Quiz: Efterkrigstiden

Låst
Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 29 januari 2006, 21:08

Ja vad letar du efter? Det är iofs redan svarat att det var ett sovjetiskt kort, men det kanske inte räcker som svar?

Jag satsar dels på att det som Karl Andersson hann se under en bråkdels sekunds titt var att all text på kortet var skrivet med kyrilliska alfabetet. ??

Eller var det inte all text. Utan ett kort där språket var ett helt annat på namn på öar/orter m.m. i själva kartdelen, ex-vis tyska eller danska, från ngt närliggande Natoland? Engelska språket?
Dvs ryssarna använde kopierade detaljerade militära kort från Nato.

Ett annat språk på ett kort ser man också snabbt.

hr
Medlem

Inlägg av hr » 29 januari 2006, 21:20

Det var svartvitt!

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 29 januari 2006, 21:53

Bagheera skrev:
Ja vad letar du efter? Det är iofs redan svarat att det var ett sovjetiskt kort, men det kanske inte räcker som svar?

Jag satsar dels på att det som Karl Andersson hann se under en bråkdels sekunds titt var att all text på kortet var skrivet med kyrilliska alfabetet. ??

Eller var det inte all text. Utan ett kort där språket var ett helt annat på namn på öar/orter m.m. i själva kartdelen, ex-vis tyska eller danska, från ngt närliggande Natoland? Engelska språket?
Dvs ryssarna använde kopierade detaljerade militära kort från Nato.

Ett annat språk på ett kort ser man också snabbt.
Ok, vad jag var ute efter var skalan på sjökortet. Från boken Ubåt 137 - Tio dagar som skakade Sverige:
När man pratat lite om pejlramen frågar ryssen (kommendör Avsukjevitj; min anm.) plötsligt om svensken kan "fastställa hans exakta position".
Jo, visst kan Andersson det, och ryssen hojtar ner i ubåten efter ett sjökort.
Upp kommer en besättningsman med en sjökortrulle. När han är halvvägs uppe ur luckan ser Andersson och hans värd samtidigt samma sak: vad besättningsmannen har i handsken är ett kort över Blekinges skärgård i mycket stor skala, Karl Andersson uppskattar den snabbt till dubbelt så stor som skalan på det vanliga skärgårdskortet - 1:50000 - som svenska militärer navigerar efter.
En sovjetisk ubåt som säger sig ha navigerat fel och inte alls är på väg till Blekinge, borde inte ha ett så storskaligt sjökort över just Blekinge liggande framme.
Ryssen som för ordet inser samma sak och handlar blixtsnabbt: han skriker något på ryska och trycker med foten ner den stackars mannen i tornet. En ny order följer besättningsmannen och sjökortet ner i luckan.
Efter en stund kommer samme man upp igen med ett annat sjökort i handen - en överseglare med hela Östersjön, där även linjerna för decca-navigationen är inlagda.
När Karl Andersson längre fram - som förhandlare och förhörsledare - frågade efter just det sjökort han såg den här första dagen, förklarade ryssarna glatt att "något sådant har vi inte". Det hade aldrig funnits något sådant ombord.
Det som gör det hela kanske ännu märkligare är att Karl Andersson - trots den här händelsen med det storskaliga sjökortet och den med all sannolikhet avsiktligt demolerade navigationsutrustningen - idag inte längre tror att det var en avsiktlig inträngning i och kränkning av ett svenskt skyddsområde, utan lutar nu mer åt att det trots allt var en felnavigering. Vi lär väl aldrig få veta sanningen...

Svårt att bedöma vem som ska ha frågan, men jag tycker nog MD650 har varit närmast ett rätt svar när han gissade att det var ett kort över Karlskrona skärgården.

/Per

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 29 januari 2006, 22:23

Perman skrev:
Svårt att bedöma vem som ska ha frågan, men jag tycker nog MD650 har varit närmast ett rätt svar när han gissade att det var ett kort över Karlskrona skärgården.

