Vukovar
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Vukovar
Var det så farligt att vara där under det tidigare delen av "Jugoslaviska kriget" på början av 1990-talet att arkan-trupperna sköt på varsomhelst?
Stefan
Stefan
Re: Vukovar
Vad menar du?Stefan Lundgren skrev:Var det så farligt att vara där under det tidigare delen av "Jugoslaviska kriget" på början av 1990-talet att arkan-trupperna sköt på varsomhelst?
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Belisarius
- Medlem
Har du glömt TV-bilderna från Vukovar 1991??Stefan Lundgren skrev:Jag syftar lite grann på den filmen som visades i lördags, "Harrison" vad den hette för nåt. Menar förstås om det fanns ett samband mellan filmen och verkligheten, att verkligheten var så fruktansvärt som själva filmen visade. Det var så jag menade.
Stefan
Om du syftade på "Behind enemy lines" så utspelar väl den sig under bombningen av Jugoslavien-Serbien 1998 (ehh..eller när nu det var).
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Nej, han menar Harrissons Flowers som gick på SVT för ett tag sedan (i lördags?). Handlar om en fotograf/journalist som försvinner i Jugoslavien och då ska hans fru leta efter honom o.s.v.
Såg den för ett par år sedan, en av de bättre filmerna om kriget på Balkan.
Behind enemy lines är bra framtills de blir nerskjutna sedan blir den bara sämre och sämre.
Men föratt återgå till huvudfrågan. Ja, det kriget var väl både grymt och farligt från första stund.
Sonderling
Såg den för ett par år sedan, en av de bättre filmerna om kriget på Balkan.
Behind enemy lines är bra framtills de blir nerskjutna sedan blir den bara sämre och sämre.
Men föratt återgå till huvudfrågan. Ja, det kriget var väl både grymt och farligt från första stund.
Sonderling
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nej, det kanske inte jag har gjort, men jag var fundersam över själva omfattningen av skadegörelsen i staden Vukovar. Några av er kanske såg filmen om att det var en kvinna som letade efter sin make i Vukovar vars yrke är journalist. Hon skulle till varje pris åka dit, trots uppmaningar att låta bli och i slutet på filmen som hette ("nånting på Harrison") så visade det scener inifrån Vukovar.Belisarius skrev:Har du glömt TV-bilderna från Vukovar 1991??Stefan Lundgren skrev:Jag syftar lite grann på den filmen som visades i lördags, "Harrison" vad den hette för nåt. Menar förstås om det fanns ett samband mellan filmen och verkligheten, att verkligheten var så fruktansvärt som själva filmen visade. Det var så jag menade.
Stefan![]()
Om du syftade på "Behind enemy lines" så utspelar väl den sig under bombningen av Jugoslavien-Serbien 1998 (ehh..eller när nu det var).
Ex
Etniskt rensning på en gata i staden.
Våldtagna kvinnor fick en skylt över sig som stod följande, "Jag bär på ett serbisk barn".
De dödade männen och våldtog alla kvinnor, inklusive småflickor.
Visserligen visste jag om att det förekom, men jag antar att det var ungefär samma scener i filmen som i verkligheten.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: