Svensk exilregering i London samt förberedd motståndsrörelse

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Re: Svensk exilregering i London samt förberedd motståndsrörelse

Inlägg av Psilander » 29 april 2008, 08:06

Tack Stellan,
Curt-Steffan Giesecke, var det jag läst det från

Intressant artikel om "Stay Behind" rörelsen

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 april 2008, 08:37

Stig H:son Ericson. 1982 hade jag förmånen att få träffa honom och samtala under tre timmar. Ämnet var omstruktureringen till "lätt flotta" och Marinplan-60. Amiralen gav mig då tillstånd att läsa hans sekretessbelagda dagböcker. Kryssarna ansågs för stora och för sårbara (flyghot) för Östersjön. De fyllde dock rollen av "cruiser in being" i Östersjön, men krigsuppgiften var att skydda Trondheimsleden. När kryssarna skrotats respektive sålts, fick jagarna Uppland - och mer tveksamt - Öland ta över den rollen tillsammans med fregatterna Visby och Sundsvall. Öland var i realiteten handikappad efter en grundstötning vid Utlängan (FC kk Oscar Krokstedt).

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 29 april 2008, 11:53

Vill minnas man förde diskussioner om att bygga om kryssarna efter samma model som De Reuter dvs ersätta aktra tornen med Terrier lavett. Visserligen var flyghotet i Östersjön överskattat men undervattenshotet var desto större. Tyvärr lyckades man aldrig komplettera patrull/torped/robotsbåtflottan men en ubj plattform liknande ryska Grisha, vilket jag tror hade varit skillnaden på liv och död för framförallt minfartygen.

Lätta flottan var en taktisk och ekonomisk nödvändighet men misslyckades då man inte fick mångsidigheten eller mängden platformar man behövde. Dessutom gjorde man misstaget att försöka göra multirole av alldeles för små platformar. Det funkar i fred men knappast i krig är min uppfattning. Tyvärr sitter MTB romantiken fastetsad som ett fint minne i allt för många politiker och militärer idag, vilket hämmar utvecklingen av vår moderna flotta.

Jag har hört talas om Ölands grundstötning, han lär ha återvänt till Karlskrona och kvitterat ut en ny jagare och satt även den på grund strax efteråt, dock inte lika allvarligt som första gången. Öland/ Uppland omklassades ju till fregatter i början av 1970-talet också. Visby och Sundsvall skall tydligen ha blivit riktigt kompetenta platformar efter ombyggnaden men försvann när man som bäst behövde dem.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 29 april 2008, 13:03

Psilander skrev: Intressant artikel om "Stay Behind" rörelsen
Verkligen en intressant artikel, tack för länken!

Fascinerande att ämnet är så känsligt att bara en person öppet har gått ut och berättat än i dag. Samtidigt synd, eftersom det är en intressant del av vår historia.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 april 2008, 13:31

Rötterna till den hemliga förberedda motståndsrörelsen går tillbaka till 1940 då ledare inom LO och socialdemokraterna (bla Gunnar Sträng) utbildades i pistolskytte och andra färdigheter på Karlberg. Det hela leddes av överste Gustaf Petri, som då var chef Krigsskolan Karlberg och sedermera blev rikshemvärnschef. Pistoler anskaffades för att kunna beväpna LO- och s-ledare. Minns jag rätt förbereddes även ett "safe house" i Möklinta.

C-byrån (major Carl Petersén & kapten Helmut Ternberg) är ju känd. Sedan följde T-kontoret under ledning av religionshistorikern Thede Palm, som inte var socialdemokrat. Efterföljaren IB under Birger Elmér var dock hårdare knuten till (s).

Gunnar Sträng hade gjort sin värnplikt som kulsprutegruppchef vid Svea livgarde och hade mycket varma känslor för regementet. Han var hängiven medlem i Sveagardesföreningen och använde detta för att underhålla sitt kontaktnät med stam- och reservofficerare. Flera av dem som nämns i Kangers artikel var sveagardister, såsom Reinhold Geijer, Stig Waldenström och Curt-Steffan Giesecke.
Senast redigerad av 1 Stellan Bojerud, redigerad totalt 1 gånger.

Giggegubb
Medlem

Inlägg av Giggegubb » 29 april 2008, 21:23

Hans skrev:Från tråden om beredskapssedlar i andra världskrigsavdelningen:
varjag skrev:
Under det glada kalla krigets dagar så var neutrala Sverige väl förberett för en sovjetisk ockupation
Nog värt en egen tråd. Berätta mera!.....Varjag
Under det kalla kriget så förberreddes en exilregering baserad i London som skulle kunna leda motståndet mot en Sovjetisk ockupation av Sverige.

...

Någon kanske kan hjälpa till med att hitta mer om exilregeringen och "stay behind"?

MVH

Hans

Edit - Länkstrul och korrigerade titeln

Kan inte lika mycket som ni andra men vill minnas att vid ett krigsutbrott skulle följande gälla för cheferna för försvarsgrenarna, som ju inte var placerade (rätt term?) i krigsorganisationen: CA skulle vara Stf ÖB. CFV skulle vara allmänt moralhöjande och på resande fot ute i landet, utan fast basering sas. CM skulle snabbt över till London och där sköta våra västliga kontakter.

Fänriken
Ny medlem

Re: Svensk exilregering i London

Inlägg av Fänriken » 13 juni 2008, 18:51

Stellan Bojerud skrev:Jag håller på att skriva en bok som bl a innehåller ett litet kapitel om "Stay Behind". Är inte klar ännu, men detta är min uppfattning i stort:

Av Tage Erlanders dagböcker framgår att han var väl informerad om det svenska försvarets förberedda motståndsrörelse. Enligt obestyrkta uppgifter skulle organisationen ha kallats Aktionsgruppen Arla Gryning.
Menar du att dåvarande Krigsmaktens krigsorganisation för att föra det "fria kriget" skulle ha kallats "Aktionsgruppen Arla Gryning"?

Militärens organisationsavdelning brukar inte vara så romantiska utan ha en faiblesse för bokstavs och/eller sifferkombinationer. Exempel: grbrgr - GRåBRunGRön.

Eller var det den "civila motståndsrörelsen"?

/Fänriken

Skriv svar