/Per
Jag gissade inte så mycket..... jag har ju läst boken ett par gånger och hade ett svagt minne om sjökortet.
Släpper dock frågan fri!
:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 30 januari 2006, 00:31

Inte för att jag ifrågasätter svaret från MD som rätt, men nu har jag kommit fram till varför jag långt in i huvudet hade tyska o danska aspekten på sjökortet, intressant:

Fotnot från en artikel av Bo Johnson Theutenberg

1982 års regler till värn för svenskt territorium (tillträdes- och IKFN-förordningarna av 1982)” (s
482–487) i Theutenberg, Bo Johnson: Folkrätt och säkerhetspolitik, Norstedt och Kungl Krigs-
vetenskapsakademien, Stockholm 1986. Som folkrättssakkunnig i UD samt regelbundet som reserv-
officer tjänstgörande på Försvarsstabens Operationsavdelning 2 blev jag på förmiddagen den 28 okto-
ber 1981 i brådskande ordning kallad till ÖB Lennart Ljung och försvarsstabschefen Bengt Schuback.
ÖB hade kl 11.21 erhållit meddelande från Örlogsbas Syd i Karlskrona att en sovjetisk ubåt stod på
grund söder om Torumskär i inloppet till Gåsefjärden. Örlogsbasen hade kl 10.54 fått uppgiften från
en fiskare på Sturkö. Kl 11.10 nådde svensk örlogspersonal fram till ubåten och släpptes efter någon
tvekan in. Vid förfrågan om position uppgavs att ubåten ca kl 23.00 Moskvatid (alltså den 27 oktober)
grundstött på den svenska kusten. Befälet ombord kunde inte ange platsen för grundstötningen. Vid
förfrågan om position framtogs av besättningen ett i ubåten befintligt sjökort i mycket tydlig skala
över Blekinge skärgård, sannolikt ett danskt eller västtyskt sådant. Innan mer detaljerad diskussion
angående position hade hunnit igångsättas rycktes emellertid sjökortet bort under våldsamma förebråelser mot den officer som tagit fram detsamma. Ett nytt sjökort i skala omfattande hela södra Östersjön togs fram.
Vi lär väl som sagt aldrig få veta sanningen... Statsminister Fälldin och hans ministär då var väl inte riktigt internationella statsmän. Palme som återkom året efter ville väl gärna hålla sig väl med ryssarna.
Theutenberg skriver ngt om noter i "blått bläck" inom UD i ämnet U-137. Dvs interna noter som aldrig diariefördes.
Locket på även hos Karl Andersson kan man tänka sig.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 30 januari 2006, 21:02

Ok, jag tar upp den kastade handsken.

I början av 70-talet skulle för första gången en person informeras om vad det s.k. Venona-projektet var för något. Föredragshållarna, eller vad man ska männen, ansåg sig dock först tvugna att få tillåtelse av en tredje part för att kunna avslöja Venona-projektets hemligheter för den först nämnda personen.

Vem var det som skulle informeras? Bonusfråga: vem var den tredje parten?

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 30 januari 2006, 23:20

Svår fråga, jag kollade lite på NSA:s hemsida, men blev inte mycket klokare, så det blir till att gissa vilt!
USA:s president skulle informeras, 3:e part var William P. Crowell, chef i Venona-divisionen?
/Torbjörn

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 31 januari 2006, 07:49

Nej. En av föredragshållarna hette Lindroth, om det hjälpter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 31 januari 2006, 12:02

Herrejisses va spännande, jag oxå gissar vilt! Venona var ju NSA/CIA's sig-int mot det sovjetiska
spionaget mot väst. Superhemliga grejor! Jag gissar att personen som skulle 'informeras' var
Olof Palme - men att godkännandet måste först inhämtas från NSA - där som bekant 'Kuba-Olle'
var en ytterst suspekt figur...Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 31 januari 2006, 12:34

