Yrke- och mångkunnande

Mats Ranland
Medlem

Inlägg av Mats Ranland » 8 januari 2005, 22:33

Livskvalité är inte materiella prylar. Jag ser tillväxten som ett problem.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 8 januari 2005, 23:09

Mats Ranland skrev:Livskvalité är inte materiella prylar. Jag ser tillväxten som ett problem.
Vilket ju bara bekräftar att det är meningslöst att utveckla den aspekten av ämnet eftersom det handlar mer om värderingar än om historia. Hittar tyvärr just nu ingen vettig ingång i ämnet ur ett historiskt perspektiv.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2005, 20:18

Jag menar förstås med att det finns en tendens i samhället att allt skall förlöpa smärtfritt utan större problem, men ändå så finns det saker som man gör omedvetet som kan leda till svåra misstag. Det var så som hände i samband med Lerumolyckan när två tåg kolliderade i november 1987. Strax innan olyckan hade en baningenjör och två banarbetare hållit på med en signalrelä ett par hundra meter ifrån Lerums station. På den tiden bestod reläet av hel massa kopplingar och det var långsmalt(drygt 25 cm). Kopplingsreläet eller kopplingsdosan fick ENDAST de som hade kompetens hålla på med att koppla den. I loket som drog tåget från Stockholm så satt en lärling som hann notera att det var nånting som var konstigt med signalen. Sedan strax efter så växlade tåget spår i hög hastighet och sedan var olyckan ett faktum. Lärlingen hann hoppa ut ur loket och var i luften när tågen kolliderade bakom honom. Vad var det som var felet, hade ingenjörn kopplat reläet felaktigt? Haverikommisionen fann att olyckan berodde på "mänskliga faktorn". En olycka som inte fick hända, inträffade.

Stefan

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 9 januari 2005, 20:38

Det bor 9 miljoner människor i Sverige, fler än nånsin. Dessa skall leva på samma resurser som betydligt färre gjorde
bara för 50 år sen.
Yrkeslivet har definitivt blivit mer krävande, vilket är ett måste om det skall bo 9 miljoner människor i detta kalla land.
Går inte att ha en lågutbildad befolkning om man skall konkurrera med varor på den internationella marknaden...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2005, 20:44

Problemet är ju också att företagen flyttar utomlands och den välutbildade personalen får stanna hemma eller eventuellt flytta mer om de vill.

Stefan

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 11 januari 2005, 10:30

Jag tycker så här;
Snart känns det som att man behöver utbildning för att sitta i kassan på ICA => är gymnasiet ens frivilligt längre?
Varför avskaffades lärlingssystemet? Varför envisas facket med att man måste kunna försörja sig på inkommst av arbete? Vad var så fel med att de som inte orkade eller klarade av högre studier eller för den delen gymnasiestudier kunde gå som lärling med en medioker lön tillräcklig för att bo kvar hos föräldrarna liksom många studenter gör i vilket fall?

Återinför det riktiga lärlingssystemet säger jag! Det behövs svetsare och grovjobbare också - inte bara akademiker. Plus att det vore lättare för alla de som brännt ut sig på ett eller annat vis att göra en "omstart".
Vidare förväntas de unga att välja yrkesinriktning redan i högstadiet och om de fullföljer sina mål, eventuellt med en högskoleutbildning, för att sedan inse att detta var inte vad jag tänkte mig eller vad jag vill göra resten av livet så är det inte det lättaste att "omskola" sig. Följden är att man fastnar i en nedåtgående spiral och pliktskyldigt biter ihop tills det inte längre håller och man faller i depression.

