Och svänga i luftenSolitaire skrev:Connally satt snett framför och nedanför Kennedy så kulan behövde inte åka i något sick-sackmönster för att skapa alla såren i de två männen.Marco skrev:Ni som såg i går filmen JFK, kan ni berätta lite mer aom den här"Magic bullet" som kom fram i filmen?
Kennedymordet.
- Wolfblitzer
- Medlem
Döm själv efter denna rekonstruktion: http://abcnews.go.com/sections/Specials ... index.htmlWolfblitzer skrev:Igår bär jag och mamma såg på Tema: JFK på tvåan kom vi överens om att de måste ha varit två eller 3 skyttar.
Tiden var för kort för att hinna skjuta tre skott och få in siktet för att träffa i huvudet på sista skottet.
De två första skotten kom rätt fort efter varandra, på det tredje tog Oswald mer tid på sig.
Kulan behövde inte svänga i luften, det stämmer.Wolfblitzer skrev:Och svänga i luftenSolitaire skrev:Connally satt snett framför och nedanför Kennedy så kulan behövde inte åka i något sick-sackmönster för att skapa alla såren i de två männen.Marco skrev:Ni som såg i går filmen JFK, kan ni berätta lite mer aom den här"Magic bullet" som kom fram i filmen?
Bilden är hämtad ifrån: http://www.jfk-online.com/jfk100menu.html ("100 faktafel i Oliver Stones 'JFK'")
- Bilagor
-
- Originalets bildtext: "Not only does the trajectory of Governor Connally's chest and back wound point towards JFK's throat wound, but the trajectories of both men's wounds point back to the "sniper's nest" window"
- 100myersbw.jpg (47.89 KiB) Visad 4118 gånger
Mycket intesant länk Solitaire, om bara hälften av vad som står där är sant så käns Oliver Stones teorier lika bra som de som försöker bevisa att vi aldrig landat på månen.
Själv reagerade jag mycket starkt när jag såg JFK och de påstod att Oswald skulle sålt radarhemligheter som gjorde det möjligt att skjuta ner U2, vilket skitsnack.....
Själv reagerade jag mycket starkt när jag såg JFK och de påstod att Oswald skulle sålt radarhemligheter som gjorde det möjligt att skjuta ner U2, vilket skitsnack.....
-
nikodemus90
- Ny medlem
Inte sant, se t.ex. http://www.snopes.com/history/american/linckenn.htmnikodemus90 skrev:http://forums.battleforeurope.com/cod/v ... .php?t=264
8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O
/Marcus
-
nikodemus90
- Ny medlem
JFK
Den som vill "bota sjukan" från Oliver Stone-filmen i helgen bör läsa "Case Closed" av Gerald Posner. JFK är en mycket intressant och bra film, har själv sett den många gånger, men den är lite väl spektakulär för min smak, alltför konspiratorisk. Stone gör på grund av sina erfarenheter indirekt film om Vietnamkriget hela tiden, så också JFK. Det militär-industriella komplexet, som Eisenhower varnar för i början av filmen, går ihop med kubaner, CIA, FBI, maffian (även Oswald är med på ett hörn och planerar själva beskjutningen) och skjuter Kennedy i Dallas. Det är en statskupp med Lyndon Johnson högst i toppen...
Den mest osmakliga scenen i filmen är när LBJ lutar sig fram och utbrister: "just give me elected, and I give you your damned war."
Jag har blivit om inte övertygad så stark fallen åt teorin att Oswald skjöt Kennedy på egen hand, med geväret som strax efteråt hittades på den sjätte våningen i Book Depository. Faktum är att det finns en ansenlig mängd vittnet däribland de som stod nedanför i kurvan Houston och Elm Street (går att läsa alla vittnesmål online, hela Warrenkommisionens rapport ) som såg att någon satt och skjöt från det fönstret. Den akustiska bevisningen som upptagits tyder också förhållandevis samfällt på tre skott, inte fyra eller fem. Det finns förvisso vittnesmål som anger flera skott så man får göra något slags överslag, vad som är mest trovärdigt.
Magic Bullit, som Oliver Stone gör sånt väsen av, var vad jag kan förstå inte heller särskilt magisk. Den kräver inga omöjliga kors- och tvärsriktningar som det påstås i filmen. Connally satt snett framför JFK i bilen på ett lägre plan så den andra kulan (som benämns Magic Bullit) bör ha kunnat träffa Kennedy i ryggen, ut genom halsen och sedan träffat Connally. Det är vad jag kan förstå konsistent med alla fakta från Dealey Plaza, även den omistliga Zapruder-rullen.
