Det stora kalla spelet - om Arktis

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Det stora kalla spelet - om Arktis

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 9 mars 2009, 09:22

Hej Magnus L,
Vill du diskutera Rysk miljöpolitik (eller frånvaron av denna) så kan man kanske starta en ny tråd, här var det väl tänkt att behandla spelet om Arktis? Vad jag menade med att "regler ska följas" eller vad jag nu skrev, så menar jag regler över vem som kan göra anspråk på vilka områden (det tråden handlar om). Där har jag inte sett några direkta uttalanden från Rysk sida om att regler inte ska följas
Spelet om Arktis handlar huvudsakligen inte om Alexander Dugins icke-existerande arktiska pingviner utan om naturresurser som olja och gas. Ökad exploatering i Arktis av dessa innebär ofrånkomligen att den ärorika ryska miljöpolitiken får tillämpas ännu mer.

Mvh,

L

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Det stora kalla spelet - om Arktis

Inlägg av Martin Lundvall » 9 mars 2009, 10:37

Diskussionen rör ursprungligen spelet om Arktis. Finns det intresse för vad en exploatering av Arktis (och i synnerhet en rysk sådan) kommer innebära för miljön så kommer jag dela av tråden.

/Martin

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 11 mars 2009, 00:06

http://www.dn.se/nyheter/varlden/huggse ... s-1.740947

Lite gammal skåpmat, förtydligar lite och rättar lite av vad jag skrev men intresssant.

Men den nedan är ju betydligt mer informativ:

http://www.svenskafreds.se/faktablad/arktis.pdf

Har ni några fler helvinklade "essäer" liknande den Lars G postade tidigare så kanske vi kan få en liten diksussion. Helst en där ryssarna beter sig speciellt illa, det brukar vara populärt.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

"the Arctic could descend into armed conflict"

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 31 mars 2009, 22:59

"the Arctic could descend into armed conflict" (Foreign Affairs 25/3)

Ja, du läste rätt.

Scott G. Borgerson skriver i senaste numret av Foreign Affairs att frånvaron av tydliga ekonomiska spelregler riskerar att leda till väpnade konflikter i Arktis. Finner följande ord av Borgerson särskilt tänkvärda (fetstilen min):

"Thanks to global warming, the Arctic icecap is rapidly melting, opening up access to massive natural resources and creating shipping shortcuts that could save billions of dollars a year. But there are currently no clear rules governing this economically and strategically vital region. Unless Washington leads the way toward a multilateral diplomatic solution, the Arctic could descend into armed conflict."

[...]

"But all of this camaraderie is at odds with the growing remilitarization of the Arctic. The region is in the midst of transforming from a frozen, sleepy backwater into a potential epicenter of world affairs. How this all plays out in the geopolitical development of the region is a story that is very much still being written. The plot is full of characters espousing the rhetoric of cooperation yet pursuing their self-interests, and the conclusion could lead in multiple directions."

Läs själv hela Borgersons essä på:
http://www.foreignaffairs.com/articles/ ... oves-north

Vänliga hälsningar,

Lars

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 2 april 2009, 22:58

Lars Gyllenhaal skrev:"the Arctic could descend into armed conflict" (Foreign Affairs 25/3)

Ja, du läste rätt.

Lars
Ja självklart kommer det att bli bråk på ett eller annat sätt - det har jag väl ändå inte motsatt mig.

Men det första USA - om vi nu pratar om dom - måste göra är att ratificera FNs Havskonvention som övriga aktörer gjort. Det är ett stort steg på vägen för att styra upp och reglera huggsexan. Får vi med USA på ett bra konstruktivt sätt kommer det att gå lugnare till.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 16 april 2009, 00:15

"Norge växer så det knakar"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4912768.ab

Ab, javisst, ska försöka hitta nåt bättre utförligare, mer korrekt. Dock intressant.

Edit:

http://www.un.org/Depts/los/clcs_new/su ... c_summ.pdf

Sådär ja. En "kort" sammanfattning av läget. :D

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

nya missilprov i Arktis

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 21 juli 2009, 00:10

Hej,

Det förefaller som om följande ännu är helt orapporterat av svenska medier: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=563603

http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... again.html

Stämmer det, dvs att inga svenska medier tagit upp de nya proven i Arktis??

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 juli 2009, 11:33

Intressant att de fortfarande verkar ha problem med Bulava.... Just denna senaste provskjutning har jag inte sett något om i svenska medier.

Men har inte ryssarna nästan alltid provskjutit sina ubåtsburna ballistiska robotar från områden i Arktis? Det är ju nära till deras basområden, och deras SSBN:s opererar väl också till stor del i Arktiska vatten?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 juli 2009, 12:29

inga svenska medier
Tack för notisen Lars! Enda australmedia jag hittat var 'The Age' i Melbourne som hade en blänkare om saken - så den nyheten har tydligen drunknat i allt väsendet om Pyongyang och Teheran :roll: OCH terroristangreppet i Jakarta där tre australier fick sätta livet till, Varjag

DIREWOLF
Medlem

Inlägg av DIREWOLF » 21 juli 2009, 17:40

USA har mig veterligen i vanlig ordning inte skrivit på konventionen så där blir det väl som vanligt, de gör lite som dom vill.
Det anser jag utan tvekan vara det som riskerar att orsaka mest konflikt. USA har redan lyckats göra Kanada fly förbannat genom att bl.a. göra geologiska undersökningar inne på vad som är svårt att kalla nåt annat än Kanadensiskt område.
Sen tycker jag det är lite pinsamt att en delanledning till att de inte accepterar nuvarande preliminärt avtal om uppdelning(som utgår från att inga av anspråken på kontinentalsockelsträckning kan styrkas) är att de anser att avtalet missgynnar USA, samtidigt som avtalet ger USA mer än vad som är geografiskt berättigat(för att lättare få de att skriva på).

