Folke Schimanski om sin syster Vera Oredsson

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13614
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Folke Schimanski om sin syster Vera Oredsson

Inlägg av Markus Holst » 5 februari 2024, 20:21

koroshiya skrev:
5 februari 2024, 17:38
Lite lustigt att de på gården blev upprörda, eftersom tidningen ändå fanns där, men de ville väl mest glömma något.
Det var ju inte en nazistisk tidning utan en annons om sss i en tidning.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5049
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Folke Schimanski om sin syster Vera Oredsson

Inlägg av koroshiya » 5 februari 2024, 20:27

Markus Holst skrev:
5 februari 2024, 20:21
koroshiya skrev:
5 februari 2024, 17:38
Lite lustigt att de på gården blev upprörda, eftersom tidningen ändå fanns där, men de ville väl mest glömma något.
Det var ju inte en nazistisk tidning utan en annons om sss i en tidning.
Ah ok, jag läste slarvigt då.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13614
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Folke Schimanski om sin syster Vera Oredsson

Inlägg av Markus Holst » 23 februari 2024, 13:18

sonderling skrev:
4 februari 2024, 16:22
https://www.expressen.se/kultur/bocker/ ... chimanski/

Jag läste Expressens (ändrat av C Skalman) recension och denna som inte var helt positiv.
Men jag fastnade för detta?:
Tempot ökar när det blir dags att redogöra för familjens flykt undan Röda armén och dess bombningar, och hur modern lyckas fly med de två barnen via Lübeck till Sverige med vita bussarna tack vare sitt svenska påbrå. 16-åriga Vera håller envist fast vid nazismen på resan och vägrar ta av sig sin bruna jacka med hakkorsbindel ”fastän den vållar förstämning i svenskkolonin”. Schimanski noterar, i ett av få försök att förstå sin systers liv, att något kanske går snett när en svensk rödakorssoldat förbjuder henne att bära plagget.
Fick de komma med vita bussarna? Och hade hon alltså fortfarande uniform på sig? (Vad heter de kvinnliga motsvarigheten till Hitler jugend nu igen? Det står helt still?)

Sonderling
Efter påpekande från Folke Schimanski har jag ändrat en felaktighet i Sonderlings inlägg: Det var inte DN som inte var helt positiv till min bok "Veras resa" utan Expressen, berättar Folke för mig.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Folke Schimanski om sin syster Vera Oredsson

Inlägg av sonderling » 23 februari 2024, 13:34

Gaahh! Vad pinsamt! Ja jag ber om ursäkt om jag blandade ihop det. :oops:
Kul med författar kontakt, boken kommer helt klart på min "att läsa lista".

I Henrik Bergrens senaste bok i trilogin "Landet utanför" så fick jag förresten svar på den undringen jag hade om hur de kom hit med de vita bussarna. Förutom lägerfångar så på slutet körde man hit Svenska medborgare i huvudsak kvinnor med barn som var gifta sig med tyskamedborgare.

Sonderling

Skriv svar