Sverige uppmanas återlämna krigsbyte till Lettland

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 april 2005, 11:00

Perra skrev:något form av dokument kanske, där Göran Persson skriver under att vi är ledsna för eventuella bekymmer vi orsakat
Påminner om Guds sista budskap till mänskligheten (enl. Douglas Adams): "Sorry for the inconvenience".

Eller han som vid inryckningen fick reda på att just deras kompani hade en liten moj på mössan till minne av hur tappra de varit vid Lund; de såg på varandra och undrade vad de hade gjort vid Lund, men eftersom ingen av dem var med 1676 så var det inte så konstigt att de inte kände till det hela.

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Re

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 2 april 2005, 12:35

Ryssarna bör väl ha kvar en del krigsbyte från stora nordiska kriget, även om fanorna erövrade vid poltava förstördes i en brand några år senare. Nederländerna har, om jag minns rätt, en eller ett par trofeer erövrade från svenska flottan.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 2 april 2005, 13:14

Kapten_Gars skrev:
Kurland var ju aldrig en del av svenska riket så de enda förmåner de åtnjuit var svenska invasioner och räder ;-)
Så det är bara Kurland det handlar om? Då är jag med.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 2 april 2005, 13:24

Perra skrev:
Kapten_Gars skrev:
Kurland var ju aldrig en del av svenska riket så de enda förmåner de åtnjuit var svenska invasioner och räder ;-)
Så det är bara Kurland det handlar om? Då är jag med.
Borgmästaren krävde i förstan hand saker kopplade till Kurland då han sitter i gamla Windau men han talar även allmänt om "Lettland" såvida det inte är en förenkling av journalisten ifråga.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 april 2005, 15:43

Krigsbyten är Krigsbyten och de tillfaller segraren, så fungerade folkrätten under mycket lång tid. Krigsbyten är en del av många länders historia, och de som tycker vi skall återlämmna det vi vunnit i strid är till stor del historialösa individer som ttor sig att vår historia är vårt dåliga samvete och måste skylas över. Jag hör aldrig dem höja rösten för att vi skall få tillbaka de vi förlorat.

Jag har själv sett flera av landskapsregementes fanorna i Peter Paul fästningen i St Petersburg och svenska örlogsflaggor på marinmuseent i St Peterburg. Vi var lite sugna en nattlig räd men vi kom på tt resten av örlogsbesöket skulle lite stelt och tråkigt då.

Jag tycker att UDs svar var rätt klokt. Föremålen är en del av vårt kultur arv.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 april 2005, 17:35

Hur långt tillbaka i tiden sträcker sig denna praxis att bytet tillhör segraren? Att flera hundra år efter komma att begära att få tillbaka krigsbytet är lite väl magstarkt, hade det varit rätt om USA idag efter att ha besegrat Irak tagit lite irakiska nationella klenoder? USA har ju trots allt vunnit.

/Martin

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 april 2005, 17:51

Min personliga uppfattning är att det är tveksamt ok men folkrätten och FN säger nog nej. Ryssarna har väl en massa tysk konst kvar från vk2. Regelernna gäller så vitt jag vet konst föremål, men tex regements fanor mm är helt ok att ta från den besegrade.

Det hjorde väl alla sidor under VK2 tex, man har ju sett bilder från tex brittika och amerikanska mässar och regements museum där de har lite krigsbyte som nån tysk fana, en vinge med järnkors etx.

Skriv svar