Personligen tror jag många "bränner" ut sig redan i gymnasietiden för att det numer ses mer eller mindre som ett krav att åtminstone ha den utbildningen, men lets face it; det krävs inte algebra för att jobba på ICA och det är INTE ett "mindrevärdesarbete" att sitta i kassan på ICA eller arbeta som städare eller sopåkare heller för den delen, de behövs minst lika mkt som programerare och kirurger.
Alla är inte skapta att skriva dataprogram eller bli akademiker och advokater och inte heller finns det plats på arbetsmarknaden för det. Visserligen börjar företag i allt större utsträckning finansiera lärlingslika projekt inom bristyrken som t.ex felsökning av telekabel och svetsare, yrken vilka ej tillgodoses därför att den långa och dyra utbildningen erbjuder bättre arbetsvillkor och löner än att ta jobb bland småfolket i telebrunnarnas dynga och byggarbetsplatsens tak. Detta lärlingssystem har tvingats fram av att de yrkesverksamma går i pension och arbetskrafften snart är obefintlig om ingenting görs.
Att alla skulle behöva högre utbildning för att landet ska kunna försörja sig eller konkurera på den internationella marknaden är en sanning med modifikation. Att företag flyttar utomlands (vilket är en upphosad fråga i mitt tycke men då glider vi deffinitivt in på politik liksom det faktum att långa utbildningar är ett bekvämt sätt att hålla arbetslösheten på en låg nivå i protokollet) är ett bevis på just detta.
I Sverige är det helt enkelt för dyrt med arbetskrafft av många skäl ett av dem är att vi använder relativt högutbildad personal till det mesta.... det är dyrt att betala en gymnasieutbildning som leder till arbete på ICA t.ex. Samt återigen det är dyrt med den folkhälsa vi har där många är sjukskrivna av fullt berättigade skäl, många gånger som följd av för hög press, tempo och krav att klara sig igenom all utbildning och yrkesval samt undkomma "skammen" att vara en vanlig lågavlönad knegare. Men utan dessa knegare fungerar absolut ingenting, vare sig i det egna landet eller på den internationella marknaden.

Mvh
Björn
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 11 januari 2005, 10:37

Med koppling till det som jag skulle vilja kalla "myten om det utvecklade samhället", läs med fördel Senecas lilla skrift "om livets korthet". Skriften har väl ca 2000 år på nacken men är fortfarande högaktuell... Samhälle må utvecklas eller degenerera, ; människan är dock alltid människa och det har inte hänt så jävla mycket sedan vi klättrade ner från träden, oavsett mängd pryttlar och innovationer vi skakar fram...

/a

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 11 januari 2005, 18:43

Kloka ord Björn/UR!

Håller med, och vill samtidigt lägga till en dialog jag hade med en vän. Han är driftstekniker och jag är slaktare.
Han: Jag ska försöka få ett jobb...
Jag: Var har du sökt?
Han: Massa ställen, men alla kräver tre års yrkeserfarenhet...
Jag: Hmmm, och för att få detta behöver man få ett jobb först.
Han: Precis, men du måste först ha tre års erfarenhet, innan du får jobbet.
Jag: Alltså är det bättre att jobba på en fabrik?
Han: Ja, typ.

Påminner lite om en historia från Ryssland. Biljetterna till muséet såldes inne i själva byggnaden, och byggnaden kunde inte gås in i, förrän man hade en biljett innan.
Känns lite som att försöka öppna bilen, när man smällt igen och glömt bilnycklarna...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 januari 2005, 10:31

Ja, allting går ju framåt, men samtidigt så tror jag att det kan handikappa oss själva om det skulle bli detta händelseförlopp.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Liten kortfattat historik

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 februari 2005, 16:40

Förr kunde man börja som lärling, nu måste man har utbildning på nästan alla jobb.
Hur har utvecklingen gått så snabbt? :o :D

Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Re: Liten kortfattat historik

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 februari 2005, 18:13

Stefan Lundgren skrev:Förr kunde man börja som lärling, nu måste man har utbildning på nästan alla jobb.
Hur har utvecklingen gått så snabbt? :o :D

Stefan
Är det inte det vi har kommit fram till? :) Plus 3 års yrkeserfarenhet förstås ;)

/Tomas

*edit*

Har tänkt på vad jag vill göra efter gymnasiet. Förhoppningsvis blir det lumpen, men nu är ju ingenting säkert. Har också funderat på utlandstjänstgöring, åtminstone en mission så man på så sätt kan få sig ett "sabbatsår" från plugget utan att för den skulle gå runt och drälla. :)
Men, det här är ju bara spekulationer. Jag har ingen aning om vad som händer efter jag tagit studenten (Inte lär det bli baksmälla iallafall, dricker aldrig så mycket. Iof, dricker knappt nånting, så..)

Skriv svar