Koreakriget
- Perra
- Medlem
Nepp! Det gjorde det inte, Operation Chromite som det hela hette gick ut på att trupper från den lilla fickan FN hade vid Pusan i sydöst tillsammans med färska amerikanska trupper från Japan skulle gå iland vid Inchon inte långt från Seol i nordvästra sydkorea, alltså strax söder om gränsen vid 38 breddgraden.
Taktiken i sig vet jag inte mer om än att det var ett fasligt bombande på den lilla ön Wolmi-do som var en av få ställen i området där nordkoreanerna förskansat sig. Därefter fick man vänta flera timmar för att tidvattnet skulle bli lämpligt innan man gick iland, och hade ändå kämppigt med leran. Motståndet däremot var väl inte så värst stort har jag för mig. Detta skedde under hösten 1950, i oktober om jag minns rätt. Nordkoreanerna förlorade efter diverse hårda strider Seol och trycktes tillbaka. I november, gick amerikanerna över gränsen in till Nordkorea trots hot från Kina att de då skulle gå med.
Machartur lanserade "hem till jul" begreppet vilket gick ut på att FN skulle segrat före jul så att man kunde komma hem och fira detta. Machartur som knappast hade någon politisk fingertoppskänsla missbedömde hotet från Kina och gick för nära gränsen för detta lands smak. En skock på hundratusentals kineser vällde över amerikanerna i december, som fick retirera och på kuppen blev det en hård vinter.
Taktiken i sig vet jag inte mer om än att det var ett fasligt bombande på den lilla ön Wolmi-do som var en av få ställen i området där nordkoreanerna förskansat sig. Därefter fick man vänta flera timmar för att tidvattnet skulle bli lämpligt innan man gick iland, och hade ändå kämppigt med leran. Motståndet däremot var väl inte så värst stort har jag för mig. Detta skedde under hösten 1950, i oktober om jag minns rätt. Nordkoreanerna förlorade efter diverse hårda strider Seol och trycktes tillbaka. I november, gick amerikanerna över gränsen in till Nordkorea trots hot från Kina att de då skulle gå med.
Machartur lanserade "hem till jul" begreppet vilket gick ut på att FN skulle segrat före jul så att man kunde komma hem och fira detta. Machartur som knappast hade någon politisk fingertoppskänsla missbedömde hotet från Kina och gick för nära gränsen för detta lands smak. En skock på hundratusentals kineser vällde över amerikanerna i december, som fick retirera och på kuppen blev det en hård vinter.
-
Sturmgeschütz
- Medlem
- Kontakt:
Om det skulle vara jag själv som skulle skriva ett arbete skulle jag inte nämna viktiga krigshändelse...
Jag skulle istället nämna att Koreakriget var precis som cuabakrisen en del av det kalla kriget som pågick mellan supermakterna USA och Sovjet.
Eftersom USA och Sovjet båda tog varsin part "som vanligt" i Koreakriget.
Allt var för att de skulle skaffa inflytande i olika delar av världen.
USA som var "rädda" för kommunisterna trodde stenhårt på deras dominoprincip.
"Om ett land faller till kommunisterna faller alla."
Koreakriget i sig själv var inte så händelserikt de började ungefär där de slutade, på 38:onde bredgraden
Jag skulle istället nämna att Koreakriget var precis som cuabakrisen en del av det kalla kriget som pågick mellan supermakterna USA och Sovjet.
Eftersom USA och Sovjet båda tog varsin part "som vanligt" i Koreakriget.
Allt var för att de skulle skaffa inflytande i olika delar av världen.
USA som var "rädda" för kommunisterna trodde stenhårt på deras dominoprincip.
"Om ett land faller till kommunisterna faller alla."
Koreakriget i sig själv var inte så händelserikt de började ungefär där de slutade, på 38:onde bredgraden
Om du vill ha fakta om MacArthur tror det var sista året i april eller nått som han fick sparken...
titta här http://www.geocities.com/andhg/korea.htm
Står förresten vad som hände i kriget också...
Men iaf koreakriget var otroligt händelselöst enligt mig, båda siderna gjorde sina små tappra försök men inget hände.
Tycker inte man kan säga att nåt hände då...
Jag tycker koreakriget var onödigt och man slösade bara onödiga liv.
Ok att korea fick sig en liten läxa vad som händer när man kriga i sitt eget land.
Men om du ser på Korea idag det är fortfarande uppdelat i två delar.
Inget har hänt....
Dit jag vill komma är att kriget inte gav något resultat, i detta fallet skulle ett resultat vara ett enat land.
/ Det är vad jag tycker iaf
titta här http://www.geocities.com/andhg/korea.htm
Står förresten vad som hände i kriget också...
Men iaf koreakriget var otroligt händelselöst enligt mig, båda siderna gjorde sina små tappra försök men inget hände.
Tycker inte man kan säga att nåt hände då...
Jag tycker koreakriget var onödigt och man slösade bara onödiga liv.
Ok att korea fick sig en liten läxa vad som händer när man kriga i sitt eget land.
Men om du ser på Korea idag det är fortfarande uppdelat i två delar.
Inget har hänt....
Dit jag vill komma är att kriget inte gav något resultat, i detta fallet skulle ett resultat vara ett enat land.
/ Det är vad jag tycker iaf