Svårt att ta dig på allvar när du har en massa åsikter fast du inte har läst något av mig. Dessutom tycks dina kunskaper i ämnet vara begränsade. Exempelvis angående halsringar är du väl lite ursäktad eftersom Statens Historiska Museum än så länge bara har publicerat ett fåtal av antalet halsringar, där man tycks nästan helt ha översett Västgötland exempelvis. Nej jag har fått gräva själv. Men att du inte vet bättre inger inte förtroende
Duna argument börjar tryta när du skriver persilja som, detta:
"Jag märker också att du sätter kvantitet framför kvalitet när det gäller litterär produktion."
…
Eftersom jag inte uttryckt en sådan tanke och den har inget att göra med innehållet vi diskuterar. För övrigt har vi kommit långt från rubriken som var "Bok efterlyses":
.
Du har en del formuleringar som får mig att misstänka att du är akademiker eftersom det finns en viss arrogant ton. Du undrar om jag vill veta om romerska exporten exempelvis. Det är liksom uttryckt lite "von oben". Ska jag förstå att vi ska inte intressera oss för arkeologi och historia om vi inte har klara skriftliga lämningar på ren svenska? Jag ser det ändock som ett framsteg om man ur några hundra runtexter kan hitta några tiotal begripliga.
.
Jag har ofta sett arkeologin koka soppa på spikar. Men man gör ändock försök och man kommer framåt en bit. Att börja med att ha en negativ attityd brukar inte leda långt. Jag har mött unga arkeologer som liksom du tycker att man ska lämna ett ämne om det blir för svårt. Kan inte se att det vittnar om arkeologisk nyfikenhet. För att få fler fragment rekommenderars att du läser analysen av nordiska och anglosaxiska ortnamn i England för att du ska se utbredningen av kulturbegrepp jag som idéhistoriker är intresserad av.
.
Vad gäller begreppet "german" är det äldsta belägget jag funnit i "Bello Gallico" av Cesar. Han var ju inte historiker utan politiker och tack vara hans skriverier har man förnedrat det keltiska sen dess, vilket förstås är naturligt eftersom kelterna var bland de få i utkanterna som stod emot romarna. Det har aldrig funnits nån "germanskt stam" och i Rom betydde det i allmänhet "våra bröder" eftersom man tvingades fjäska för stammarna närmast gränsen.
.
Europa ovan Alperna bestod av stamförbund där gallerna snart nog blev romaniserade. Resten var då helvetierna och några mindre stamförbund i nordväst förutom det stora stamförbundet av sveber. Kulturellt var det inte så stora skillnader ens jämfört med Rom och där man kanske får minnas att alla kulturer har sina rötter och förhistoria.
.
Har du gett ut nån egen utgiven bok eller avhandling jag kan bläddra igenom? Jag kommer inte att lägga ned tid på dig förrän jag vet hur mycket du egentligen vet.
Jag undrar ju vem som kastar flest pajer?

Ha det Catshaman