Blåsa bort moln

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Blåsa bort moln

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 januari 2005, 21:48

I min gamla geografibok stod det att USA skickade upp flygplan för att blåsa bort moln i samband med tyfoner och liknande, är det någon annan som vet nånting mer om det? Det hände iallafall vid ett par tillfällen i slutet på 1970-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Blåsa bort moln

Inlägg av Hans » 24 januari 2005, 22:01

Stefan Lundgren skrev:I min gamla geografibok stod det att USA skickade upp flygplan för att blåsa bort moln i samband med tyfoner och liknande, är det någon annan som vet nånting mer om det? Det hände iallafall vid ett par tillfällen i slutet på 1970-talet.

Stefan
Blåsa bort? Torde vara en aning svårt. Däremot har jänkarna haft ett antal väderspaningsplan, bl.a. ombyggda B29'or för att hålla koll på vart ovädren tar vägen.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 januari 2005, 22:03

Jag har inte hört nånting annat än att de gjorde så i slutet på 1970-talet, möjligen så ledsnade dom på det ganska så snabbt. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 25 januari 2005, 17:14

Låter ju väldigt osannolikt att man skulle ha försökt blåsa bort moln med flygplan. Däremot har man ju sprayat moln med silverjodid för att dom ska ge ifrån sig nederbörd.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 25 januari 2005, 17:17

Andreas #1 skrev:Låter ju väldigt osannolikt att man skulle ha försökt blåsa bort moln med flygplan. Däremot har man ju sprayat moln med silverjodid för att dom ska ge ifrån sig nederbörd.
En tråd om detta finns här på forumet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Re: Blåsa bort moln

Inlägg av Belisarius » 25 januari 2005, 23:16

Hans skrev:
Stefan Lundgren skrev:I min gamla geografibok stod det att USA skickade upp flygplan för att blåsa bort moln i samband med tyfoner och liknande, är det någon annan som vet nånting mer om det? Det hände iallafall vid ett par tillfällen i slutet på 1970-talet.

Stefan
Blåsa bort? Torde vara en aning svårt. Däremot har jänkarna haft ett antal väderspaningsplan, bl.a. ombyggda B29'or för att hålla koll på vart ovädren tar vägen.

MVH

Hans
USAF har det fortfarande (USN slutade på 70-talet nångång) ... de flyger WC-130 och NOAA har P-3 Orions samt Gulfstream IV

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 januari 2005, 16:31

Enligt det senaste inlägget så håller väl USA fortfarande på med dessa fasoner då, det trodde jag faktiskt inte. :D :)

Stefan

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 26 januari 2005, 18:26

Stefan Lundgren skrev:Enligt det senaste inlägget så håller väl USA fortfarande på med dessa fasoner då, det trodde jag faktiskt inte. :D :)

Stefan
Meteorilogi kallas det visst.... :)

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 26 januari 2005, 18:31

Undrar om det är korrekt att dom verkligen gjorde försök att blåsa bort oväder? En rejäl tropisk orkan innehåller en energimängd motsvarande Sveriges totala energikonsumtion i ett år, eller något i den storleksordningen. Att försöka påverka denna enorma energimängd med några flygplansmotorer som i bästa fall lyfter några ton styck tyckes mig vara en oöverstiglig uppgift.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 26 januari 2005, 19:18

J.K Nilsson skrev:
Stefan Lundgren skrev:Enligt det senaste inlägget så håller väl USA fortfarande på med dessa fasoner då, det trodde jag faktiskt inte. :D :)

Stefan

J.K Nilsson
´

F*n felstavat. Meteorologi skall det vara. :oops:

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 26 januari 2005, 22:03

På den ovan nämnda siten hittar man det här. En atombomb räcker inte. 8O

http://www.aoml.noaa.gov/hrd/tcfaq/C5c.html
The main difficulty with using explosives to modify hurricanes is the amount of energy required. A fully developed hurricane can release heat energy at a rate of 5 to 20x1013 watts and converts less than 10% of the heat into the mechanical energy of the wind. The heat release is equivalent to a 10-megaton nuclear bomb exploding every 20 minutes. According to the 1993 World Almanac, the entire human race used energy at a rate of 1013 watts in 1990, a rate less than 20% of the power of a hurricane.

If we think about mechanical energy, the energy at humanity's disposal is closer to the storm's, but the task of focusing even half of the energy on a spot in the middle of a remote ocean would still be formidable. Brute force interference with hurricanes doesn't seem promising.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 27 januari 2005, 09:09

Sarvi skrev:En rejäl tropisk orkan innehåller en energimängd motsvarande Sveriges totala energikonsumtion i ett år, eller något i den storleksordningen. Att försöka påverka denna enorma energimängd med några flygplansmotorer som i bästa fall lyfter några ton styck tyckes mig vara en oöverstiglig uppgift.
Nejdå, man måste bara ge sig på den i tid. Den där berömda fjärilen i Kina som startar stormar med sina vingslag är rätt sårbar för ett välplacerat flygplanspropellerblad. :P:)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 mars 2005, 17:57

J.K Nilsson skrev:
J.K Nilsson skrev:

Stefan

J.K Nilsson
´

F*n felstavat. Meteorologi skall det vara. :oops:

J.K Nilsson
Bra att du påpekade det, ja, får se i framtiden om USA har ideér hur man skall bete sig. :) :o 8O

Stefan

Skriv svar