Skott 1: Oswald missar helt och kulan slår i backen och träffar James Tague vid Triple Underpass. Ingen tycks reagera nämnvärt på detta första skott. Många vittnar om att det hörs som "back-fire."
Skott 2: Oswald laddar och siktar om, skjuter och träffar Kennedy i ryggen. Kulan går ut genom halsen och Kennedy för reflexmässigt upp händerna mot halsen. Kulan fortsätter och träffar Connally.
Skott 3: Är det sista skottet som träffar Kennedy i bakhuvudet. Kennedy får en våldsam reaktion efter detta skott och huvudet kastas bakåt. Jag är ingen expert men jag har fått förklarat, t. ex. hos Posner, att detta är helt möjligt och behöver inte nödvändigtvis tyda på ett skott framifrån. Det rapporteras från sjukhuset att Kennedys bakhuvud är bortsprängt så jag tycker det verkar rimligt att också det skottet kan ha kommit från Book Depository.
Jag tycker Oliver Stone gör ett besynnerligt tankehopp, som lätt görs av konspiratörer, att är det en konspiration, är det fler än en som skjuter i Dallas, vilket självklart kan varit fallet, så har vi att göra med en jättelik konspiration i USA. Min uppfattning är att de rimligare förklaringarna i så fall är en mindre grupp kan ha planerat att skjuta Kennedy.
1) Några missnöjda rasister i Sydstaterna som ville få stopp på Civil Rights.
2) Några från maffian som ville sätta dit JFK, RFK, för deras angrepp på organiserad brottslighet.
3) Några som agerat mot bakgrund av Kuba, främst fiaskot i Grisbukten.
Det är dessa konspirationsmöjligheter jag ser. FBI och CIA tror jag inte alls var inblandade. Däremot gjorde dessa säkert en del 'cover-ups' i efterhand men det betyder ju inte att de skjöt JFK.
I stort sett tror jag alltså att Warrenkommisionen var rätt ute. Det är väl ett fenomen att vi ofta söker efter invecklade konspirationer när sånt där händer.
Mot detta kan ställas Jackie Kennedys nyktra reaktion:
He didn't even have the satisfaction of being killed for civil rights. It had to be some silly little Communist.
Den mest osmakliga scenen i filmen är när LBJ lutar sig fram och utbrister: "just give me elected, and I give you your damned war."
Jag har blivit om inte övertygad så stark fallen åt teorin att Oswald skjöt Kennedy på egen hand, med geväret som strax efteråt hittades på den sjätte våningen i Book Depository. Faktum är att det finns en ansenlig mängd vittnet däribland de som stod nedanför i kurvan Houston och Elm Street (går att läsa alla vittnesmål online, hela Warrenkommisionens rapport ) som såg att någon satt och skjöt från det fönstret. Den akustiska bevisningen som upptagits tyder också förhållandevis samfällt på tre skott, inte fyra eller fem. Det finns förvisso vittnesmål som anger flera skott så man får göra något slags överslag, vad som är mest trovärdigt.
Magic Bullit, som Oliver Stone gör sånt väsen av, var vad jag kan förstå inte heller särskilt magisk. Den kräver inga omöjliga kors- och tvärsriktningar som det påstås i filmen. Connally satt snett framför JFK i bilen på ett lägre plan så den andra kulan (som benämns Magic Bullit) bör ha kunnat träffa Kennedy i ryggen, ut genom halsen och sedan träffat Connally. Det är vad jag kan förstå konsistent med alla fakta från Dealey Plaza, även den omistliga Zapruder-rullen.
Skott 1: Oswald missar helt och kulan slår i backen och träffar James Tague vid Triple Underpass. Ingen tycks reagera nämnvärt på detta första skott. Många vittnar om att det hörs som "back-fire."
Skott 2: Oswald laddar och siktar om, skjuter och träffar Kennedy i ryggen. Kulan går ut genom halsen och Kennedy för reflexmässigt upp händerna mot halsen. Kulan fortsätter och träffar Connally.
