Gisslandsdrama och eftergifter

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Gisslandsdrama och eftergifter

Inlägg av predator » 21 april 2008, 12:38

Hitta en artikel om Norrmalmstorgsdramat på wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/Norrmalmstorgsdramat

Och egentligen bara undrar över om man brukar gå med på vad kidnapparna ber om? Mat och vatten är väll en sak men som i detta fall att man skulle släppa en person ur fängelse och sen ge dom skottsäkra västar och mer vapen. Det fattar jag med att det går man inte med på. Men vad brukar polisen gå med på ?

Ps och nej jag ska inte ta gissla ds

Användarvisningsbild
kakmonster77
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 3 mars 2007, 21:18
Ort: Mölndal

Re: Gisslandsdrama och eftergifter

Inlägg av kakmonster77 » 21 april 2008, 21:57

Hej!

Vill minnas att flyktbilen(en Ford Mustang) iallafall kördes fram till banken. Sen om polisen hade låtit de få den låter jag vara osagt.

//Daniel

Giggegubb
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 januari 2007, 21:03
Ort: Norduppland

Re: Gisslandsdrama och eftergifter

Inlägg av Giggegubb » 29 april 2008, 21:30

Det mest bisarra för en nutida läsare med Norrmalmstorgsdramat, och för den delen Bulltoftakapningen etc, är att den allra högsta statsledningen var direkt inblandad i förhandlingar med buset. Olof Palme slängde käft med Clark Olofsson!

I detta avseende är det mer professionellt hanterat idag, med utbildade polisförhandlare som hanterar kontakterna.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Gisslandsdrama och eftergifter

Inlägg av Gutekrigaren » 29 april 2008, 21:39

Giggegubb skrev:Det mest bisarra för en nutida läsare med Norrmalmstorgsdramat, och för den delen Bulltoftakapningen etc, är att den allra högsta statsledningen var direkt inblandad i förhandlingar med buset. Olof Palme slängde käft med Clark Olofsson!

I detta avseende är det mer professionellt hanterat idag, med utbildade polisförhandlare som hanterar kontakterna.
I ett fall var det väl ett krav från gärningsmännen, vill jag minnas? Då är det ju svårt att säga nej, men idag skulle nog itne frågan uppstå pga polisförhandlarna.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Gisslandsdrama och eftergifter

Inlägg av Wooster » 29 april 2008, 21:59

Gutekrigaren skrev: I ett fall var det väl ett krav från gärningsmännen, vill jag minnas? Då är det ju svårt att säga nej, men idag skulle nog itne frågan uppstå pga polisförhandlarna.
Nja, kravet uppstår väl då och då. Som jag förstått det säger inte polisförhandlarna nej, utan förhalar det istället - ett rakt nej skapar konflikt och irritation, samtidigt kan ett ja få negativ inverkan också eftersom gisslantagaren kan fortsätta ställa krav. Överhuvudtaget går mycket av polisens förhandlingsteknik ut på att förhala och dra ut på händelsen så att situationen inte skall eskalera utan tvärtom lugna ner sig, i hopp om att gärningsmannen/gärningsmännen skall inse att situationen är dem övermäktig.

Men för att återgå till huvudfrågan, i regel ger man inte gisslantagare någonting. Det främst i preventivt syfte; om det lönar sig att ta gisslan ökar risken för nya gisslansituationer.

I en del internationellt uppmärksammade kidnappningssituationer där västerlänningar har blivit kidnappade och lösen har utbetalats har till och med den som betalt lösen öppet kritiserats av polismyndigheter.

erich lespenhalt
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 9 juli 2004, 13:46
Ort: Buren

Re: Gisslandsdrama och eftergifter

Inlägg av erich lespenhalt » 30 april 2008, 17:11

På 70-talet blev den jugoslaviske ambassadören i Stockholm skjuten av kroater vilka dömdes och sattes i fängelse av svensk polis. Något år senare blev ett flygplan kapat och landade på Bulltofta eller Landvetter, jag minns inte riktigt. Kaparnas krav var att ambassadörens mördare skulle släpas fria. Det här var under Palmes regeringstid. Regeringen gick med på kraven och t o m anskaffade ett plan så att de kunde flyga ut ur landet. Sverige hade härigenom böjt sig för utpressning.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Gisslandsdrama och eftergifter

Inlägg av NIL » 30 maj 2008, 15:12

Hörde någonstans att Polisen hade fått en särskild sanktion av regeringen att ta mannen i valvet (Norrmalmstorg dramat) av daga.

Vänta det kommer mer...

...Och att en polisman utrustats med ett avsågat hagelgevär för det ändamålet!


Detta är väl alla myters moder....eller?
Äh, det löser sig.

feffe
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 februari 2007, 08:15
Ort: Stockholm

Re: Gisslandsdrama och eftergifter

Inlägg av feffe » 11 augusti 2008, 23:03

NIL skrev:Hörde någonstans att Polisen hade fått en särskild sanktion av regeringen att ta mannen i valvet (Norrmalmstorg dramat) av daga.

Vänta det kommer mer...

...Och att en polisman utrustats med ett avsågat hagelgevär för det ändamålet!


Detta är väl alla myters moder....eller?
Hej.
Enligt Carl Perssons memoarer sa Palme någonting i stil med att "regeringen skulle backa upp den polis som sköt rånarna oberoende av vad domstolen säger!" Det skulle man väl kunna kalla ett carte blanche som heter duga...
Hälsningar
Fredrik

Skriv svar