Hur många judar utrotade Stalin?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 8 februari 2004, 14:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Alabama Man » 26 februari 2004, 18:42

Jag har en liten fråga...Varför framhävs alla krigsförbrytelser som SS och resten av Wehrmacht utförde? I dom flesta läroböcker hittas nästan bara information om just bara det.
Men Röda Armen begick ju extremt grova krigsförbrytelser, oftast i form av våldtäckter, ofta på barn som kanske bara var i dom nedre tonåren.
Ta Nemmersdorf till exempel, men detta tycks inte nämnas så mycket i skolernas läroböcker...

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 26 februari 2004, 19:04

Om ditt påstående stämmer är svaret naturligtvis att Tyskland förlorade kriget. Men jag tycker nog inte att skolböckerna är så farligt onyanserade.

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 26 februari 2004, 19:28

Kralj Mattias skrev:Jag har en liten fråga...Varför framhävs alla krigsförbrytelser som SS och resten av Wehrmacht utförde? I dom flesta läroböcker hittas nästan bara information om just bara det.
Men Röda Armen begick ju extremt grova krigsförbrytelser, oftast i form av våldtäckter, ofta på barn som kanske bara var i dom nedre tonåren.
Ta Nemmersdorf till exempel, men detta tycks inte nämnas så mycket i skolernas läroböcker...
Nuförtiden tas faktiskt Stalins förbrytelser med i skolböckerna, åtminstone de jag har använt och de var från 1995. Tyvärr tas de inte upp i läroplanen som med Hitlers massmord så det står varje enskild lärare fritt att ta upp ämnet och det är det inte så många som gör det p.g.a. den bristande tid det finns för historia på skolschemat...

Sovjets förbrytelser på Östfronten under slutet av kriget har jag aldrig sett någon skolbok som tagit upp, eller massakern i Nemmersdorf, men de nya kanske gör det?

Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 8 februari 2004, 14:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Alabama Man » 26 februari 2004, 19:42

Sovjets förbrytelser på Östfronten under slutet av kriget har jag aldrig sett någon skolbok som tagit upp, eller massakern i Nemmersdorf, men de nya kanske gör det?
Det var det jag menade. Dom böckerna vi har är ganska nya och där nämns inget om detta.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 26 februari 2004, 19:48

Tänk också på att övergreppen på östfronten i krigets slutskede inte var sanktionerade uppifrån, i alla fall inte i någon större utsträckning. De tyska förbrytelserna som tas upp är ju snarare de organiserade massmorden än enskilda soldaters övergrepp mot civilbefolkningen.

Som jag ser det tar skolböckerna upp båda sidors organiserade förbrytelser medan man, förmodligen av utrymmesbrist, hoppar över enskilda soldaters brott.

Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 8 februari 2004, 14:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Alabama Man » 26 februari 2004, 19:59

De tyska förbrytelserna som tas upp är ju snarare de organiserade massmorden än enskilda soldaters övergrepp mot civilbefolkningen.
I fallet med Röda Armens övregrepp skulle jag inte kalla det för "enskilda soldaters" övergrepp, efter som dom grymma massvåldtäkterna förekom så ofta, speciellt i Ostpreussen. Jag tycker att det är minst lika grymt som Tyskarnas förbrytelser.

- Många höga befäl i Röda Armen såg heller inget fel med att deras soldater "roade" sig lite med kvinnorna i erövrat område.

Användarvisningsbild
NikolaiBucharin
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 februari 2004, 20:57
Ort: Sverige

Inlägg av NikolaiBucharin » 26 februari 2004, 20:40

Vad jag tror att Karl Bruno menar med "enskilda soldaters" övergrepp är att de som begick brotten inte fick några uttryckliga order om det. Men visst hände det att högre befäl inte såg något fel i det eller att de kritiserade det.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 26 februari 2004, 20:51

Ja precis - jag menade inte att det ena eller andra skulle vara mindre grymt eller något sådant - bara att de tyska övergrepp man läser om i skolböckerna nästan uteslutande är massmord på icke önskvärda folkgrupper - massmord som i förlängningen beordrades av Hitler själv - medan de ryska övergrepp ni talar om mer förekom på lokal nivå, jmf. Stalins utrensningar som ju nämns i skolböckerna och som företeelse betraktat ligger närmare Hitlers folkmord.

Om det nu klarnade något.

Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 8 februari 2004, 14:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Alabama Man » 26 februari 2004, 20:57

Blev visst ett litet missförstånd från min sida där :oops:

Flink
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 24 februari 2004, 15:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Flink » 28 februari 2004, 01:56

Ang den tänkta deportationen?


Hur många judar bodde det i Sovjet kring år 53? Hade han planerat att deportera dem alla?

