Ägandeförhållande i östblocket

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Ägandeförhållande i östblocket

Inlägg av Hans » 30 januari 2011, 13:41

Om man var en vanlig medborgare efter kriget i östblocket vad kunde man äga som privatperson? Pengar på banken (hur mycket innan någon började undra?), allt inom huset/lägenheten, efter åratal av väntan en bil, en kolonilott (inte alltid) - men hur låg det till med saker som lägenheter och hus, större marker än en kolonilott? Jag inbillar mig samtidigt att eventuella regler inte följdes om man kom upp sig.

Någon?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Ägandeförhållande i östblocket

Inlägg av Martin Lundvall » 30 januari 2011, 14:08

När Molov blev avpolleterad 1957 fick han flytta ur sin våning och även möblerna var statens egendom. Så att vara högt uppsatt partifunktionär kunde vara riskabelt, även när man inte riskerade att bli avrättad. När Andropov dog var en av frågorna som Politubyrån avhandlade vad som skulle hända med hans lägenhet och hur mycket pension hans änka skulle få.

Jag tror inte att pengar på banken var ett stort problem, så länge du inte väckte uppmärksamhet och inte gjorde något brottsligt så kunde du nog ha mycket på banken. Risken var förstås att det skulle användas mot dig om du skulle uppmärksamas, men hade det inte varit pengarna så hade man kunnat gräva fram något annat att använda mot dig.

Arbetare på kolchoser och sovchoser (!) hade en bit trädgårdland avsatt för de enskilda familjerna, en plot mark som man lade ner mycket tid på och stod för en propotionell stor del av matproduktionen. Hur stor denna kunde vara vet jag inte, men det är nog max för vad för mark man kunde betrakta som sin även om man inte ägde den utan bara hade nyttjanderätt över den.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 30 januari 2011, 14:24

Tack Martin.

Molov, du menar Molotov? Var det en representationsvåning kanske - hade han något annat boende?

MVH

Hans

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 30 januari 2011, 17:19

Lastbil var förbjudet för privatpersoner att äga i USSR, en lägenhet, bil och datcha samt sparkapital var väl ungefär gränsen.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 30 januari 2011, 17:40

Vad gäller sparkapital så har jag förstått det som att pengar inte kan värderas som i väst, eftersom valutan inte var kompatibel mot varor eller tjänster på samma sätt som vi är vana vid. Om det finns mer sedlar i omlopp än saker att köpa för dem så tappar sedlarna sitt värde, och får inte samma glans som i väst där "cash is king".

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 januari 2011, 17:44

Ja, jag menar Molotov. Han hade säkert en datja men jag antar att den också tillhörde staten. 1961 när han blev utesluten ur partiet borde han ha förlorat även den. Var han bodde i Moskva efter det vet jag inte, men troligtvis fick han en liten lägenhet tilldelat sig precis som Kaganovitj.

/Martin

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 30 januari 2011, 19:06

Amund skrev:Vad gäller sparkapital så har jag förstått det som att pengar inte kan värderas som i väst, eftersom valutan inte var kompatibel mot varor eller tjänster på samma sätt som vi är vana vid. Om det finns mer sedlar i omlopp än saker att köpa för dem så tappar sedlarna sitt värde, och får inte samma glans som i väst där "cash is king".
Det där blev väl ett problem när Öst- och Västtyskland återförenades?

I DDR hade man inte så mycket att bränna lönen på, förutom en trabant då, utan pengarna samlades på kontot. Samtidigt var östmarken inte lika mycket värd som d-marken men vid sammangåendet så fick privatpersoner växla till d-mark till en kurs om 1:1 upp till 4000 mark och därefter blev kursen 1:2.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 31 januari 2011, 11:36

Amund skrev:Vad gäller sparkapital så har jag förstått det som att pengar inte kan värderas som i väst, eftersom valutan inte var kompatibel mot varor eller tjänster på samma sätt som vi är vana vid. Om det finns mer sedlar i omlopp än saker att köpa för dem så tappar sedlarna sitt värde, och får inte samma glans som i väst där "cash is king".
Visst är det sa, i den utmärkta boken "ryssarna" skriven av en amerikan pa 1970-talet som bott i Sovjetunionen, sa kunde
folk ifran landsbygden ha stora summor pengar pa sig nar dom t.ex ville köpa en bil i Moskva. Folk vid ett övergangställe hade vinkat till ett par i Volga och fragat om bilen var till salu och dom visade att dom kunde köpa den kontant!
Begagnade bilar var prissatta efter en lista och man fick bara sälja dom vid speciella ställen, men köparen gav alltid extra
pengar vid sidan om under "provkörningen".

Skriv svar