Brittisk efterkrigshistoria!
Brittisk efterkrigshistoria!
Är det någon som vet hur många stupade Storbritannien har haft i sina krig (och exakt vilka dessa varit) efter det 2:a världskriget? Tacksam för besked!
Jag undrar vad du menar med krig.
Storbritanniens styrkor har varit inblandade i ett antal konflikter som inte klassats som krig efter WW2 , exempelvis i Palestina där det dödades brittiska soldater fram till 1948.
Det finns också exempel på brittiska legostyrkor som tjänstgjort i olika afrikanska konflikter där det dödats en del britter.
Jag antar att du menar reguljära trupper i regelrätta krig , typ Falklandskriget , så svaret är nog att det har dödats under 2000 britiska soldater under efterkrigstiden om jag inte glömt bort något.
Storbritanniens styrkor har varit inblandade i ett antal konflikter som inte klassats som krig efter WW2 , exempelvis i Palestina där det dödades brittiska soldater fram till 1948.
Det finns också exempel på brittiska legostyrkor som tjänstgjort i olika afrikanska konflikter där det dödats en del britter.
Jag antar att du menar reguljära trupper i regelrätta krig , typ Falklandskriget , så svaret är nog att det har dödats under 2000 britiska soldater under efterkrigstiden om jag inte glömt bort något.
Låter rimligt, de ungeför 700 döda i koreakriget var väl den största manspillan - i övrigt bara "småkrig" som Irak 91, Falklandskriget Nordirland, Suez, Vietnam (små för britterna), Malaysia, Oman och Irak idag.wreezig skrev:Jag antar att du menar reguljära trupper i regelrätta krig , typ Falklandskriget , så svaret är nog att det har dödats under 2000 britiska soldater under efterkrigstiden om jag inte glömt bort något.
Vilka brittiska efterkrigs-krig har jag bommat?
MVH
Hans
Hans
Britterna hade även militära "rådgivare" hos Röda Khmerna efter Vietnams invasion av Kambodja.
Dock bör dom brittiska förlusterna varit marginella.
Befrielsekrig som Rhodesia och diverse små militära insatser i afrikanska konflikter som att rädda britter i Sierra Leone , i Indien dödades det säkerligen en del brittiska soldater före självständigheten.Vilka brittiska efterkrigs-krig har jag bommat?
Britterna hade även militära "rådgivare" hos Röda Khmerna efter Vietnams invasion av Kambodja.
Dock bör dom brittiska förlusterna varit marginella.
Brittisk efterkrigshistoria
Tack för god hjälp! De konflikter som jag undrar mest över är de kampanjer Storbrittanien utkämpade i Kenya (Mau-mau upproret), Malaya samt i Jemen (i huvudsak om staden Aden). Samtliga dessa stridigheter som britterna beskrev såsom "polisaktioner" eller "jakt på terrorister" (känns det igen!) och ej som reguljära stridigheter (trots att RAF enbart i Kenya släppte 54 000 ton bomber där) resulterade i att britterna avgick med segern (trots det gav de sina forna kolonier full självständighet blott några få år efter att krigen avslutades - och de fd terroristledarna blev de första att ta plats i sina respektive länders första regeringar). Men det är märkvärdigt tyst om de brittiska förlusterna liksom om mer detaljerad litteratur i ämnena i fråga. Detta trots att amerikanarna betecknar den brittiska kampanjen i Malaya som den enda lyckade militära framgången för en reguljär armè gentemot en gerilla under detta århundrade! Men som sagt i brittisk nutidshistoria är detaljerna (om ens några!) ytterst sparsamma. Har faktiskt hittat mer läsning och fakta om rhodesiska SAS aktioner i såväl inom och utanför Rhodesia än om ovanstående stridigheter.......till sist...tack för att ni tog er tid att svara.....och kom gärna med mer info!
Hälsning Willowtip
Hälsning Willowtip
Willowtip
Jag har själv läst en del av Winston Churchills "Striden om Malakand" och där framgår det tydligt att dom "brittiska" soldaterna oftast är lokala kolonialtrupper , m.a.o endast officerarna har brittisk härkomst.
Jag betvivlar starkt att britterna använde brittiska trupper i Malaya och Kenya utan det var säkerligen bara officerarna som var britter.
Ett bra exempel är Uganda där britterna anlitade minoritetsbefolkningen som soldater och endast tillät britter inneha dom högsta befälen , därav Idi Amins skräckvälde.