Ryssarna däremot har såvitt jag vet sagt tydligt att de har skrivit på havskonventionen och de kommer därmed att följa den, oavsett hur det går med anspråken. Som "backup" har de skaffat lite kontakter och inledande avtal med företag i främst Danmark och Kanada(samtidigt som de redan har lite samarbete med Norska företag sen tidigare) så de utgår från att de ska kunna exploatera oavsett hur gränsdragningen blir till slut, bara med lite sämre vinstmarginaler om dragningen blir till deras nackdel.

Det jag menade med mitt inlägg var att bedömare har varit starkt kritiska till kontinentasockeln på just den platsen skulle vara sammanhängande eller såpass lång överhuvudtaget.
Så talas det bland politiker ja. Rent "vetenskapligt" sett så brukar det vara avsevärt mer försiktiga tongångar. Och det av den simpla anledningen att man ännu inte vet.
Det är enskilt mest troligt att den inte är sammanhängande ja, men det Ryska anspråket är fortfarande gott och väl realistiskt, medans ett Danskt anspråk har viss chans men är mindre troligt.
Det finns även avlägsna chanser för både Norge och Kanada att det skulle kunna gå att visa sträckning till deras områden. Men först DÄR kan man tala om att det är väldigt osannolikt.
Om jag var en "gambler" så skulle jag absolut vara beredd att satsa pengar på Ryssarnas chanser att bevisa sitt anspråk...

"Thanks to global warming, the Arctic icecap is rapidly melting, opening up access to massive natural resources and creating shipping shortcuts that could save billions of dollars a year. But there are currently no clear rules governing this economically and strategically vital region. Unless Washington leads the way toward a multilateral diplomatic solution, the Arctic could descend into armed conflict."
Det där är ju ett väldigt konstigt sett att se på det med tanke att USA är enda landet med anspråk i regionen som valt att stå vid sidan av. De har inte mycket till pondus när det gäller Arktis, särskilt inte om de inom området fortsätter att jävlas med både Kanada, Danmark och Ryssland som de gjort på senaste åren. Får mig dock att undra om ny president ändrade på situationen nåt, hittar ingen uppdatering, nån som vet får gärna posta nåt?

Stämmer det, dvs att inga svenska medier tagit upp de nya proven i Arktis??
Varför skulle de? Har inte varit norm att göra det förut så varför nu helt plötsligt? Ryssland försöker få ordning på ett nytt vapensystem, och gör det där de brukar, vad är nyheten?
Men har inte ryssarna nästan alltid provskjutit sina ubåtsburna ballistiska robotar från områden i Arktis? Det är ju nära till deras basområden, och deras SSBN:s opererar väl också till stor del i Arktiska vatten?
Ja och ja. Under Sovjettiden kom man fram till att deras SSBNs hade svårt att bryta spårning från USA SSNs så man började koncentrera de i Arktis, där de har närmre tillgång till hamn, kan få stöd från landbaser, där vattnet gör det lättare att smita undan med en ubåt... osv...

Påminner mig om när en ung (men inte okänd) företrädare för ett svenskt riksdagsparti i en intervju meddelade att hon...förlåt..'denne' ansåg att sverige skulle göra sig av med sina hangarfartyg.
Åh? Det har jag missat, vem var det?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 21 juli 2009, 20:35

Inlägg som inte tillför tråden något har tagits bort.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Arktis inte ointressant för Sverige

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 21 juli 2009, 23:23

Hej "Tryggve" och "Direwolf",

Visst har Sovjetunionen och sedan Ryssland tidigare utfört en mängd liknande prov. Men jag tror det var några år sen sist. Så inte var det nån rutinhändelse och sen kan man väl fråga sig varför just nu, sommaren 2009, när Obama just "förbättrat atmosfären" i det amerikansk-ryska förhållandet?

Jag menar inte att svenska medier borde ha "slagit på krigstrumman" för denna händelse. Men någon svensk tidning borde åtminstone ha rapporterat om det i notisform. Så verkar inte ha skett.

Min åsikt är att allt som såväl Nato som Ryssland företar sig i större militär skala i Arktis är av svenskt intresse. Inte minst därför att Rysslands försvarsministerium i våras uttryckligen påminde om att man anser att både Sverige och Finland ingår i vad Ryssland betecknar som Arktis.

Skrev för några veckor sen två krönikor i ämnet:
Del 1: http://www.nsd.se/kultur/artikel.aspx?ArticleId=4718519
Del 2: http://www.nsd.se/kultur/artikel.aspx?ArticleId=4722931

Mvh,

L
Senast redigerad av 1 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 21 juli 2009, 23:32

Som du själv så galant skriver i din ortsangivelse: "Barentsregionen" - vi får nog finna oss i att faktiskt tillhöra ryskt intresseområde.

Jag finner det också märkligt att dylikt inte uppmärksammas mer i svenska tidningar. Är det ointresse eller okunskap?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 22 juli 2009, 10:15

millgard skrev: Jag finner det också märkligt att dylikt inte uppmärksammas mer i svenska tidningar. Är det ointresse eller okunskap?
DN & SvD brukar väl skriva om dessa test. Kan ju vara så enkelt som att bevakningen är mindre nu i semestertider.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 22 juli 2009, 11:36

Ah, såklart! Det var förstås en rimlig förklaring.

Jag brukar läsa SvD på nätet och de missar sällan dylikt (DN har jag hemma).

Skriv svar