Blåsa bort moln
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Blåsa bort moln
I min gamla geografibok stod det att USA skickade upp flygplan för att blåsa bort moln i samband med tyfoner och liknande, är det någon annan som vet nånting mer om det? Det hände iallafall vid ett par tillfällen i slutet på 1970-talet.
Stefan
Stefan
Re: Blåsa bort moln
Blåsa bort? Torde vara en aning svårt. Däremot har jänkarna haft ett antal väderspaningsplan, bl.a. ombyggda B29'or för att hålla koll på vart ovädren tar vägen.Stefan Lundgren skrev:I min gamla geografibok stod det att USA skickade upp flygplan för att blåsa bort moln i samband med tyfoner och liknande, är det någon annan som vet nånting mer om det? Det hände iallafall vid ett par tillfällen i slutet på 1970-talet.
Stefan
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Andreas #1
- Medlem
En tråd om detta finns här på forumet.Andreas #1 skrev:Låter ju väldigt osannolikt att man skulle ha försökt blåsa bort moln med flygplan. Däremot har man ju sprayat moln med silverjodid för att dom ska ge ifrån sig nederbörd.
MVH
Hans
- Belisarius
- Medlem
Re: Blåsa bort moln
USAF har det fortfarande (USN slutade på 70-talet nångång) ... de flyger WC-130 och NOAA har P-3 Orions samt Gulfstream IVHans skrev:Blåsa bort? Torde vara en aning svårt. Däremot har jänkarna haft ett antal väderspaningsplan, bl.a. ombyggda B29'or för att hålla koll på vart ovädren tar vägen.Stefan Lundgren skrev:I min gamla geografibok stod det att USA skickade upp flygplan för att blåsa bort moln i samband med tyfoner och liknande, är det någon annan som vet nånting mer om det? Det hände iallafall vid ett par tillfällen i slutet på 1970-talet.
Stefan
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- J.K Nilsson
- Medlem
Undrar om det är korrekt att dom verkligen gjorde försök att blåsa bort oväder? En rejäl tropisk orkan innehåller en energimängd motsvarande Sveriges totala energikonsumtion i ett år, eller något i den storleksordningen. Att försöka påverka denna enorma energimängd med några flygplansmotorer som i bästa fall lyfter några ton styck tyckes mig vara en oöverstiglig uppgift.
- J.K Nilsson
- Medlem
På den ovan nämnda siten hittar man det här. En atombomb räcker inte.
http://www.aoml.noaa.gov/hrd/tcfaq/C5c.html
http://www.aoml.noaa.gov/hrd/tcfaq/C5c.html
The main difficulty with using explosives to modify hurricanes is the amount of energy required. A fully developed hurricane can release heat energy at a rate of 5 to 20x1013 watts and converts less than 10% of the heat into the mechanical energy of the wind. The heat release is equivalent to a 10-megaton nuclear bomb exploding every 20 minutes. According to the 1993 World Almanac, the entire human race used energy at a rate of 1013 watts in 1990, a rate less than 20% of the power of a hurricane.
If we think about mechanical energy, the energy at humanity's disposal is closer to the storm's, but the task of focusing even half of the energy on a spot in the middle of a remote ocean would still be formidable. Brute force interference with hurricanes doesn't seem promising.
Nejdå, man måste bara ge sig på den i tid. Den där berömda fjärilen i Kina som startar stormar med sina vingslag är rätt sårbar för ett välplacerat flygplanspropellerblad.Sarvi skrev:En rejäl tropisk orkan innehåller en energimängd motsvarande Sveriges totala energikonsumtion i ett år, eller något i den storleksordningen. Att försöka påverka denna enorma energimängd med några flygplansmotorer som i bästa fall lyfter några ton styck tyckes mig vara en oöverstiglig uppgift.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Bra att du påpekade det, ja, får se i framtiden om USA har ideér hur man skall bete sig.J.K Nilsson skrev:´J.K Nilsson skrev:Meteorilogi kallas det visst....Stefan Lundgren skrev:Enligt det senaste inlägget så håller väl USA fortfarande på med dessa fasoner då, det trodde jag faktiskt inte.![]()
![]()
Stefan
J.K Nilsson
F*n felstavat. Meteorologi skall det vara.![]()
J.K Nilsson
Stefan