Tidigare Ku Klux Klan-ledare gripen för mord begått 1964

Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Tidigare Ku Klux Klan-ledare gripen för mord begått 1964

Inlägg av Marcus » 7 januari 2005, 21:16

I USA gör man nu ett nytt försök att dömma fler för det ökända mordet på tre medborgarrättsaktivister i Mississippi 1964.
Efter över 40 år har nu polisen enligt amerikanska medier gripit den 79-årige förre Ku Klux Klan-ledaren Edgar Ray Killen för de uppmärksammade morden på tre unga medborgarrättsaktivister i Mississippi 1964.
Sju personer fälldes för stämpling till mord 1967 och fick sitta upp till sex år i fängelse. Men Killen, känd som "The Preacher", och tio andra gick fria, eftersom juryn var oenig.
De ouppklarade morden den 21 juni 1964 på James Chaney, en 21-årig svart man från Mississippi, 20-årige Andrew Goodman och 24-årige Michael Schwerner, båda från New York, fick stödet för medborgarrättskampen att växa kraftigt. Morden blev också ett tema i filmen Mississippi Burning 1988.
Baptistpastorn Killen greps sent i torsdags i sitt hem på landsbygden i Neshoba County på begäran av en åtalsjury.
- Det har dröjt länge, men det var avgjort värt att vänta på, säger Andrew Goodmans mor Carolyn till tidningen The Neshoba Democrat.
- I mitt hjärta visste jag att det här skulle ske till sist. Det bara måste det. Jag är så lättad, tillägger hon.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

/Marcus

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 7 januari 2005, 21:44

Var det vanligt att KKK-medlemmar var just Babtister?

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 8 januari 2005, 00:14

Schwalbe skrev:Var det vanligt att KKK-medlemmar var just Babtister?
Dom var iallfall inte katoliker, så mycket kan man väl säga.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 8 januari 2005, 00:22

Anledningen till att jag undrar är att min första värdfamilj i USA var babtister, och min värdfar var värsta rasisten.
Tänkte om det hade något samband?

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 8 januari 2005, 01:47

Kanske troligt
The father of Texas Fundamentalism, J. Frank Norris once brought the Klu Klux Klan into his First Baptist Church in Fort Worth. This event, which took place in 1924, according to author Gwin Morris, symbolized a chummy relationship Norris and Fundamentalism had with the Klan.This curious link between the Klan and Fundamentalism has many interesting points of contact. Many Klan oaths had Bible passages as part of the ceremony. George Marsden in his book about understanding Fundamentalism said that the Klan..."represented an amalgamation of Christian tradition with nationalistic folk religion, self-interest, and hatred.
en av länkarna FUNDAMENTALISM AND THE KLAN

Vidare från tidningen Dagen också, i ren sen nutid, pingstvännernas organ, de som bröt sig ur baptiströrelsen pga olika åsikter i ledarskapet.
Jag känner med hela min kropp att stridens timme är kommen. Det rör sig om att återerövra alla dessa objekt för aktivitet som vi inom Herrens kropp funnit godtagbara att släppa till den en gång kristna staten. Nu är denna stat en liberal amöba som inte har någon form. Utan synbar styrsel förbjuder och tillåter staten olika saker i en ständig ström av nya lagar och nya försvunna lagar.

Låter som att gamla tider alltid funnits och fortfarande finns inom de, ..ja, rigida samfunden även i Sverige.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2005, 18:07

Är det inte denna händelse som har blivit en film?

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 8 januari 2005, 18:35

Mississippi brinner (Hackman/Defoe) / Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2005, 18:36

Jag tyckte att det lät bekant, men ville bara har det bekräftat av en annan Skalman-medlem.

Stefan

Skriv svar