En annan sak är att britterna använder legosoldater i Afrika för att inte störa den inhemska opinionen , det finns t.ex många exempel på brittiska soldater som tjänstgjort i dom Sydafrikanska styrkorna.
Ursäkta att jag frågar , men varför ställde du frågan om " hur många stupade Storbritannien har haft i sina krig?" när du själv vet att britterna inte ser dessa konflikter som krig?Tack för god hjälp! De konflikter som jag undrar mest över är de kampanjer Storbrittanien utkämpade i Kenya (Mau-mau upproret), Malaya samt i Jemen (i huvudsak om staden Aden). Samtliga dessa stridigheter som britterna beskrev såsom "polisaktioner" eller "jakt på terrorister" (känns det igen!)
Detta kan väl bero på att britterna inte vill skylta med sin förtryckande historia och att dom inte förlorade speciellt många soldater i dessa kampanjer.Men det är märkvärdigt tyst om de brittiska förlusterna liksom om mer detaljerad litteratur i ämnena i fråga. Detta trots att amerikanarna betecknar den brittiska kampanjen i Malaya som den enda lyckade militära framgången för en reguljär armè gentemot en gerilla under detta århundrade!
Jag har själv läst en del av Winston Churchills "Striden om Malakand" och där framgår det tydligt att dom "brittiska" soldaterna oftast är lokala kolonialtrupper , m.a.o endast officerarna har brittisk härkomst.
Jag betvivlar starkt att britterna använde brittiska trupper i Malaya och Kenya utan det var säkerligen bara officerarna som var britter.
Ett bra exempel är Uganda där britterna anlitade minoritetsbefolkningen som soldater och endast tillät britter inneha dom högsta befälen , därav Idi Amins skräckvälde.
En annan sak är att britterna använder legosoldater i Afrika för att inte störa den inhemska opinionen , det finns t.ex många exempel på brittiska soldater som tjänstgjort i dom Sydafrikanska styrkorna.
Brittisk efterkrigshistoria
Ja, du har väl rätt förstås. Mina egna funderingar kring ämnet i fråga lutade också åt det hållet......nationer likväl som enskilda människor har en tendens att förtränga dåliga minnen eller ialla fall skyla över dem.
Under Mau-mau upproret i Kenya dödades exempelvis endast 95 vita civila (betydligt fler vita omkom i trafiken i Nairobi under samma tid...). Kolonialtrupperna sköt ner åtminstone 11 000 afrikaner och de flesta tillhörde inte ens gerillan. Dessutom tvångsförflyttade britterna civilbefolkningen till sk "mönster byar" (med förebild från Malaya och Indokina). Problemet var bara att befolkningen i stor utsträckning utgjordes av kringvandrande nomader, vilka ej var vana att vistas i så trånga utrymmen med påföljd att sjukdomar grasserade vilt och folk dog som flugor. Det hela blev en ironisk kommentar till britternas löfte att uppfylla Atlantdeklarationen som garanterade de små ländernas frihet och oberoende. 100 000 Kenyaner tjänstgjorde som frivilliga i den brittiska armèn under 2:a världskriget och återvände till Kenya efteråt fyllda av förhoppningar om ett infriande av Atlantdeklarationen. Förhoppningar som naturligtvis inte infriades....
Under Mau-mau upproret i Kenya dödades exempelvis endast 95 vita civila (betydligt fler vita omkom i trafiken i Nairobi under samma tid...). Kolonialtrupperna sköt ner åtminstone 11 000 afrikaner och de flesta tillhörde inte ens gerillan. Dessutom tvångsförflyttade britterna civilbefolkningen till sk "mönster byar" (med förebild från Malaya och Indokina). Problemet var bara att befolkningen i stor utsträckning utgjordes av kringvandrande nomader, vilka ej var vana att vistas i så trånga utrymmen med påföljd att sjukdomar grasserade vilt och folk dog som flugor. Det hela blev en ironisk kommentar till britternas löfte att uppfylla Atlantdeklarationen som garanterade de små ländernas frihet och oberoende. 100 000 Kenyaner tjänstgjorde som frivilliga i den brittiska armèn under 2:a världskriget och återvände till Kenya efteråt fyllda av förhoppningar om ett infriande av Atlantdeklarationen. Förhoppningar som naturligtvis inte infriades....