Kudos till antipodeanen! Ja, det var den då relativt nytillträdde statsministern Olof Palme som skulle få information om vad Venona och den svenska delen SKIM var för något. Det var första gången som statsministern skulle informeras - Erlander lär inte ha fått veta något (eller velat veta, kanske). Det var Rikspolisstyrelsens säkerhetsavdelning, närmare bestämt Lars P. Lindroth som beslöt att det kunde vara en bra idé att informera regeringschefen vad dess myndigheter pysslat med sedan 50-talet. Dock ansåg han sig vara bunden av överenskommelsen med det brittiska General Communications Headquarters (GCHQ, bättre känt efter sin krigstida benämning Bletchley Park) där endast SKIM (det svenska Venona-delen) hade rätt att ta del av materialet. Så Lindroth sände iväg en kollega från SKIM, FRA:s byråchef Sven Wäsström, till GCHQ för att inhämta britternas godkännande. Wäsström reste över helgen till GCHQ och inhämtade där en tillåtelse från en motsvarande befattningshavare att yppa hemligheterna. Britterna ska ha varit mycket artiga men något förundrade inför det faktum att en svensk myndighet ansåg sig vara tvungen att inhämta brittiskt tillstånd för att redovisa sin verksamhet för sin egen regeringschef...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 31 januari 2006, 12:53

Tack Sarvi - jag visste inte ens vad SKIM var - men gissade sammanhanget....hade fel om
NSA, - visste inte att 'navet' då fortfarande låg hos GCHQ. (Leve James Bond och M)!
Det är kanske en typisk svensk tragedi - att säkerhetsorganen fann klyftan mellan deras
verksamhet - och vad som pågick i Sveriges Riksdag, så vid, att man var tvungen inhämta
utländskt godkännande innan Statsministern delgavs Rikets Innersta Hemligheter. Vilket
ställer frågan - kunde Sverige lita på Statsministern? Man bör vara glad - att inte den
frågan ställdes till GCHQ några år senare? Då man kan anta att svaret blivit ett mycket
uttalat 'NO'......Varjag

varjag
Saknad medlem †

Tillbaka till Religionen

Inlägg av varjag » 31 januari 2006, 13:08

Chockerad - över mitt rätta svar på f.g. fråga - vänder vi oss till Religionen!
AB Svenskt Missionsflyg - startar i mars 1946 med en DC-3:a - mot det fjärran
Madagaskar. Flygplanet, en inköpt C-47 från USAAF - bar (naturligtvis!?) namnet
'Ansgar'. Registreringsbokstäverna, var SE-APG. Vad - gissar våra Skalmän - att
missionärerna hoppades symbolisera med d e n registreringen?.../Varjag

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Graf Zeppelin » 31 januari 2006, 13:11

Syftade på Apostlagärningarna?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 31 januari 2006, 13:22

varjag skrev:Det är kanske en typisk svensk tragedi - att säkerhetsorganen fann klyftan mellan deras
verksamhet - och vad som pågick i Sveriges Riksdag, så vid, att man var tvungen inhämta
utländskt godkännande innan Statsministern delgavs Rikets Innersta Hemligheter. Vilket
ställer frågan - kunde Sverige lita på Statsministern? Man bör vara glad - att inte den
frågan ställdes till GCHQ några år senare? Då man kan anta att svaret blivit ett mycket
uttalat 'NO'......Varjag
Utan att fara iväg alltför långt i samarbetet mellan Sverige och NATO-länder skulle jag nog vilja hävda avvikande mening här. Även om de diplomatiska relationerna tidvis var av det kyligare slaget så löpte det militära och säkerhetsmässiga samarbetet utan några mankemang vare sig med britter eller amerikaner även under den gladaste 68-tiden. Speciellt britterna, som var svenskarnas huvudsakliga kontakter i underrättelsesammanhang, uppvisade (oväntat) stor förståelse för disharmonin mellan politiskt munväder och de praktiska handlingarna. Den stora förtroendekrisen kom istället någon gång på 80-talet, om jag minns rätt, när en saab-ingenjör "råkade" ta med sig och "råkade" glömma ett kretskort (till luftbevakningssystem) till Moskva. Boktips till Varjag: "Fred och fruktan" av Wilhelm Agrell tar upp en hel del av ovanstående frågor.

Ähum, åter till ordningen... SE-APG. Apostlagärningarna ligger nära till hands, men det kanske syftar på något franskt..?

EDIT: GZ hann före..

varjag
Saknad medlem †

Apostlagärningarna - minsann!

Inlägg av varjag » 31 januari 2006, 13:34

Ja Sarvi - vår gasblåsflygande greve - skjöt en Femetta på direkten. Så med tack för
din exposé av S-NATO-förhållanden (med vilka jag inte helt - håller) överlämnar jag
frågan till 'Greven av Lättare än Luft'......Varjag

Låst