Lindisfarne
Lindisfarne
Hejsan allihop!
Skall väl först säga att jag är ny här på forumet och att jag är glad över att ha funnit ett seriöst forum att diskutera historia och annat. Nu till min fråga.
Det är så att jag börjat intressera mig för vikingatiden, än så länge har jag dock inte hunnit läsa mer än att jag har en någorlunda god översiktsbild över denna mycket intressanta period av vår historia. Nu undrar jag om det är någon som kan tipsa om litteratur angående händelserna på ön Lindisfarne?
Med vänliga hälsningar
Nivalis
Skall väl först säga att jag är ny här på forumet och att jag är glad över att ha funnit ett seriöst forum att diskutera historia och annat. Nu till min fråga.
Det är så att jag börjat intressera mig för vikingatiden, än så länge har jag dock inte hunnit läsa mer än att jag har en någorlunda god översiktsbild över denna mycket intressanta period av vår historia. Nu undrar jag om det är någon som kan tipsa om litteratur angående händelserna på ön Lindisfarne?
Med vänliga hälsningar
Nivalis
- Djinghis Khan
- Medlem
Re: Lindisfarne
Kolla The Oxford History of the Vikings av Peter Sawyer, jag antar att det du behöver veta finns där.Nivalis skrev:Hejsan allihop!
Med vänliga hälsningar
Nivalis
/DK M
Jag tackar så mycket för välkomnandet Leonidas, alltid trevligt.Leonidas skrev:Välkommen!
Jag vill inte ta läslustan från dig, men man ska inte haka upp sig så mycket på årtalet 793. Det förekom "strandhugg" av "vikingar" långt innan det.
Jag är medveten om att det förekom, dock lär det väl inte finnas några mer ingående skildringar av dessa? Om så skulle vara fallet får du gärna tipsa om litteratur.
Djinghis Khan> Jag tackar för tipset, skall genast kolla upp den.
Mvh /Nivalis
Jag rekomenderar engelsk litteratur. Ovannämnda The Oxford History of the Vikings är ett mycket bra alternativ. En annan bok som rekomenderas heter något i stil med "Blood of the vikings" jag kommer tyvärr inte ihåg men jag ska försöka kolla upp det. Det var max två veckor sen jag läste den och har redan glömt! skamligt!
Anledningen att jag rekomenderar engelska författare är att man får en helt ny synvinkel på det hela. Förmodligen är en kombination av svensk/skandinavisk och utländska källor bäst.
En bra svensk bok är Boken om vikingarna av Catharina Ingelman-Sundberg förlaget Prisma andra tryckningen 2002. Man introduceras med många starka personligheter och en del annonyma människor som lämnat spår efter sig. Författaren har skrivit en del skönlitterärt också men är en SERIÖS forskare och Ulf-Erik Hagberg har faktagranskat boken. Men hennes skrivarkonst gör boken populärvetenskaplig i stil med Herman Lindqvist. Det är en bra introduktion till vikingatiden med lite av allt.
Anledningen att jag rekomenderar engelska författare är att man får en helt ny synvinkel på det hela. Förmodligen är en kombination av svensk/skandinavisk och utländska källor bäst.
En bra svensk bok är Boken om vikingarna av Catharina Ingelman-Sundberg förlaget Prisma andra tryckningen 2002. Man introduceras med många starka personligheter och en del annonyma människor som lämnat spår efter sig. Författaren har skrivit en del skönlitterärt också men är en SERIÖS forskare och Ulf-Erik Hagberg har faktagranskat boken. Men hennes skrivarkonst gör boken populärvetenskaplig i stil med Herman Lindqvist. Det är en bra introduktion till vikingatiden med lite av allt.
Boken heter Blood of the vikings as seen on BBC TWO och är skriven av Julian Richards förlaget Hodder and Stoughton 2001.
Sidorna 24-31 handlar om Lindisfarne och det närliggande klostret (eventuella klostret) i Tarbat. Till skillnad från Lindisfarne kan man vid tarbat finna konkreta bevis för att ett brutalt överfall ägt rum. Dock verkar befolkningen fortsatt sitt kristna leverne relativt ostört även efter att munkarna övergivit platsen. En annan bok kan av intresse för en som vill läsa in sig på vikingatid är Encyclopaedia of the viking age skriven av John Haywood förlaget Thames & Hudson 2000. Där finns givetvis Lindisfarne med också.
Lycka till!
/B
Sidorna 24-31 handlar om Lindisfarne och det närliggande klostret (eventuella klostret) i Tarbat. Till skillnad från Lindisfarne kan man vid tarbat finna konkreta bevis för att ett brutalt överfall ägt rum. Dock verkar befolkningen fortsatt sitt kristna leverne relativt ostört även efter att munkarna övergivit platsen. En annan bok kan av intresse för en som vill läsa in sig på vikingatid är Encyclopaedia of the viking age skriven av John Haywood förlaget Thames & Hudson 2000. Där finns givetvis Lindisfarne med också.
Lycka till!
/B
Är det några bilder/illustrationer i boken Blood of the vikings eller endast text? Tycker det är skoj när man läser faktaböcker att faktiskt kunna titta på platser och saker som nämns.UrsusRex skrev:Boken heter Blood of the vikings as seen on BBC TWO och är skriven av Julian Richards förlaget Hodder and Stoughton 2001.
/B
ólafR
En bild som jag gillat skarpt i boken är den på sida 239. En bild från modern tid (själklart! men du fattar nog vad jag menar) på soldater i paraduniform och millitärorkester uppstälda vid "the Tynwald gathering". Tydligen läses nya lagar upp varje år i juli vid detta möte på Isle of Man. Ett möte med traditioner och anor från vikingatiden. Kul kuriosa tycker jag.
Annars är det mycket bilder av arkeologiska fynd, tapeter, illustrationer o.s.v. Läs den!
MVH
Björn
Annars är det mycket bilder av arkeologiska fynd, tapeter, illustrationer o.s.v. Läs den!
MVH
Björn