Stig Bergling ångrar inte spionaget
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
Å andra sidan är ju "öppna" och "snälla" fängelser något som säkert minskar risken för att brottslingar gör allt för att inte hamna i ett stenhårt fängelseklimat utan kontakt med omvärlden, men det är knappast så att "öppna"/"snälla" fängelser är något som gemene man tycker är bra.
Spioneri kanske minskar krigsrisken, men att sälja hemliga uppgifter åt ett främmande land är inte i sig något bra.
Världen hade ju varit mycket bättre om alla soldater hade blivit överlöpare när det blev krig, men överlöpare är ju inget bra i sig.
/Johan
Spioneri kanske minskar krigsrisken, men att sälja hemliga uppgifter åt ett främmande land är inte i sig något bra.
Världen hade ju varit mycket bättre om alla soldater hade blivit överlöpare när det blev krig, men överlöpare är ju inget bra i sig.
/Johan
-
Gutekrigaren
- Medlem
Sedan är det väl också så att spioneri kanske minskar krigsrisken mellan stormakter, men frågan är ju hur pass "rädda" Sovjet var för det svenska försvaret vid denna tid?
Nåja, att lämna ut hemligstämplade uppgifter är väl i alla fall ett brott mot tystandsplikt o annat, ett avtal som han rimligen borde skrivit under när han fick tillgång till hemlig information?
Nåja, att lämna ut hemligstämplade uppgifter är väl i alla fall ett brott mot tystandsplikt o annat, ett avtal som han rimligen borde skrivit under när han fick tillgång till hemlig information?
Ja han berättade bland annat att han tyckte det var självklart att man hade rymmning i tankarna när man satt inne på ett långt straff. Sedan drog han en liten rolig anekdot där han hade sett programledaren (vars namn jag inte minns) i Moskva efter sin rymmning dit, de hade vistas i samma brödbutik, en svensk jorunalist och en svensk förrymd spion, men han valde att inte gå fram och hälsa! 8)
- Rubber Duck
- Medlem
Jag kan hålla med dig om att underrättelseinhämtning i vissa avseenden kan minska risken för krig. Till exempel så syftade den svenska signalspaningen mot Sovjet till att bevaka trupprörelser och upptäcka truppsammandragingar. Ett eventuellt anfall mot Sverige skulle kunna upptäckas i tid, så att det svenska försvaret skulle hinna reagera och mobilisera. Därmed försämrades utsikterna för ett framgångsrikt sovjetiskt överaskningsanfall, och samtidigt incitamentet för ett sådant anfall.Gutekrigaren skrev:Frågan är som sagt om han verkligen utsatte landet för stor fara. För att anknyta till vad jag tidigare skrev alltså, om spioneri verkligen alltid är skadligt. Är det inte snarare än säkerhetsventil i många fall, som istället minskar krigsrisken?
Mvh Petter
Men samtidigt anser jag att man måste skilja på förräderi och spioneri. Förräderi är svek. Landsförräderi är svek mot sitt land. Stig Bergling var en landsförrädare. Men det begreppet kanske är en anakronism i dagen Sverige, som Johan Hakelius skriver: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 46,00.html
Rent konkret så avslöjade Stig Bergling Kustartilleriets försvarsanläggningar. Jag har svårt att se hur det minskade risken för ett sovjetiskt anfall mot Sverige.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag tror att man lätt blir färgad i denna debatten. Det handlar om en svensk som har sålt information till de stora stygga Sovjetunionen. Stauffenberg och alla de andra motståndsmän i Tyskland var tekniskt sett också landsförrädare, i Tyskland har de detta året hyllats som hjältar. Jag vill inte jämföra Stig Berling med Stauffenberg och hans kompanjoner, men det är uppåenbart att man kan vara landsförrädare på gott och ont.
Jag är inte så insatta i denna frågan. Vad var det egentligen Stig Berling avslöjade var det något viktigt?
/Martin
Jag är inte så insatta i denna frågan. Vad var det egentligen Stig Berling avslöjade var det något viktigt?
/Martin
- Rubber Duck
- Medlem
Jag fann denna gamla artikel från Aftonbladet:http: //www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0, ... 94,00.htmlMartin Lundvall skrev:Jag är inte så insatta i denna frågan. Vad var det egentligen Stig Berling avslöjade var det något viktigt?
Stig Bergling dömdes bland annat för att ha lämnat ut befästningskoden för hela Sverige - en dataförteckning över alla försvarsanläggningar.
-
Gutekrigaren
- Medlem