M/S Hansa

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

M/S Hansa

Inlägg av sibiriska tigern » 28 november 2004, 16:47

Den 24 november i år var det precis 60 år sedan M/S Hansa gick under, två överlevde, resten (84) dog. Jag tror Minnernas Television uppmärksammade detta för några dagar sedan.

1993 kom det väl teorier där med om att det används som tysk militärtransport. Är man huvudtaget säker om det var en sovjetisk torped, eller kan det varit en tysk?

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 28 november 2004, 16:52

Jag såg på programmet om sänkningen. Dom visade att man hade tagit del av vissa sovjetiska dokument där det stod att det var en sojvetisk ubåt som sänkte båten.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 28 november 2004, 17:44

Jo, det var en Sovjetisk ubåt som sänkte Hansa.
Det fanns inte heller några mål för tyska ubåtar i den delen av Östersjön vid denna tidpunkt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 november 2004, 11:16

Kynes skrev:Jag såg på programmet om sänkningen. Dom visade att man hade tagit del av vissa sovjetiska dokument där det stod att det var en sojvetisk ubåt som sänkte båten.
Har man lyckats fastställa vilken sovjetisk u-båt som det rörde sig om? Eller vem fartygschefen var? Efter en framgångsrik attack, föreställer jag mig att denne fartygschef vid återkomst till sin bas - blev dekorerad. OM han återvände, då ubåtande i Östersjön vid den tiden fortfarande var ytterst riskfyllt p.g.a. mineringarna.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 29 november 2004, 12:17

varjag skrev:
Kynes skrev:Jag såg på programmet om sänkningen. Dom visade att man hade tagit del av vissa sovjetiska dokument där det stod att det var en sojvetisk ubåt som sänkte båten.
Har man lyckats fastställa vilken sovjetisk u-båt som det rörde sig om? Eller vem fartygschefen var? Efter en framgångsrik attack, föreställer jag mig att denne fartygschef vid återkomst till sin bas - blev dekorerad. OM han återvände, då ubåtande i Östersjön vid den tiden fortfarande var ytterst riskfyllt p.g.a. mineringarna.
Jo, det presenterades både nr på ubåten och vem befälhavaren var. Jag ska försöka kolla upp det.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
Ort: Katrineholm

Inlägg av Kai Robert » 29 november 2004, 13:16

varjag skrev:
Kynes skrev:Jag såg på programmet om sänkningen. Dom visade att man hade tagit del av vissa sovjetiska dokument där det stod att det var en sojvetisk ubåt som sänkte båten.
Har man lyckats fastställa vilken sovjetisk u-båt som det rörde sig om? Eller vem fartygschefen var? Efter en framgångsrik attack, föreställer jag mig att denne fartygschef vid återkomst till sin bas - blev dekorerad. OM han återvände, då ubåtande i Östersjön vid den tiden fortfarande var ytterst riskfyllt p.g.a. mineringarna.
Det var den ryska ubåten L-21 som sänkte Hansa. Teorin är att han trodde att det var ett tyskt trupptransportfartyg han sänkte men när det uppdagades att det var ett neutralt passagerarfartyg så tystades det ner och förnekades från ryskt håll.(alltså inga medaljer där inte).

En mystisk detalj är att den ryska ubåten såg ljussken (strålkastare?) som lyste upp vattenytan efter sänkningen så de dök och lämnade platsen.
Det enda fartyg som var i närheten, ett svenskt örlogsfartyg med beteckningen ”Hjälpkryssare 4” , förnekar att de såg sänkningen men den ryska loggboken nämner klart och tydligt ljussken på vattenytan.

mvh Kai

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 29 november 2004, 15:00

Lite läsning:

http://compunews.com/s13/hansa.htm

Bild
Kommentarer? Jag undrar framför allt om vad som skrivs om Waria och lettiskt guld.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 29 november 2004, 15:32

Ryssarna mörka, först efter Sovjetunionens fall 1990 gick det att få fram information om att det var kapten Mogilevskij på ubåten L 21, tidigare (1964) hade den tyska historikern Jürgen Rohver pekat ut V.A. Drostov på ubåten K 51.

MVH

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 30 november 2004, 11:34

Intressant länk Hans - tack för den. Kapten Mogilyevsky på L 21 snackar i loggen om att 'återvända till Åbo?' Hade ryssarna någon marin stödjepunkt i Åbo vid den här tiden??? Jag blev oxå lite förvillad av pratet om sovjetiska torpedtyper. Att K-klassen använde en annan typ än den som sänkte HANSA, m.a.o. - K-51 höll ej den rykande pistolen..... som var förbehållen S-klassen och L-klassen??? Och var det verkligen möjligt att identifiera en viss torpedtyp bland vrakmassan av HANSA? Hade verkligen sovjetflottan torpeder som inte var utvaxlingsbara mellan alla dess ubåtstyper?.....någon med svaret?...Battler?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 30 november 2004, 12:52

Kai Robert skrev:
En mystisk detalj är att den ryska ubåten såg ljussken (strålkastare?) som lyste upp vattenytan efter sänkningen så de dök och lämnade platsen.
Det enda fartyg som var i närheten, ett svenskt örlogsfartyg med beteckningen ”Hjälpkryssare 4” , förnekar att de såg sänkningen men den ryska loggboken nämner klart och tydligt ljussken på vattenytan.

mvh Kai
Såg en del av programmet. Det är intressant att även de två överlevande såg ljusskenet, men trodde då att det var ubåten som gått upp för att kontrollera träffen. Att även ubåtsbesättningen sett ljusskenet bör väl tyda på att det måste varit "Hjälpkryssare 4"s strålkastare.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 30 november 2004, 14:28

Den detaljen ang. strålkastaren reflekterade jag också över. Kan det ha varit lantärnor istället ?

Men då är det ju konstigt att man inte såg rött och grönt sken!? Om nu sånt användes på 1940-talet d.v.s.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 30 november 2004, 14:41

Det gjorde det.

En topplanterna el. dylikt går väl inte att helt utesluta, men både ubåtsbesättningen och de skeppsbrutna talade ju om ett fast sken som lyste upp vattenytan under ett par minuter. En lanterna är väl sällan så stark? I vilket fall indikerar det ju på att ett annat fartyg var i närheten och då finns inte många kandidater vid sidan om Hjälpkryssare 4.

En annan ubåt kanske?
Ett annat fartyg som smygt förbi kustbevakningen?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 30 november 2004, 17:12

brukade svenska ftg (t.ex. malmtransport, trupptransport, etc.) vara eskorterade med ubåtar under WWII ?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 30 november 2004, 21:32

I tanke på antalet, har jag svårt att tro det.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 30 november 2004, 22:56

elof skrev:brukade svenska ftg (t.ex. malmtransport, trupptransport, etc.) vara eskorterade med ubåtar under WWII ?
Nej. Men de fartyg som gick på malmfarten Luleå-Tyskland gick innomskärs så mycket som möjligt. Den tidens fartyg var betydligt mindre än i dag men det var ändå en stor bragd av den tidens lotsar att klara det. Fyrarna var släckta och prickarna indragna. Samtidigt som fartygen var VÄLDIGT stora för de farlederna.

Men så finns det sträckor där man inte kan gömma sig i skärgårdarna och där torpederades flera Svenska malmbåtar av just ryssarna.

Det var inte de enda farorna på den trafiken. I de Tyska hamnarna och i farlederna utanför upplevde man i stället att anfallas av allierat bombflyg. Det var inte utan orsak som detta kallades för "dödsfarten".

Skriv svar