Kongokrisen

David H
Ny medlem

Inlägg av David H » 10 oktober 2006, 16:00

Hej

Jeg har selv skrevet en større artikel om Kongokrisen set fra dansk synspunkt, nærmere bestemt hvorfor og hvad den danske regering bidrog med til FN's opgaver i Kongo.

Ønsker man at arbejde med FN og særligt Sveriges arbejde under Congokrisen 1960-64

vil jeg rekomendere følgende:

Ernst Lefever: ”Crisis in The Congo”, Washington, 1965

Sofia Ekfeldt Nyman ”I fredens tjänst - Motiven bakom Sveriges deltagande i FN:sfredsbevarande styrkor i Kongo 1960-1964” (SUKK), Stockholm, 1999

Ernst Lödén: ” För Sikkerhets Skull – Ideologi och säkerhet i svensk aktiv utenrikspolitik 1950-1975” (SUKK), Stockholm, 1999

Ludo De Witte,: ”The assassination of Lumumba”, London, 1999

Ernst Lefevers bog er skrevet kort efter Congokrisen, men er tilgengæld en fantastisk gennemgang af konflikten skridt for skridt.

David

Tomas Carlsson
Utsparkad

Inlägg av Tomas Carlsson » 24 december 2006, 21:53

Spica skrev:Ja, jag tror jag har sett den också:D Fast jag har så många böcker hemma nu att jag tvivlar på att de låter mej låna fler:D Försöker jag beställa fler kommer Bibliotekets underrättelsetjänst att grilla mej levande:D
Det finns mycket att skriva om när det gäller hjältarna som flög. Ingen Saab förlorades i någon jakt samt att planen allmänt klarade sig perfekt i tropisk värme :D Och då är det ett plan som är från ett land som är kallt.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 25 december 2006, 13:25

Perfekt vet jag inte, men visst var "den flygande Tunnan" fältmässig. Ett högre befäl lyckades kvadda en under start i Kongo, skadade sig dock inte.

Tomas Carlsson
Utsparkad

Inlägg av Tomas Carlsson » 25 december 2006, 16:43

Att han kvaddade planet var hans misstag. Men planet, dvs. själva flygplanet, var perfekt. Det hände många olyckor med plan från den tiden. Skulle ju inte vilja flyga med i ett JAS-plan utan datorer om jag så fick en miljon dollar...

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 26 december 2006, 22:21

Förvisso så var det mer olyckor förr, fast volymen stridsflygplan som fanns var imponerande jämfört med idag. Hade det funnits lika många stridsflygplan i tjänst idag så hade det varit betydligt fler
olyckor.

Skriv svar