Skott 3: Är det sista skottet som träffar Kennedy i bakhuvudet. Kennedy får en våldsam reaktion efter detta skott och huvudet kastas bakåt. Jag är ingen expert men jag har fått förklarat, t. ex. hos Posner, att detta är helt möjligt och behöver inte nödvändigtvis tyda på ett skott framifrån. Det rapporteras från sjukhuset att Kennedys bakhuvud är bortsprängt så jag tycker det verkar rimligt att också det skottet kan ha kommit från Book Depository.
Jag tycker Oliver Stone gör ett besynnerligt tankehopp, som lätt görs av konspiratörer, att är det en konspiration, är det fler än en som skjuter i Dallas, vilket självklart kan varit fallet, så har vi att göra med en jättelik konspiration i USA. Min uppfattning är att de rimligare förklaringarna i så fall är en mindre grupp kan ha planerat att skjuta Kennedy.
1) Några missnöjda rasister i Sydstaterna som ville få stopp på Civil Rights.
2) Några från maffian som ville sätta dit JFK, RFK, för deras angrepp på organiserad brottslighet.
Det är dessa konspirationsmöjligheter jag ser. FBI och CIA tror jag inte alls var inblandade. Däremot gjorde dessa säkert en del 'cover-ups' i efterhand men det betyder ju inte att de skjöt JFK.
I stort sett tror jag alltså att Warrenkommisionen var rätt ute. Det är väl ett fenomen att vi ofta söker efter invecklade konspirationer när sånt där händer.
Mot detta kan ställas Jackie Kennedys nyktra reaktion:
He didn't even have the satisfaction of being killed for civil rights. It had to be some silly little Communist.
Re: JFK
Speciellt med tanke på att Kennedy var förste president att skicka amerikanska trupper till Vietnam, utan några planer på att dra tillbaka dem förrän segern var vunnen.Rimbaud65 skrev:
I filmen framställs det felaktigt som om Connally satt rakt framför Kennedy, därav teorin om den magiska kulan.Rimbaud65 skrev: Magic Bullit, som Oliver Stone gör sånt väsen av, var vad jag kan förstå inte heller särskilt magisk. Den kräver inga omöjliga kors- och tvärsriktningar som det påstås i filmen. Connally satt snett framför JFK i bilen på ett lägre plan så den andra kulan (som benämns Magic Bullit) bör ha kunnat träffa Kennedy i ryggen, ut genom halsen och sedan träffat Connally. Det är vad jag kan förstå konsistent med alla fakta från Dealey Plaza, även den omistliga Zapruder-rullen.
Min egen tanke är att Jackie Kennedy kanske stöter JFK ifrån sig när det tredje skottet träffar. Hon lutar sig ju framåt och synes fråga hur det är fatt efter det andra skottet.Rimbaud65 skrev: Skott 3: Är det sista skottet som träffar Kennedy i bakhuvudet. Kennedy får en våldsam reaktion efter detta skott och huvudet kastas bakåt. Jag är ingen expert men jag har fått förklarat, t. ex. hos Posner, att detta är helt möjligt och behöver inte nödvändigtvis tyda på ett skott framifrån. Det rapporteras från sjukhuset att Kennedys bakhuvud är bortsprängt så jag tycker det verkar rimligt att också det skottet kan ha kommit från Book Depository.
Annars har det talats om en "jeteffekt" då hjärnsubstansen sprutar ut ur utgångshålet och bildar en jetstråle som får huvudet att åka bakåt.
Tror starkt att det var Oswald ensam. Om man läser om hans liv så verkar mordet vara ett av hans typiska infall: först försökte han hoppa av till Sovjet, sen försökte han (antagligen) skjuta den starkt antikommunistiske generalen Walker, sen sökte han (och fick avslag) på visa till Kuba och sen en dag såg han att presidentkortégen skulle åka förbi hans arbetsplats. Han ville gå till historien som en betydelsefull person.Rimbaud65 skrev: 1) Några missnöjda rasister i Sydstaterna som ville få stopp på Civil Rights.
JFK
Förutom 'jeteffekten' är det i sammanhanget nog viktigt att komma ihåg Kennedys ryggproblem. Kennedy var som bekant en väldigt sjuk person, dålig hälsa sedan ungdomsåren. Efter en ryggoperation i London på 40-talet tillstötte komplikationer och läkarna trodde inte han skulle överleva - han fick till och med som katolik "last rights" den gången. Kennedy hade förutom Maddisons sjukdom en ryggkotsförskjutning som gjorde att han hade svårt att gå. Han gick på kryckor långa tider när han var i Kongressen. Det var också därför som han bar ett kraftigt ryggspänne, vilket bör ha påverkat honom en del när han blir träffad första gången i bilen och kanske även på tredje skottet.
