Våld mot civilbefolkningar under efterkrigstiden

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Våld mot civilbefolkningar under efterkrigstiden

Inlägg av tyskaorden » 19 januari 2009, 18:57

Ett helt annat våld mot civila är det som den östtyska regeringen utövade mot de som försökte fly till väst. Enbart vid Berlinmuren dödades 239 människor när de försökte fly.

Sedan har vi ju Haiti under far och son François och Jean-Claude Duvalier vilka lät sin milis Tonton Macoute terrorisera och mörda. Omkring 30 000 haitier räknas ha fallit offer för Duvalierdiktaturen.

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Re: Våld mot civilbefolkningar under efterkrigstiden

Inlägg av Samequeen » 19 januari 2009, 19:30

---
Senast redigerad av 1 Samequeen, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Våld mot civilbefolkningar under efterkrigstiden

Inlägg av Marcus » 19 januari 2009, 19:37

Samequeen,

Den typen av ord välkomnas inte här så jag har plockat bort ditt citat. Det är naturligtvis väldigt tråkigt om hon upplever forumet på det viset men den typen av uttryck har ingen plats i en civiliserad diskussion.

Ifall du har synpunkter på att något av dina inlägg plockats bort, ta det med den moderator som plockade bort dem eller någon annan i redaktionen via pm, inte via inlägg i forumet, tack.

/Marcus

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Våld mot civilbefolkningar under efterkrigstiden

Inlägg av frejs väpnare » 21 januari 2009, 08:44

En deprimerande läsning.
Kan det komma hopp och inspiration från Washington?

"..vårt lapptäcke till arv är en styrka, inte en svaghet. Vi är en nation som består av kristna och muslimer, judar och hinduer - och ocketroende. Vi har formats av varje språk och kultur från världens alla hörn; och eftersom vi har genomlevt inbördeskrig och segregation. och trätt fram starkare och mer enade från det mörka kapitlet, är vi formade att tro att det gamla hatet någon gång ska sjunka undan; att stamtänkandet snart skall upplösas; att när världen blir allt mindre kommer mänskligheten gemensamt att visa sin sanna natur...."

Eller är det "vår sanna natur" som visas i alla exemplar ovan?

Ps. Citat från Barack Obamas installationtal.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Våld mot civilbefolkningar under efterkrigstiden

Inlägg av Kapten_Gars » 22 januari 2009, 16:05

frejs väpnare skrev:
I Indonesier dödas muslimer därför att de är muslimer och per definition terrorister
Du påstår alltså att de muslimska indonesierna som utgör ca 86% av befolkningen och som är den dominerande folkgruppen dödar sig själva pga sin religion???

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Våld mot civilbefolkningar under efterkrigstiden

Inlägg av frejs väpnare » 27 januari 2009, 20:43

Du har en poäng där, Kapten.
Bland mina (många) fel finns en formuleringsglädje, som stundom leder till fel och missförstånd.
Vad jag menade, och borde ha skrivit, var att någon miljon indonesier mördades därför att de klassades som kommunister.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1883
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Våld mot civilbefolkningar under efterkrigstiden

Inlägg av loop » 9 februari 2009, 20:16

frejs väpnare skrev:Du har en poäng där, Kapten.
Bland mina (många) fel finns en formuleringsglädje, som stundom leder till fel och missförstånd.
Vad jag menade, och borde ha skrivit, var att någon miljon indonesier mördades därför att de klassades som kommunister.
Väldigt många av dem tillhörde minoriteter om jag fattat det hela rätt. Men detta är en intressant historia som sällan berättas.

Skriv svar