äganderätt till bergrum

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Trollevik
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 april 2002, 14:28
Ort: Uddevalla

äganderätt till bergrum

Inlägg av Trollevik » 31 oktober 2005, 20:16

satt och diskuterade med en tidigare försvarsanställd och kom in på tråden äganderätt han sa att det fortfarande var fortverket som ägde bergrummen trots att dessa var plomberade och "rensade " på innehåll detta gällde även sedan marken sålts till privatperson någon därute som vet mer om detta
hoppas att detta är rätt plats att fråga

peter

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 31 oktober 2005, 21:59

Formellt så är det Fortverket som äger alla anläggningar och byggnader t.ex. de som Försvarsmakten hyr.
:)

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 31 oktober 2005, 22:11

Grymt annars att inreda tidigare bergrum till bostäder.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28894
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 31 oktober 2005, 22:15

Men frågan måste väl vara om jag som privatperson köper lite mark i tivedskogarna och under den marken finns ett bergrum - vem äger då bergrummet? Jag eller fortverket?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 31 oktober 2005, 22:26

Hans skrev:Men frågan måste väl vara om jag som privatperson köper lite mark i tivedskogarna och under den marken finns ett bergrum - vem äger då bergrummet? Jag eller fortverket?

MVH

Hans
Förmodligen tillhör marken då Fortverket. Om Du köper marken ingår nog anläggningen.
:)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 31 oktober 2005, 22:56

Är det inte så att om man köper en tomt så äger man bara ett tunt lager jord? Man äger tex inte mineralrättigheterna utan staten kan bevilja företag rätten att utvinna mineraler så att säga rakt under dina fötter. Antar att med bergrum är det samma sak, du äger bara ett tunt jordlager medan staten behåller resten.

/CvD

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 november 2005, 12:57

CvD skrev:Är det inte så att om man köper en tomt så äger man bara ett tunt lager jord? Man äger tex inte mineralrättigheterna utan staten kan bevilja företag rätten att utvinna mineraler så att säga rakt under dina fötter. Antar att med bergrum är det samma sak, du äger bara ett tunt jordlager medan staten behåller resten.

/CvD
Låter rimligt.
:)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 november 2005, 13:02

En fundering som jag har så måste det antingen vara utredd som SOU eller så borde man hitta något i försvarsmaktens hemsida.

Stefan

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Inlägg av Fältmarskalken » 1 november 2005, 13:49

Hans skrev:Men frågan måste väl vara om jag som privatperson köper lite mark i tivedskogarna och under den marken finns ett bergrum - vem äger då bergrummet? Jag eller fortverket?

MVH

Hans
Så här skriver lagsrtiftaren om försvarets rätt till förfogade i Förfogadelag (1978:262) §4-5
4 § För att tillgodose totalförsvarets eller folkförsörjningens ofrånkomliga behov av egendom eller tjänster, som icke utan olägenhet kan tillgodoses på annat sätt, får för statens eller annans räkning förfogande ske enligt denna lag.
Förfogande får icke riktas mot staten.

5 § Genom förfogande kan
1. fastighet tagas i anspråk med nyttjanderätt och annan egendom tagas i anspråk med äganderätt eller nyttjanderätt,
2. nyttjanderätt, servitut eller liknande rätt till egendom upphävas eller begränsas och nyttjanderätt i andra hand tillskapas,
3. ägare eller innehavare av fastighet, gruva, byggnad, industrianläggning eller annan anläggning eller av transportmedel, arbetsmaskin eller liknande åläggas att utöva verksamhet för eller på annat sätt medverka till framställning av egendom för statens eller annans räkning,
4. ägare eller innehavare av lageranläggning åläggas att förvara egendom,
5. ägare eller innehavare av transportmedel åläggas att ombesörja transporter,
6. viss person åläggas tillfällig uppgift för försvarsmakten som vägvisare, budbärare, arbetsmanskap eller sjukvårdspersonal.
Radiosändare eller sändarutrustning får inte tas i anspråk, om den stadigvarande utnyttjas för tillståndspliktiga ljudradio- eller TV-sändningar enligt radio- och TV-lagen (1996:844). Detsamma gäller anläggning för trådsändning vari sådana sändningar vidaresänds.
Ägare eller innehavare av egendom som omfattas av förfogande får icke överlåta, förbruka, skada, gömma undan eller föra bort egendomen. Lag (2001:268).
Jag tolkar det som att om du skulle vara ägare till ett bergrum så måste du alltid vara bered att sätta det i sådant skick att försvaret kan använda vid ett eventuellt förfogandekrav, men jag tror inte att man som markägare ovanför ett bergrum kommer att få tillgång till bergrummet. Du äger marken och staten, i det här fallet Fortifikationsverket, äger bergrummet. Jag tror att det kan ha ett samband med mineralrättens sätt att se ägandet.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 1 november 2005, 14:08

Hehe, talade med en vän om äganderätt för mark idag, med anledning av att använt kärnbränsle är tänkt att förvaras rakt under Oskarshamn. Om vi bortser från totalförsvarets omedelbara behov, vilket för det mesta inte tillämpas på markrättigheter, är tydligen marken din ned till jordens medelpunkt. Eventuella byggnationer under din tomt kräver alltså ditt tillstånd.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 1 november 2005, 14:12

Hur går det ihop då med Brytproblemen i Malmberget? Kan ju knappast tro att alla de som tvingas flytta gör det av fri vilja.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 1 november 2005, 14:14

Ednew skrev:Hur går det ihop då med Brytproblemen i Malmberget? Kan ju knappast tro att alla de som tvingas flytta gör det av fri vilja.
Fråga inte mig. :) Någon jurist i närheten?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 1 november 2005, 16:01

Ednew skrev:Hur går det ihop då med Brytproblemen i Malmberget? Kan ju knappast tro att alla de som tvingas flytta gör det av fri vilja.
Har för mig att problemet är att marken under bostadsområdena är mer eller mindre som en schweizerost, vilket medfört att marken under husen är underminerad och risk finns att dom ska rasa.

/CvD

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 november 2005, 16:48

CvD skrev: [
Har för mig att problemet är att marken under bostadsområdena är mer eller mindre som en schweizerost, vilket medfört att marken under husen är underminerad och risk finns att dom ska rasa.

/CvD
Njaee...man har hittat brytvärdig malm under Malmberget som gör att det kommer att finnas rasrisk under befintlig bebyggelse den dag man börjar att bryta den malmen.
:)

tokstolle
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 10 augusti 2003, 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av tokstolle » 1 november 2005, 16:53

Ednew skrev:Hur går det ihop då med Brytproblemen i Malmberget? Kan ju knappast tro att alla de som tvingas flytta gör det av fri vilja.
Brytningen i Gällivare/Malmberget är det inga bekymmer med utan det är i Kiruna som malmkroppen går under stan. Vet inte exakt hur det sker helt lagligt men det är genom någon form av tvångsinlösning som är aktuell.
Sen så är opionen mot flytt inte allt för omfattande då brytning mellan industri och samhället inte har gått lika långt i Kiruna som i andra delar av landet, med andra ord så vet folk att utan gruvan kommer Kiruna dö ut och att det i såna fall är bättre att flytta några kilometer än att få en spökstad.

http://www.kommun.kiruna.se/web2/ny_web ... index.html

Skriv svar