Jag har hört så många tala i förbigående om hur många övergrepp som begicks mot de vita kolonisterna i det belgiska Kongo under och strax efter självständigheten från Belgien på 1960-talet, men jag har aldrig fått höra något närmare beskrivet, och då jag försökt leta har jag inte hittat så mycket om just övergrepp på vita, ens på nätet.
Jag läste på ett ställe att de reella våldshandlingarna mot vita var få, och att de överdrevs av media. Samma sak ska för övrigt ha gällt för Kenya: knappt några vita alls utsattes för övergrepp av mau-mau-rörelsen, men då det faktiskt hände slogs det upp så stort i media att alla fick intrycket att det var vanligt, och det formade därför bilden av konflikten. Då jag hört om Kongos frigörelse förr har jag dock alltid fått intrycket att det inträffade fruktansvärda massakrer. Hur var det egentligen? Jag är som sagt okunnig i detta.
Tack på förhand!
Övergrepp på vita under Kongos självständighet
Re: Övergrepp på vita under Kongos självständighet
Läs boken "Svensk FN-officer bland kannibaler och landminor Kongo 1949-1964", det är den bästa boken om ämnet vad jag vet.
Re: Övergrepp på vita under Kongos självständighet
Det blir for langt å besvare her, men jeg forsøker å si noe om det i min seneste bok"Den vanskelige friheten" som er en sammenligning mellom Congo/Katana 1960-64 og Nigeria/Biafra 1968 basert på egne erfaringer fra da jeg tjenestegjorde der.Mike Hoare tar i sin bok"Congo Mercenary" opp noe av det samme og har dessuten en del tildels grusomme bilder fra massakre av hovedsaklig hvite nonner og prester.
Jeger
Jeger