Kalinins hustru
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Kalinins hustru
Vet nagon pa vilka grunder Stalin lat satta Mikhail Kalinins hustru i lager?Blev hon frigiven? Jag har for mig att hon blev kortvarigt frigiven nar hennes man dog men fick bara bevittna begravningen for att sen aka tillbaka till sitt lager. Ar det nagon som vet?
/Martin
/Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag ber om ursakt att jag inte formulerade mina fragor tillrackligt klart. Jag vet att Stalin holl henne som gisslan (hur man nu kan veta vad Stalin tankte) men jag var mera ute efter denna officiella anledningen. Var hon ett hot mot statens sakerhet pa nagot satt, hade hon forbjuden literatur, bedrev hon spionage eller hade hon gjort nagot annat som pa nagot satt misshagat Stalin och regimen?
Det jag ar ute efter ar alltsa den officiella forklaringen och inte den riktiga anledningen. Om det nu finns nagon officiell forklaring jag kan mycket val tanka mig att det oftas inte gavs nagon forklaring varfor nagon fangslades.
/Martin
Det jag ar ute efter ar alltsa den officiella forklaringen och inte den riktiga anledningen. Om det nu finns nagon officiell forklaring jag kan mycket val tanka mig att det oftas inte gavs nagon forklaring varfor nagon fangslades.
/Martin
- SuperPalle
- Medlem
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Vad är felet med honom? Han är knappast högervriden, han är socialdemokrat, trots att han fått mycket stämple som smygfascist. Jag tycker du borde läsa hans bok innan du dömer honom.SuperPalle skrev:Jag vill bara påpeka att Staffan Skott inte är känd som en bra objektiv källa. Det är som att säga att ungvänster är en bra källa vad det gäller kunskaper om Kapitalism...Löwe skrev:Källa: Aldrig mer! , Staffan Skott
Eder
- Palle
Staffan Skotts politiska tillhörighet är väl rätt ointressant, att han är socialdemokrat gör honom väl inte automatiskt till mer trovärdig än om han "högervriden". Problemet med Skott är väl att han tar sig rätt stora friheter när det gäller att tolka siffror och uppgifter, sådana som stödjer hans version och åsikter får stort utrymme oavsett trovärdighet, sådant som motsäger honom avfärdas eller redovisas inte.Löwe skrev:Vad är felet med honom? Han är knappast högervriden, han är socialdemokrat, trots att han fått mycket stämple som smygfascist. Jag tycker du borde läsa hans bok innan du dömer honom.SuperPalle skrev:Jag vill bara påpeka att Staffan Skott inte är känd som en bra objektiv källa. Det är som att säga att ungvänster är en bra källa vad det gäller kunskaper om Kapitalism...Löwe skrev:Källa: Aldrig mer! , Staffan Skott
Eder
- Palle
Uppgifter från folk som har en politisk agenda att driva ska alltid tolkas med skepis, oavsett om de kommer från höger eller vänster.
Självklart är det inte bättre för att han är sosse, men jag vill ändå påpeka detta, eftersom han från den yttre vänsterkanten blir anklagad för att: gå kapitalisternas smutsiga ärenden, förminska fascismens brott etcetera. Tror att de använder taktiken anfall är bästa försvar, och istället för att motivera Stalins massmord av tusentals oskyldiga (vilket ju är helt omöjligt), så säger de att allt är en sossefascistisk kapitalistlögn, gjord för att arbetarna inte ska göra uppror mot det ruttna smahälle vi lever i.Rancid skrev: Staffan Skotts politiska tillhörighet är väl rätt ointressant, att han är socialdemokrat gör honom väl inte automatiskt till mer trovärdig än om han "högervriden". Problemet med Skott är väl att han tar sig rätt stora friheter när det gäller att tolka siffror och uppgifter, sådana som stödjer hans version och åsikter får stort utrymme oavsett trovärdighet, sådant som motsäger honom avfärdas eller redovisas inte.
Uppgifter från folk som har en politisk agenda att driva ska alltid tolkas med skepis, oavsett om de kommer från höger eller vänster.
Att Staffan Skott använt ogiltiga källor finner jag lite lustigt, hur motiverar du detta?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Kan nu meddela att jag har hittat svaret på min fråga.
Jekaterina Ivanovna Kalinina arresterade den 25 oktober 1938 för att hon från 1929 hade sysslat med antisovjetisk aktivitet och kontakter med trotskitiska och terroristiska grupperingar. Hon ska också ha lånat ut sin lägenhet för otillåtna möten. Det påstods också att hon fram till 1924 hade försökt dölja att hennes bror hade varit agent för tsarens hemliga polis.
22 april 1939 dömdes hon enligt paragraferna 58-6, 58-8, 58-11 till arbetsläger i 15 år och därefter fem års förlust av medborgerliga rättigheter. Blev frigiven 1945.
/Martin
Jekaterina Ivanovna Kalinina arresterade den 25 oktober 1938 för att hon från 1929 hade sysslat med antisovjetisk aktivitet och kontakter med trotskitiska och terroristiska grupperingar. Hon ska också ha lånat ut sin lägenhet för otillåtna möten. Det påstods också att hon fram till 1924 hade försökt dölja att hennes bror hade varit agent för tsarens hemliga polis.
22 april 1939 dömdes hon enligt paragraferna 58-6, 58-8, 58-11 till arbetsläger i 15 år och därefter fem års förlust av medborgerliga rättigheter. Blev frigiven 1945.
/Martin