Flygflottiljernas arkiv?

Skriv svar
Användarvisningsbild
fast
Medlem

Flygflottiljernas arkiv?

Inlägg av fast » 4 december 2005, 00:48

Hejsan. Jag hoppas att jag har valt rätt forumdel för min fråga.

Jag funderar över vad som händer med arkiven som fanns i de numera nerlagda flygflottiljerna? Vart tar de vägen?
Min farfar tjänstgjorde vid F12 i Kalmar (han kom dit någon gång på 40-talet),men F12 lades ju ner 1980. Det hade varit intressant om man kan finna något om honom i F12s akriv, men tror ni det är möjligt, sparas personinformation så länge? Eller är dessa arkiv för evigt borta?

/Fast

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 4 december 2005, 08:43

Arkiv efter nedlagda förband hamnar antingen först hos arkivet på HKV och sedan på Krigsarkivet, eller direkt till Krigsarkivet (osäker på nuvarande praxis). Bestånden gallras rätt kraftigt, men handlingar över tjänstgörande personal borde finnas kvar. Kanske inte för hela tiden från 40-talet till 1980 (inställningen vid förbanden till gamla papper är ofta Släng Skiten), men en del. Eftersom de färskaste handlingarna kan förväntas vara 25 år eller mer, så ter det sig rimligt att gå direkt till Krigsarkivet.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 december 2005, 10:34

Försvarets rulla torde finnas att låna på nästan vilket bibliotek som helst.
Åtminstone borde den finnas på FHS-bibliotek.

:)

Användarvisningsbild
fast
Medlem

Inlägg av fast » 4 december 2005, 14:37

Tack för svaren. Jag ska rota vidare på platserna ni tipsat om. :)

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 4 december 2005, 15:28

MD650 skrev:Försvarets rulla torde finnas att låna på nästan vilket bibliotek som helst.
Åtminstone borde den finnas på FHS-bibliotek.
Och de innehåller information om stamanställda officerare, civilanställda och ibland för underofficerare.. Men inte för manskap, de måste man leta upp på Krigsarkivet..

Och jag lovar, om han var vid F21 på 40-talet, så finns det spår efter honom.. Det finns rullor över manskap men även information om sjukhusbesök, lönelistor, permisionstillstånd, disciplinstraff, osv..

Skriv svar