Sovjet: Deporteringar av krigsinvalider?

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 1 mars 2005, 08:59

Tackar och bockar för länken!!!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 2 mars 2005, 22:19

real parakeet skrev:
Löwe skrev:På vilket sätt skulle det störa folk att det fanns invalider på gatorna? Det borde ju bara vara ett heroiskt minne från kriget, om man får tro sin egen propaganda?
Helt riktigt, så ser vi på det idag och så borde man sett på det då också. Men jag skulle inte bli förvånad om Stalin ansåg att dessa krymplingar underlåtit sig att dö för fosterlandet och istället bara låtit sig fegt bli skadade för att klara sin ömkliga livhanke. När det gäller Stalin och hans idéer så skulle inget förvåna mig. Stalin hade en märklig förmåga att vända allt till sin och sina syftens fördel.
I Sverige har vi råd att bry oss om de handikappade. Ryssland har aldrig haft det och har fortfarande inte det. Gå tillbaka ett par årtionden i Sverige och jag är säker på att vi kommer se att de svaga i samhället hade det svårare nu, utan att för den skull Sveriges befolkning var grymmare.

Det Gerle och varjag har varit inne på är det jag menade. När det gäller Sovjetunionen måste man skilja på det formella regelsystemet och verkligheten. Det kunde mycket väl vara så att människor blev satta i läger för att de var krymplingar men att den formella åtalspunkten var något helt annorlunda. Att åtala någon för att förlorat ett ben i strid låter i mina öron lite väl magstarkt, även för Sovjetunionen, då är det lättare att åtala enligt förberande till någon kontrarevolutionär handling. Fast inre exil borde ha varit enklare, betänk vilket tryck det var på GULAG efter andra världskriget.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 2 mars 2005, 22:30

Fast platsbrist i lägren har väl knappast någonsin hindrat våra kära grannar i öster.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 2 mars 2005, 22:42

Hans skrev:Fast platsbrist i lägren har väl knappast någonsin hindrat våra kära grannar i öster.
En sanning med en liten modifikation. Det sägs att Jezjovsjtjinan avstannde för att det blev omöjligt att uppehålla tempot. Jag har inte kollat upp siffrorna, men jag tycker inte det verkar otroligt. Därmed inte sagt att arresteringarna avstannade, de fortsatte fast i minskad omfattning.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 mars 2005, 04:04

Jag har aldrig hört att Yeshovshinan avstannade p.g.a. platsbrist i systemet Martin. Men arresteringsvågorna spreds ju som ringar på en damm när man kastar i en sten - vilket kom att omfatta alltmera ökande grupper av människor. Man gissar att hela Sovjetekonomin kom i darrning p.g.a. den urskillningslösa terrorn. Det förefaller troligt att Stalin själv drog i nödbromsen. Men såsom ofelbar -skyllde han givetvis på Yeshov och slaktade honom, liksom han slaktat Yagoda innan. En ny man - Berija - skulle minsann rätta till föregångarnas misstag - vilket han gjorde. Men inte utan Stalins goda minne - var det som terrorn lättade något. Gulagfångarna kunde nog bygga nya läger i den takt som 'organen' levererade nytt slavmaterial. Fast med 'ringarna på vattnet'-teorin och att alla tvingades ange alla andra - förde ju logiskt till att till slut hela Sovjets befolkning satt i Gulag eller fängelser. Undantagandes naturligtvis - den ofelbare eremiten i Kreml!

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 3 mars 2005, 21:36

Antony Beevor berättar om fenomentet i "Berlin slutstriden 1945" att invalider deporterades till mindre orter för att de inte skulle förstöra statsbilden.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 5 mars 2005, 01:51

Det var nog där jag löste om fenomenet, tyvärr ligger boken i förråd så jag kan inte kontrollera det.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 mars 2005, 10:28

Det var ett antal krigsinvalider som blev transporterade från de olika striderna runt om i Europa såväl under det första som andra världskriget. Sverige användes bl a som transitland för ryska invalidsoldater. Bl a råkade några av krigsinvaliderna ut för en olycka vid Holmsvedens station 1917. Det var en tågolycka som egentligen berodde på en slarv av stationspersonalen på Holmsvedens station och som orsakade elva ryska krigsinvaliders död.

Stefan

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 10 mars 2005, 15:19

Vid det gamla klostret på Valamo vid Ladoga så fanns ett "hem" eller "läger" för riktigt svårt skadade invalider som tex. förlorat både ben och armar. Förhållanderna och vården där var tydligen bedrövliga, och de som inte dog fick framleva sitt liv i armod. Fanns säkerligen fler ställen som detta runt om i Sovjetunionen. Däremot kunde väl i de flesta fall de invalider som inte blivit "vårdfall" utan fortfarande kunde sköta ett vanligt jobb och klara sig själva eller med hjälp av familjen bo kvar i de samhällen de kom ifrån.

Krigsinvalider har många gånger behandlas dåligt av de stater de kämpat för, pension och medalj har det ofta blivit men sen ska de helst försvinna till något vilohem och inte ställa krav och göra väsen av sig. Det är något som känns igen främst från USA efter Vietnamkriget där behandlingen av krigsinvaliderna ofta debatterats. Att ett land som Sovjetunionen med den människosyn och historia som fanns där skulle vara extra dåliga på att ta hand om sina skadade är knappast överraskande.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 mars 2005, 17:51

Rancid
Krigsinvalider har många gånger behandlas dåligt av de stater de kämpat för, pension och medalj har det ofta blivit men sen ska de helst försvinna till något vilohem och inte ställa krav och göra väsen av sig.
Värt att påpeka en sak, i det nämnda invalidtåget som spårade ut i Holmsveden så var det svensk sjukvårdspersonal ombord, sedan var ju frågan om det vårdade dem väl.

Stefan

Skriv svar