NF vs FN

Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem

NF vs FN

Inlägg av Gavrilo Princip » 6 februari 2012, 01:32

Är det någon som är insatt i såväl FN som dess föregångare NF och vad de hade för likheter respektive vad som skiljer dem åt?
NF inrättades efter första världskrigets slut och FN efter det att andra världskriget tog slut. Vad var det som gjorde att NF inte kunde fylla någon fortsatt funktion, i sin gamla tappning, efter att andra världskriget tog slut?
Hade det gamla NF någon stadga? Hur löd den i så fall? Fanns det någon flagga eller annan symbol?
Senast redigerad av 2 Gavrilo Princip, redigerad totalt 6 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: NF vs FN

Inlägg av Hans » 6 februari 2012, 09:37

Bild

Jag tycker nog att wikiartikeln ger en hel del: http://en.wikipedia.org/wiki/League_of_Nations

Bild
De satt i Palais des Nations som numera härbärgerar Ekonomiska kommissionen för Europa (UNECE). Är ni på besök i Genève passa på att ta en guidad tur - det är ett imponerande byggnadsverk.

MVH

Hans

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 20 februari 2012, 19:10

USA var inte medlem i NF. Det är största skillnaden tycker jag.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 20 februari 2012, 19:15

Frogman skrev:USA var inte medlem i NF. Det är största skillnaden tycker jag.
Det måste ses om rätt udda med tanke på hur stort inflytande de hade över grundandet och naturligtvis en svaghet för NF.

Bild
Description
English: Caption:The Gap in the Bridge. Cartoon about the absence of the USA from the League of Nations, depicted as the missing keystone of the arch. The cigar also symbolizes America (Uncle sam) enjoying its wealth
Date (10 December 1919)
Source Raffo, P. (1974). The League of Nations. London: The Historical Association, p. 7
Author Punch Magazine (10 December 1919)
/Marcus

Skriv svar