509th Bomb Wing

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 februari 2005, 19:19

yvonne skrev:När jag sökte i Google hamnade jag på Skalman.nu
Visst är Google en fantastisk uppfinning! :D

yvonne
Ny medlem

Inlägg av yvonne » 14 februari 2005, 19:27

Ordet "stealth" förekommer inte i min text. Det står "Un bombardero invisible..." Texten är alltså på spanska. Boken är lite egen, skulle man kunna säga. Ett slag experimentell roman som handlar om allt möjligt. Ganska mycket som berättaren säger är osannolikt, skulle man nog kunna säga. Men så här står det på originalspråket:

"La mañana del 5 de mayo de 1999, un bombardero invisible B-2 Spirit de la 509 Ala de Bombardeo de los EE UU, con base en Whiteman, lanzó varias bombas JDAM GBU-31 contra la embajada china en Belgrado. Los artefactos, guiados con gran precisión por el sistema GPS, entraron por la cabeza de mi hermana Isabelle y por las piernas de su miope hermano Anton, que quedó gravemente herido."

Broderna fick benen amputerade.

Yvonne

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 februari 2005, 19:33

OK, missade källspråket; på engelska så heter det stealth, om den vedertagna motsvarigheten på spanska är invisible har jag ingen aning om; annorlunda uttryckt, förstår genomsnittsläsaren att det inte är ett faktiskt osynligt plan det är frågan om utan ett "stealth"-plan? Hur skriver tidningarna?

Om genomsnittsläsaren vet vad ett "stealth"-plan är kan man naturligtvis fråga sig. En fotnot vore det bästa, fast det skulle du ju ha på bomberna också, och det är ju inte frågan om en historievetenskapligt korrekt text... Knepigt.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 14 februari 2005, 19:51

Är inte överdrivet spansktalande eller ens -läsande, men stealth-egenskaper har jag sett omnämnas som "furtivas" på spanskspråkiga militärt inriktade sidor. Ska inte svära på att det är den officiella benämninngen förstås... Sen är det förstås frågan om en översättare ska översätta word by word eller sense by sense - speciellt klurigt blir det om författaren har ett särpräglat språk i orginalet. Tänk er bara att översätta "Populärmusik från Vittula" till engelska... ;)

yvonne
Ny medlem

Inlägg av yvonne » 14 februari 2005, 19:59

Tack igen, alla som svarat. Det här har varit mycket lärorikt. Jag tror nog att jag kan få till texten nu. Tyvärr tycker inte redaktörerna om fotnoter i skönlitteratur.
Yvonne

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 15 februari 2005, 11:17

MD650 skrev: Läs mitt förslag om splitter. Man skall ha ett gigantiskt huvud ifall bomber ska tränga in i huvudet...... ;)
:)
:lol:

Skriv svar