Tjena!
Vi fick en fråga av vår föreläsare häromdagen där han undrade om ett genusperspektiv tillför något till till ekonomisk historia... Vad tror ni? På ett sätt lyfts kvinnan fram mer och blir synligare. Jag vet även att det blev en kommersialisering av jordbruket efter ungefär 1841 eller något liknande när arvsrätten blev jämnställd. Någon som har något annat förslag på vad det skulle kunna tillföra?
/Bobbo
Genus
Eftersom genusperspetivet förenklat studerar könet som social konstruktion kan det appliceras på alla humanvetenskaper. När man studerar ekonomisk historia så är bilden av familjen (inte individen) som produktionsenhet ett centralt antagande för det förindustriella samhället. För ungefär 150 år sedan börjar bilden ändras. Jag inbillar mig att ett genusperspektiv kan ge oss en hel del nya insikter bl a om rollfördelningen i familjen (som produktionsenhet) och om de förutsättningar som kopplades till könstillhörighet i den mer dynamiska ekonomi som industrisamhället innebar. Var det föreställningar från det förindustriella samhället som styrde bilden av möjliga yrkesval för män respektive kvinnor? Vad var det som gjorde att exempelvis hjälpare vid byggnadsarbeten ("mursmäckor") blev ett kvinnoyrke?
/ Probstner
/ Probstner
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Absolut gör det det.
Det faktum att kvinnor fick komma ut och knega efter första världskriget påverkade ju ekonomin, dels indirekt i en större arbetsstyrka som sysslade med vitt arbete (mot hemarbete, som ju inte var beskattningsbart), men också direkt eftersom det ledde till en ökad efterfrågan på tvättmaskiner, dammsugare, svinto med mera.
Det faktum att kvinnor fick komma ut och knega efter första världskriget påverkade ju ekonomin, dels indirekt i en större arbetsstyrka som sysslade med vitt arbete (mot hemarbete, som ju inte var beskattningsbart), men också direkt eftersom det ledde till en ökad efterfrågan på tvättmaskiner, dammsugare, svinto med mera.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: