Rysslands valsystem?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Rysslands valsystem?

Inlägg av Niedzwiadek » 28 februari 2007, 23:29

Hur ligger det till, är det proportionsval eller majoritetsval?
Är det enmansvalkretsar?
Jag har letat efter information men inte hittat något om detta :oops:
Jag ska snart ha en redovisning om Rysslands statskick med betoning på partier och valsystemet. Tycker ni det finns något speciellt som bör nämnas när man pratar om dessa saker? Om vår egen Ryssland expert Martin tittar in så kasnke han kan ge sin syn på vad han tycker om ryssarnas sätt att gå till val?
Jag har letat men inte hittat något om detta

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28821
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rysslands valsystem?

Inlägg av Hans » 1 mars 2007, 09:19

Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 1 mars 2007, 09:30

När jag studerade Ryssland, år 2003, så hade de ett tvåkammarsystem där ena kammaren hade representanter ifrån federationssubjekten (ung. delstater) och den andra kammaren var tillsat genom direktval. Tillsättande av platser sker genom både personval och listval.

J.K Nilsson

Edit: http://www.abdn.ac.uk/cspp/view_item.php?id=319

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 november 2003, 13:53
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Re: Rysslands valsystem?

Inlägg av Von Bing » 1 mars 2007, 11:21

Niedzwiadek skrev:Hur ligger det till, är det proportionsval eller majoritetsval?
Är det enmansvalkretsar?
Jag har letat efter information men inte hittat något om detta :oops:
Jag ska snart ha en redovisning om Rysslands statskick med betoning på partier och valsystemet. Tycker ni det finns något speciellt som bör nämnas när man pratar om dessa saker? Om vår egen Ryssland expert Martin tittar in så kasnke han kan ge sin syn på vad han tycker om ryssarnas sätt att gå till val?
Jag har letat men inte hittat något om detta


Den ryska legislaturen är vald på samma sätt som den tyska; Duman, dvs underhuset är ena halvan majoritetsval och den andra halvan proportionell. Förbundsrådet, dvs senaten, utses av federadionssubjektens parlament, vilka har olika hög grad av autonomi. En annan viktig detalj är att federationssubjektens ledare inte är folkvalda utan utses av presidenten. Dessa är inte (bara) statstjänstemän som våra svenska landshövdingar utan även politiska ledare. Där kan man säga att det ryska federationssystemet är mer feodalt än federalt.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Rysslands valsystem?

Inlägg av Martin Lundvall » 1 mars 2007, 15:48

Von Bing skrev:Den ryska legislaturen är vald på samma sätt som den tyska; Duman, dvs underhuset är ena halvan majoritetsval och den andra halvan proportionell.
Fast det har ändrats, även om inget val har skett med de nya reglerna.
http://www.russiavotes.org/2005-Duma-law.htm

Annars är det rätt intressant att titta på de ryska partierna och hur de uppstår, slås samman och skapas nya "bluffpartier" för att stjäla röster från andra partier.

Jag tror generellt inte det är fel på Rysslands valsystem, den är tillräcklig bra för att kunna fungera i en demokrati. Problemet finns på annan plats.

/Martin

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 1 mars 2007, 17:30

Kolla i "Utländska politiska system" (red. Rutger Lindahl) så hittar du en översikt.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Re: Rysslands valsystem?

Inlägg av Niedzwiadek » 1 mars 2007, 19:29

Martin Lundvall skrev:
Von Bing skrev:Den ryska legislaturen är vald på samma sätt som den tyska; Duman, dvs underhuset är ena halvan majoritetsval och den andra halvan proportionell.
Fast det har ändrats, även om inget val har skett med de nya reglerna.
http://www.russiavotes.org/2005-Duma-law.htm

Annars är det rätt intressant att titta på de ryska partierna och hur de uppstår, slås samman och skapas nya "bluffpartier" för att stjäla röster från andra partier.

Jag tror generellt inte det är fel på Rysslands valsystem, den är tillräcklig bra för att kunna fungera i en demokrati. Problemet finns på annan plats.