En kombination av orsaker kan ha spelat in i den frågan.
En kombination av orsaker kan ha spelat in i den frågan.
- Bilagor
-
- brace.jpg (112 KiB) Visad 4045 gånger
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Ja, jet-effekten har nämnts av många här, men den förkastas också av många forskare och jägare som menar på att den bara fungerar i teorin.
Hörde en "veteran-jägare" som skjutit rådjur i 50 år som sade att han aldrig hade råkat ut för någon jet-effekt. Sedan om det är annorlunda att skjuta en människa låter jag vara osagt.
Hörde en "veteran-jägare" som skjutit rådjur i 50 år som sade att han aldrig hade råkat ut för någon jet-effekt. Sedan om det är annorlunda att skjuta en människa låter jag vara osagt.
JFK
Den förklaring som Posner framför i "Case Closed" bygger på en analys som Itek Optical Systems gjorde för en CBS-dokumentär. Det man ser när man granskar Zapruder ingående, med bildförstoring i datormiljö, är att Kennedys huvud faktiskt trycks fram av kulan först 2.3 inch, innan det kraftigt slungas tillbaka.
Huvudet slungas sedan tillbaka av två anledningar. När kulan krossar hjärnbarken (cortex) inträffar en neuromuskulär spasm, vilket sprider neurologiska impulser som tvingar upp kroppen i upprätt läge. Doktor John Lattimar utvecklar detta (Case Closed, s. 314). Det andra som nämns är Kennedys ryggspänne, som framför allt efter första träffen gör att han hålls upprätt i sittande position. Många tänker nog inte på att han hade ett sånt för ryggen, troligtvis har många fått för sig att även den kulan kommer framifrån från Grassy Knoll och träffar Kennedy i halsen.
Som amatör är sånt svårt att bedöma. Det jag menade förut att Kennedys bakhuvud var så gott som bortsprängt när han kom till Parkland är väl en tydligare indikation på att kulan kom bakifrån, från The Book Despository.
Huvudet slungas sedan tillbaka av två anledningar. När kulan krossar hjärnbarken (cortex) inträffar en neuromuskulär spasm, vilket sprider neurologiska impulser som tvingar upp kroppen i upprätt läge. Doktor John Lattimar utvecklar detta (Case Closed, s. 314). Det andra som nämns är Kennedys ryggspänne, som framför allt efter första träffen gör att han hålls upprätt i sittande position. Många tänker nog inte på att han hade ett sånt för ryggen, troligtvis har många fått för sig att även den kulan kommer framifrån från Grassy Knoll och träffar Kennedy i halsen.
Som amatör är sånt svårt att bedöma. Det jag menade förut att Kennedys bakhuvud var så gott som bortsprängt när han kom till Parkland är väl en tydligare indikation på att kulan kom bakifrån, från The Book Despository.
http://www.earthcam.com/jfk/
En webkamera placerad i ett visst fönster i ett f.d. boklager i Dallas. Har här skapats historia? Avgör själv.
En webkamera placerad i ett visst fönster i ett f.d. boklager i Dallas. Har här skapats historia? Avgör själv.
+++
Har ni tänkt på Oswalds uttalande där han säger, "I´m just a patsy!"
Jag är bara en syndabock, varför sa han så?
Han borde rimligen ha menat att, jag är inblandad i detta men nu inser jag att jag enbart är med som lockfågel för polisen.
Det uttalandet påvisar enligt min mening två saker.
-Oswald var inblandad.
-Det var en konspiration.
Att han två dagar efter blev tystad stärker ytterligare denna teori.
Han borde rimligen ha menat att, jag är inblandad i detta men nu inser jag att jag enbart är med som lockfågel för polisen.
-Oswald var inblandad.
Re: +++
Troligare är att Oswald ljög för att försöka komma undan fängelsestraff. Om han nu bara var en syndabock så är det konstigt att han försökte skjuta poliserna som grep honom. Dessutom hade han redan skjutit en polis tidigare under dagen. Varför skulle en syndabock trassla in sig i polismord om han var oskyldig till presidentmordet?Buxen skrev:Har ni tänkt på Oswalds uttalande där han säger, "I´m just a patsy!"
-Oswald var inblandad.
Att han sedan själv föll offer för en annan överilad persons hämndaktion är nog bara en av historiens ironier.