http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6Efter över 40 år har nu polisen enligt amerikanska medier gripit den 79-årige förre Ku Klux Klan-ledaren Edgar Ray Killen för de uppmärksammade morden på tre unga medborgarrättsaktivister i Mississippi 1964.
Sju personer fälldes för stämpling till mord 1967 och fick sitta upp till sex år i fängelse. Men Killen, känd som "The Preacher", och tio andra gick fria, eftersom juryn var oenig.
De ouppklarade morden den 21 juni 1964 på James Chaney, en 21-årig svart man från Mississippi, 20-årige Andrew Goodman och 24-årige Michael Schwerner, båda från New York, fick stödet för medborgarrättskampen att växa kraftigt. Morden blev också ett tema i filmen Mississippi Burning 1988.
Baptistpastorn Killen greps sent i torsdags i sitt hem på landsbygden i Neshoba County på begäran av en åtalsjury.
- Det har dröjt länge, men det var avgjort värt att vänta på, säger Andrew Goodmans mor Carolyn till tidningen The Neshoba Democrat.
- I mitt hjärta visste jag att det här skulle ske till sist. Det bara måste det. Jag är så lättad, tillägger hon.
/Marcus