Hmm vilket speciellt syfte kan det vara? Utveckla, eller är det ngt annat?Stefan Lundgren skrev:Jag kan skriva följande, egentligen har jag lite svårt att tro att han har blivit dödad. För det kan också vara nånting som är igångsatt av Ryssland av ett speciellt syfte eller så kan det vara nånting annat.
Stefan
Maschadov död
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag menar bara att det kunde vara någon form av propaganda ingångsatt av Putins regering, det kan vara två olika orsaker. Antingen har han blivit dödad eller så lever han, fast i "cellubat".Leonidas skrev:Hmm vilket speciellt syfte kan det vara? Utveckla, eller är det ngt annat?Stefan Lundgren skrev:Jag kan skriva följande, egentligen har jag lite svårt att tro att han har blivit dödad. För det kan också vara nånting som är igångsatt av Ryssland av ett speciellt syfte eller så kan det vara nånting annat.
Stefan
Stefan
Finns också en del tjetjenska krigare skolade i al-Qaidas och talibanernas träningsläger i Afghanistan (många av talibanernas elitsoldater var just tjetjener). Jag tror att al-Qaida och andra extremister får större spelrum i regionen nu med Maschadovs död, vilket bådar illa för ryssarnas del. Varken al-Qaida eller de andra islamisterna (t.ex Basajev) är ju kända för att kompromissa. Så nu är det fullt krig i huset därnere. Om inte Ryssland plötsligt för för sig att de kan avstå alla Nordkaukasiska republiker utom Nordossetien (för det är vad Basajev och al-Qaida strävar efter, att bilda en talibanstat som förenar de muslimska Nordkaukasiska provinserna).Martin Lundvall skrev:För Rysslamd kan det bli problematiskt. De gamla tjetjenska ledarna var åtminstone utbildade i Sovjetunionen, de nya är det inte. De skolade i Tjetjenien.
/Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag räknar inte Ryssland som en demokrati och det har det aldrig varit. Därmed inte sagt att det är en diktatur.Leonidas skrev:Vad jag syftade till i mitt första inlägg är att ingen (märkbar) opposition mot våldet verkar finnas i det demokratiska Ryssland.
Det finnsen opposition, men den är försvinnande liten. Min uppfattning är att det finns en opposition mot kriget men det är i första hand mot kriget och att ryska soldater dödas där. För det första tjejenerna har utfört terroristattacker mot den ryska civila befolkningen, Beslan till exempel. Efter Beslan blev det mycket uppståndelse i Ryssland, fast det var kritik mot hur man hade agerat under krisen. Det uppkom ingen debatt om varför detta hade hänt. Tjetjenien hade utfört en terroisttatack och förtjänade ingen sympati. De som är mest mot kriget är liberalerna, och om jag får vara lite fräck så känns det som om de är mot just för att Putin är för. Fast detta är mina egna tankar.
För det andra det politiska livet i Ryssland är apatiskt. Man kan knappt prata om något civilt samhälle. Att satsa en slant på att det kommer uppstå en bred antikrigrörelse i Ryssland är det bortkastade pengar. Ryssarna kan engagera sig, men de gör det när det drabbar dem, indragning av pensioner till exempel.
/Martin
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Fördomsfull som jag är så antar jag att detta ämne nu är dött i Sverige. Säkerheten har höjts i Ryssland, konst-VM pågår som bäst i Moskva, jag antar att säkerheten är rigorös (åtminstone till det yttre). I en undersökning jag har sett gissar de flesta på att ingen kommer få ut de pengar som FSB hade satt på Machadov huvud, inget tips. Som jag uppfattade det så är bunkern där Maschdov hittades riven, detta för att officiellt göra sig av med alla försåtsmineringar eligt andra källor ska det vara för att göra av med bevis. Vilka slags bevis det är man pratar om vet jag inte. Vem som har ersatt Maschadov har jag ingen aning om.Stefan Lundgren skrev:Är det nån vet nånting närmare nu?
/Martin
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: