På den aktuella INES-skalan ligger Harrisburg 1979 på nivå 5, Tjernobyl får 7 (högsta nivån), Fukushima har hittills fått 4 av japanska myndigheter men 6 av alla andra (som det verkar).
På nivå 6 såg jag ett namn som jag inte hört talas om. Det var en olycka vid ett kärnkraftverk i Mayak bortåt Ural till redan 1957. Hemlighetsmakeriet var givetvis avsevärt. Olyckan blev officiell 1992. Numer borde det vara bättre känt att en olycka som räknas som allvarligare än Harrisburg inträffade 22 år tidigare.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kyshtym_disaster
Redan en sån sak som att olyckan fick namn efter orten Kyshtym Кыштым eftersom topphemliga Mayak inte fanns på kartorna. Bilder på anläggningen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mayak
Ser även att Mayak var det som en viss Gary Powers skulle spana på med sin U-2.
Kyshtymolyckan 1957
Re: Kyshtymolyckan 1957
Kyshtym är eller var ganska hemlighetsfull. Mycket hysch-hysch men en del info läckte ändå. Till exempel ska bröderna Strugatskijs "Picknick vid vägkanten" anspela på denna händelse. I aktuell sf-roman är Zonen ett förbjudet område för att ett främmande rymdskepp störtat där. I verkligheten avspärrades Kyshtym med en Zon för att förhindra att folk förirrade sig dit och skadades. Existensen av denna Zon torde alltså ha varit "officiell hemlighet" i Sovjets vetenskapssamfund dit jag har för mig Strugatskijs hörde.
Strugatskijs berättelse blev sedan till Tarkovskijs film "Stalker". Den handlar för sin del inte om en kärnkraftsolycka, knappt ens om ett störtat UFO längre. Den är bara märklig. Och bra. En trojka ger sig in i Zonen på jakt efter Tillvarons Gåta, Vetenskapens Sanning, Gud...? Intressanta diskussioner förs mellan Professorn och Författaren, att ses som representanter för Naturvetenskap respektive Humaniora. I spetsen går Föraren, "Stalkern, som blir ett slags andlig vägledare, psychopompos.
Nu är vi långt från Kyshtym, erkänns...
Strugatskijs berättelse blev sedan till Tarkovskijs film "Stalker". Den handlar för sin del inte om en kärnkraftsolycka, knappt ens om ett störtat UFO längre. Den är bara märklig. Och bra. En trojka ger sig in i Zonen på jakt efter Tillvarons Gåta, Vetenskapens Sanning, Gud...? Intressanta diskussioner förs mellan Professorn och Författaren, att ses som representanter för Naturvetenskap respektive Humaniora. I spetsen går Föraren, "Stalkern, som blir ett slags andlig vägledare, psychopompos.
Nu är vi långt från Kyshtym, erkänns...