Kan Sovjets erkännande av staten Israel vara av egenintressen att man hoppades på att judar skulle flytta ur Sovjet?

Har hört judar förföljs mycket hårt i ryssland än idag.

Är det någon som vet?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 februari 2004, 14:29

Siifror från 1979 års folkräkning anger antalet judar till 1,8 miljoner. Många hade också utvandrat till Israel. Vilket jag gissar på att det borde vara några hundratusen. Det var många som utvandrade fram till 1979 senare beskars antalet. Att man erkände Israel berodde realpolitiska skäl. Sovjet hoppades på att få goda kontakter med Israel och var ivrig att erkänna landet. I propagandan sade man att det var Sovjet som hade varit det första landet i världen att erkänna Israel. Man var också snabb men inte först. Hur det är i Ryssland vet jag inte exakt men de har problem med nynasism.

/Martin

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 29 februari 2004, 08:45

Tänk också på att övergreppen på östfronten i krigets slutskede inte var sanktionerade uppifrån, i alla fall inte i någon större utsträckning.
Detta är ju inte riktigt sant! De ryska trupperna uppmanades genom bl a flygblad att döda alla tyskar de såg. Man kunde tex skriva "Har du inte dödat en tysk idag är det ingen bra dag" osv.
Värst var det under de första veckorna efter att ryssarna hade gått in på tysk mark, när man insåg vilka fruktansvärda brott den tyska civilbefolkningen utsattes för tvingades man styra upp en del förband som agerade helt okontrollerat.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 29 februari 2004, 12:17

En lite dålig formulering; vad jag menade är att de ryska soldaterna inte gavs order om att våldta tyska kvinnor eller plundra eller vad de nu företog sig. Sedan att det förekom väldigt mycket hatpropaganda är ju sant och det är klart att det påverkade soldaterna.

Men ändå, jag menar att det är skillnad på att plundra och våldta på ockuperat terrioritum (sådant har ju dessvärre alltid förekommit) och på handlingar som var en del av ett mycket större, organiserat massmord.

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 29 februari 2004, 12:41

En lite dålig formulering; vad jag menade är att de ryska soldaterna inte gavs order om att våldta tyska kvinnor eller plundra eller vad de nu företog sig.
De ryska soldaterna uppmanades att inte skona några tyskar och i detta ingick våldtäkter och framför allt plundring, även om jag inte heller tror att de utryckligen beodrades att våldta.
Men ändå, jag menar att det är skillnad på att plundra och våldta på ockuperat terrioritum (sådant har ju dessvärre alltid förekommit) och på handlingar som var en del av ett mycket större, organiserat massmord.
Att plundring och våldtäkt alltid förekommit i krig är ju ingen förmildrande omständighet, brotten är fortfarande lika vidriga.
Stalins tvångsförflyttningar och massmord anser jag mer än väl kan likställas med Hitlers brott mot judar och andra befolkningsgrupper.
Bara i Ukraina såg Stalin till att ca 10 000 000 (!) människor dog genom svält och terror. Att han inte lika specifikt gav sig på ett visst folkslag är egentligen ointressant för den som drabbas.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 29 februari 2004, 13:19

Daniel skrev: De ryska soldaterna uppmanades att inte skona några tyskar och i detta ingick våldtäkter och framför allt plundring, även om jag inte heller tror att de utryckligen beodrades att våldta.
Javisst, och de tyska soldatern blev säkerligen också indoktrinerade innan Operation Barbarossa. Det är egentligen inte relevant i sammanhanget efter som jag fortfarande menar att det är en skillnad på vad som beslutas av ett lands politiska ledare och vad som enskilda soldater tar sig till.
Daniel skrev: Bara i Ukraina såg Stalin till att ca 10 000 000 (!) människor dog genom svält och terror. Att han inte lika specifikt gav sig på ett visst folkslag är egentligen ointressant för den som drabbas.
Precis, och detta tas ju också upp i skolböckerna - den sortens brott är nämligen av samma karaktär som Förintelsen. Vad jag ursprungligen svarade på var huruvida tyska och ryska brott bedöms olika i skolböckerna, och vad jag hela tiden har sagt är att skolböckerna koncentrerar sig på de förbrytelser som det beslutades om på hög nivå, exempelvis Förintelsen eller Stalins terror. Däremot nämns, förmodligen mest av platsbrist, inte de övergrepp som enskilda soldater begick, vare sig tyska eller ryska.

I skolböckerna hör msn ju lika lite om tyska våldtäkter i Ryssland som om motsatsen. Det som tas upp, t.ex. Einsatzkommandona, tillhör solklart Förintelsen och är således brott av annan art.

Skriv svar