Polen accepterar inte valobservatörer från OSCE
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Niedzwiadek
- Medlem
OSSE har tydligen inget att klaga på när det gäller valens genomförande men missnöjda med statstelevionen insats.
http://www.osce.org/item/27483.html
OSSE:s valobesevationer har tidigare fått skarp kritik från Ryssland och andra stater från det f d Sovjetunionen. Att även ett "västvänligt" land som Polen hamnade i en visserligen rätt mild ordväxling med organisationen är väl inte helt lyckat för dess trovärdighet.
http://www.osce.org/item/27483.html
OSSE:s valobesevationer har tidigare fått skarp kritik från Ryssland och andra stater från det f d Sovjetunionen. Att även ett "västvänligt" land som Polen hamnade i en visserligen rätt mild ordväxling med organisationen är väl inte helt lyckat för dess trovärdighet.
- Von_Abdank
- Medlem
- Niedzwiadek
- Medlem
- Von_Abdank
- Medlem
-
Artur Szulc
- Medlem
Det beror ju på hur man definierar kontroversiell: PO påminner väl en del om de gamla moderaterna.
Huruvida polska politiker är kontroversiella är ju avhängigt betraktarens utgångspunkt. Utifrån kan saker och ting som polska politiker säger beskrivav som kontroversiella just av den anledningen att de uttalas av polacker eller för att det just rör Polen.
I maj gick gick en Pridekaravan genom Warszawas gator och svenska politiker var på plats för att visa Polens homosexuella sitt stöd. Den polska polisen arresterade sex medlemmar ur All Polish Youth. Samma dag demonstrerade tusentals italienare på Petersplatsen för familjevärderingar (ni vet, mamma, pappa, barn) och mot homosexuellas rättigheter. Fanns det några svenska politiker på plats i Rom?
Förhållanden i Polen tenderar att blåsas upp till orimliga proportioner i västeuropeisk press. Visst har tvillingbröderna gjort korkade uttalanden, men vilka politiker gör inte det från gång till annan.
Polackerna (nu menar jag politiker) är egentligen inte mer egensinniga än andra, men de framställs så.
Jag ursäktar ingenting men efterfrågar nyanser.
Huruvida polska politiker är kontroversiella är ju avhängigt betraktarens utgångspunkt. Utifrån kan saker och ting som polska politiker säger beskrivav som kontroversiella just av den anledningen att de uttalas av polacker eller för att det just rör Polen.
I maj gick gick en Pridekaravan genom Warszawas gator och svenska politiker var på plats för att visa Polens homosexuella sitt stöd. Den polska polisen arresterade sex medlemmar ur All Polish Youth. Samma dag demonstrerade tusentals italienare på Petersplatsen för familjevärderingar (ni vet, mamma, pappa, barn) och mot homosexuellas rättigheter. Fanns det några svenska politiker på plats i Rom?
Förhållanden i Polen tenderar att blåsas upp till orimliga proportioner i västeuropeisk press. Visst har tvillingbröderna gjort korkade uttalanden, men vilka politiker gör inte det från gång till annan.
Polackerna (nu menar jag politiker) är egentligen inte mer egensinniga än andra, men de framställs så.
Jag ursäktar ingenting men efterfrågar nyanser.
-
pandersson2
- Medlem
Här i Lettland presenteras inte alls samma bild av Polen. Självklart skriver man om att Polen kämpar för sina intressen, men denna anti-polska bild som jag upplever i Sverige har jag inte noterat, snarare ser man det som positivt. Är det en följd av att Polen historiskt sett varit lierat med Lettland medan Sverige sett landet som sin fiende sedan 1600-talet? Allt katolskt i Sverige brukar ju av hävd attackeras från svenskt håll, ett arv från Lutheranismen förmodar jag. Detta understryker väl behandlingen. Hur presenteras Polen i övriga länder.
- Von_Abdank
- Medlem
- Niedzwiadek
- Medlem
- Johan Olofsson
- Medlem
Jag hade snarare varit benägen att tro att det är de relativt nära förbindelserna med Tyskland, särskilt 1871-1942, som förklarar det du uppfattar som anti-polskhet.pandersson2 skrev:Här i Lettland presenteras inte alls samma bild av Polen. Självklart skriver man om att Polen kämpar för sina intressen, men denna anti-polska bild som jag upplever i Sverige har jag inte noterat, snarare ser man det som positivt. Är det en följd av att Polen historiskt sett varit lierat med Lettland medan Sverige sett landet som sin fiende sedan 1600-talet? Allt katolskt i Sverige brukar ju av hävd attackeras från svenskt håll, ett arv från Lutheranismen förmodar jag. Detta understryker väl behandlingen. Hur presenteras Polen i övriga länder.
Själv gjorde jag många besök i olika delar av Polen före 1989, och har behållit en del av mitt intresse för landet och dess utveckling, men har av olika skäl mest haft andra mål för mina privatresor sedan dess. Jag har inte själv uppfattat finlandssvensk eller rikssvensk press som anti-polsk, i varje fall inte mera än de tyska eller brittiska tidningar i vilka jag kanske läst lite mera om Polen - främst för att rikssvensk utrikesbevakning är så förbannat undermålig.
Det som jag upplever att Polen fått mest uppmärksamhet för är den uppenbart medvetna politiken att erövra rollen som EU:s Emil Ruda, och det i princip från tiden redan före det formella inträdet i unionen. Såväl i Katalonien som i Finland som i Skåne tror jag att det är vad utrikespolitiskt intresserade lagt märke till - alltså, om jag får döma utifrån dem som jag talat med. I delar av Tyskland är intresset måhända aningen större.
Sedan är det klart att man som en följd intresserar sig också lite för de sak- och personfrågor som hör hit, och där har ju Polen, såvitt jag förstår helt medvetet, valt att köra med hög profil - kanske för att ge åtminstone visst avtryck i mediebruset?
Polenbevakningen i FT, DI och liknande publikationer är av en annorlunda sort, med fokus på huruvida man som utlänning kan tjäna pengar i landet X eller inte, men skulle den vara anti-polsk?