Sovjetiska anspråk på Libyen?

Skriv svar
varjag
Saknad medlem †

Sovjetiska anspråk på Libyen?

Inlägg av varjag » 13 mars 2005, 10:40

Det syns som om Sovjetunionen 1945-46 skickade upp försöksballonger där man signalerade anspråk på Libyen.(!???)
Vet någon mer om detta? På vilka grunder kunde man göra det? Om det nu behövdes några - detta tycks ha sammanfallit med Stalins press på Turkiet vid samma tid om landavträdelser - fast var vet jag inte. Dardanellerna?

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 13 mars 2005, 12:18

I september 1945 Sovjet la in ett förslag att Libyen skulle delas upp i fyra förvaltningsområden, ett brittiskt, ett franskt, ett amerikanskt och ett sovjetiskt. Segermakterna dansade efter kriget runt i lite olika komplicerade turer om Libyens framtid där de olika stormakterna tid efter annan stödde förslag där FN skulle förvalta landet, där Italien skulle få tillbaka kolonin, där Libyen skulle bli självständigt men en brittisk klientstat osv. Varom man kan läsa här:
http://www.zmag.org/ZMag/articles/Shalomlyb1.html
Sovjet hade väl samma grund som alla andra kolonialmakter att ta över länder mot befolkningens vilja.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 mars 2005, 15:31

Eftersom det här väl grundar sig på mönstret att dela upp de besegrades områden i ockupationszoner, gällde det här även Italien? Med tanke på att en militär närvaro i ett medelhavsland vore strategiskt önskvärt för Sovjetunionen i vilket fall som helst...

Mvh -Dan

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 13 mars 2005, 15:50

Vet inte hur det ligger till med Italien, men jag vet att Sovjet föreslog att Japan skulle delas upp i två ockupationszoner. USA gick inte med på det då man redan ockuperade hela landet. Kanske hände samma sak i Italiens fall men jag tror att båda sidor respekterade uppdelningen av Europa. Situationen var också lite annorlunda där eftersom regeringen bytte sida under kriget.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 13 mars 2005, 17:06

Solitaire, det kan man väl säga att Japan blev delat i 2 delar, Japanska delen av Sakhalin och Kurillerna hamnade under
Sovjetiskt styre...

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 13 mars 2005, 17:46

Förslaget gällde huvudöarna. I fredsfördraget med USA avsa sig Japan alla krav på de utomliggande öarna (förutom Okinawa), Sovjetunionen vägrade dock skriva under då det begav sig så södra Sakhalin är fortfarande en olöst konflikt länderna emellan.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 mars 2005, 11:21

Tack Solitaire för svar och länk. Detta var nyheter för mig. Jag kan nu livligt föreställa mig basen för den sovjetiska entusiasmen att förvalta ett stycke av värdelös afrikansk öken (ingen visste det fanns olja där då...). Jag är säker på att det ytterst gällde en friare eller helfri passage genom Dardanellerna och det tryck jag skrev om, på Turkiet. En förvaltningszon i Libyen hade gett Sovjet en stark hävstång mot den turkiska suveräniteten över passagen. Varjag

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 15 mars 2005, 11:37

Säkerligen låg det maktpolitiska motiv bakom förslaget, som du säger.

Skriv svar