/Martin
Jag anade en del om det du pratar om. Tydligen så anser vissa att den kommunistnationalistiska koaltionen Rodina ska ha skapats av Kreml för stjäla röster från det ryska kommunistpartiet. Jag har för mig att Enade Ryssland är ett nytt parti, vet du kanske hur de fick ett sådant genomslag så fort? Dessutom har jag funderat på vem som egentligen styr landet. Att det inte är Enade Ryssland verkar ganska uppenbart. Jag tror iten heller att Putin ensam styr det. Borde det inte finnas någon sorts gruppering bakom det hela? Typ före detta KGB chefer och "Statliga oligarker"?

PS Ett stort tack för alla bra tips.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 1 mars 2007, 20:45

Nu börjar du komma in på intressanta saker.

Enade Ryssland skapades 2001 efter en sammanslagning av flera partier, partier där flera politiskt inflytelserika ryssar har ingått. De två mest mest kända är Moskvas borgmästare Luzhkov och före detta premiärministern Primakov. Båda har aspirerat på presidentposten, det skulle vara intressant att höra hur diskussionerna gick när dessa två personer valde att inordna sig det stora partiet och överge sina planer på presidentposten. Troligtvis hoppades de att kunna utnyttja Putin som så många andra har gjort, eller så insåg de vad som höll på att händaoch beslöt att rädda det som gick att rädda. Luzhkov är fortfarande borgmästare och har uppenbarligen nöjt sig med sin mer blygsamma historiska roll, att likt Stalin och Chrusjtjov djupt förändrat Moskvas stadsbild och dessutom blivit rik på kuppen. Primkov har dalat.
Jag läste häromdagen en del av en längre intervju med en av Enade Rysslands ledare (det kan ha varit Boris Gryzlov) jag fastnade för ett citat i stil med "vår ideologi är president Putins politik". Förtutom Jabloko, Zjirinovksijs parti och kommunisternas parti har partilivet i Ryssland präglats av hastiga och tvära kast, precis som du skriver så har nya partier startats upp för att stjäla röster, andra har gått samman med andra. Rodina gick egentligen lite för bra, det var inte meningen att det skulle bli så stort, vilket gjort att det börjat leva sitt eget liv och inte alltid respekterat Enade Ryssland eller Putins åsikter.
De politiska partierna i Ryssland är oftast snarare en gruppering kring enskilda politiker än ett politiskt parti, då Putin och flera andra kända politiker skapat partiet och troligtvis fått rikligt med stöd från affärmsän samtidigt som en effektiv pr kampanj från har förts är succen rätt så given.

De statliga oligarkerna var delansvariga för att föra fram Putin, men missbedömde honom. De hoppades kunna utnyttja honom, men det visade sig att det var Putin som utmanövererade oligarkerna. Även om affärsmännens makt inte ska underskattas i Ryssland har de betydligt mindre att säga till nu än de hade under sin guldålder, 90-talet. Självklart har Putin mycket hjälp av personer från säkerhetstjänsten, men jag tror inte man kan undkomma att det är Putin som till sist styr. Precis som man inte kan säga att Reinfeldt styr ensam i Sverige styr Putin ensam i Ryssland. Putin är däremot den för tillfället absolut starkaste politiska figuren och enligt min bdömning nöjer han sig med att vara det. Han tolererar en viss grad av småfurstar i regionerna bara de sköter sig och betalar skatt, affärsmän får bedriva sina affärer bara de inte försöker blanda sig i politiken.

/Martin

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 8 mars 2007, 13:53

Vad jag förstår så verkar de politiska partierna samlas kring en person och inte en ideologi. Men finns det något parti i Ryssland som är samlad kring idelogin eller kretsar alla politiska grupperingar mera eller mindre efter sin egen ledare?

Det har ju varit kravaller i St. Petersburg nu under senaste tiden mellan polisen och något parti. Vad är det som egentligen händer?

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 8 mars 2007, 20:44

Det största "ordentliga" partiet är Jabkloko som för en liberal västerländsk politik. I senaste valet hamnade de utanför duman då de endast skrapade ihop 4 procent av rösterna. 5 % är spärren.

Skriv svar