Hitlers andra bok?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Hitlers andra bok?

Inlägg av Olov » 12 juni 2003, 20:08


Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 februari 2003, 11:05
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 12 juni 2003, 21:06

har för mig jag såg ett program om en bok, inte säkert denna. Där en person fick betalt för att skriva i en efterliknad Hitler-handstil. Den boken var med andra ord falsk. Det kan vara denna.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 12 juni 2003, 21:15

Reinhardt skrev:har för mig jag såg ett program om en bok, inte säkert denna. Där en person fick betalt för att skriva i en efterliknad Hitler-handstil. Den boken var med andra ord falsk. Det kan vara denna.
Du pratar nog om Hitler falska dagböcker.

/Anno

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

knappast

Inlägg av Ja77 » 12 juni 2003, 21:18

Presis som den perfekta Bismark bilden tidigare på forumet så tror jag att den är falsk för skulle boken vara äkta skulle alla redan vetat om den, om den inte hittades nyligen.

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 februari 2003, 11:05
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 13 juni 2003, 23:03

jag tror inte man kan hitta något nytt rörande Hitler längre. Den är antagligen fejk.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 14 juni 2003, 01:09

Vem skulle orka skriva en hel falsk bok?

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 14 juni 2003, 01:37

Schwalbe skrev:Vem skulle orka skriva en hel falsk bok?
Rauschings fiktiva intervjuer med Hitler blev väl en bok?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hitlers andra bok?

Inlägg av Hexmaster » 18 november 2009, 09:21

Nu blev det en riktigt fin gammel-bump. Eftersom jag alldeles nyligen fick höra talas om denna Hitlers Zweites Buch.

http://faktoider.blogspot.com/2009/11/h ... ljare.html

Vad tror vi? Äkta eller falsk?

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Hitlers andra bok?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 18 november 2009, 18:10

Det är ganska stor skillnad mellan vad ledaren för ett litet oppositionsparti kan yttra och vad rikskanslern och rikspresidenten kan säga. Det borde inte ha funnits någon anledning att ge ut boken när han väl hade kommit till makten, så jag tycker att det låter fullt rimligt att den aldrig gavs ut.

Jag kunde inte avhålla mig från att skriva en liten alternativhistoria här: :D
Den kände tyske konstnären och författaren A. Hitler, ursprungligen av österrikisk härkomst, hade också, vilket är obekant för många, ett starkt politiskt intresse. Detta visade han vid de sällsynta tillfällen då han övergav staffliet och skrivbordet för att istället hålla flammande brandtal inför en utvald skara nära vänner. Dock kände han att den konstnärliga andens eld skulle falna om den bands till jordiska ting, så han avhöll sig från att själv medverka i något politiskt sammanhang, även om han stundom erhöll invitationer från olika grupper, som önskade draga fördel av hans berömmelse för andra syften, men dessa avslogs alltid. Hans och hustruns tragiska frånfälle, som beklagats av många som i honom såg framtiden för den tyska konsten, skedde strax efter bröllopet, och var en självmordspakt som följde på hans ekonomiska bankrutt, efter att hans största projekt, där han investerat alla sina kvarvarande tillgångar, vandaliserats och förstörts av en kommunistisk kamporganisation, den s.k. "röda armén".

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: Hitlers andra bok?

Inlägg av Daniel L » 19 november 2009, 16:59

Olov skrev:Äkta?
Ja. Tycker förövrigt inte riktigt att den hör hemma bland faktoid-inläggen.

/Daniel

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hitlers andra bok?

Inlägg av Hexmaster » 19 november 2009, 23:03

Äkta; hur vet vi? Råder konsensus? - Bara dubbelkollar, som du förstår...

På bloggen har jag ju med lite av varje, ibland rena sanningar. Hitlers tvåa var jag inte tvärsäker på, men vare sig den är sann, osann eller osäker är själva historien värd att lyftas fram. Och är den äkta så är det ju ett historiskt dokument som heter duga, så varför pratas det inte mer om den?

Wullenwevers förklaring låter inte orimlig.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Hitlers andra bok?

Inlägg av G:son » 19 november 2009, 23:25

Hexmaster skrev:Och är den äkta så är det ju ett historiskt dokument som heter duga, så varför pratas det inte mer om den?
Antingen tvivlar man på dess äkthet, eller så är innehållet ointressant, eller en kombination av båda faktorerna. Själv tror jag, att man är osäker på, huruvida den är äkta. Har inte läst texten, men fast den skulle vara lika dålig som "ettan", så borde den ju ändå vara av intresse för forskningen.

/G:son

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Hitlers andra bok?

Inlägg av Frogman » 1 januari 2012, 05:01

G:son skrev:
Hexmaster skrev:Och är den äkta så är det ju ett historiskt dokument som heter duga, så varför pratas det inte mer om den?
Antingen tvivlar man på dess äkthet, eller så är innehållet ointressant, eller en kombination av båda faktorerna. Själv tror jag, att man är osäker på, huruvida den är äkta. Har inte läst texten, men fast den skulle vara lika dålig som "ettan", så borde den ju ändå vara av intresse för forskningen.

/G:son
Jag tror den är äkta, att 1an sålde för dåligt under 1920-talet och att förlaget inte ville trycka en bok till är ju en logisk förklaring.
Att sen han inte ville trycka en bok till är nog ganska logiskt som statschef, det räcker med första boken.

Skriv svar