Det kejserliga Tyskland

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Det kejserliga Tyskland

Inlägg av rmpj74 » 6 september 2023, 01:28

Det finns ganska många böcker skrivna om Weimartidens Tyskland och givetvis åtskilliga fler om Nazi-Tyskland, men personligen tillhör jag de som tycker att Tyskland mellan 1871 och första världskriget är intressantare. Dessvärre finns det vad jag kan finna inte alls många böcker om den perioden utgivna på svenska eller engelska, och inga vilka direkt sticker ut som någon slags standardverk. Men är det kanske någon här som har lite tips? Gärna böcker med visst fokus på tidens kultur- och idéhistoria.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Det kejserliga Tyskland

Inlägg av koroshiya » 8 september 2023, 19:56

Har du läst "Iron Kingdom"? Det är åtminstone en historia om Preussen.

Det är en bra bok.

https://www.amazon.com/Iron-Kingdom-Dow ... 0674031962

rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Re: Det kejserliga Tyskland

Inlägg av rmpj74 » 9 september 2023, 02:06

koroshiya skrev:
8 september 2023, 19:56
Har du läst "Iron Kingdom"? Det är åtminstone en historia om Preussen.

Det är en bra bok.

https://www.amazon.com/Iron-Kingdom-Dow ... 0674031962
Inte riktigt vad jag hoppats på, men verkar ändå intressant. Tack!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11129
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Det kejserliga Tyskland

Inlägg av sveahk » 10 september 2023, 12:08

Intressant tema. Tyskarna har under årens lopp publicerat en hel del i den riktningen...hur kom det sig att det hände, det som hände i Tyskland efter första världskriget - och så behandlar de naturligtvis också kejsartiden.

Ett par har jag läst, fullständigt eller diagonalt, som t.ex. "Die nervöse Großmacht 1871 - 1918" av Volker Ullrich, eller "Zwischen Licht und Schatten", utgiven av Birgit Aschmann. Men de är på tyska och om det finns översättningar? Vet ej?

På engelska känner jag till "The German Empire, 1871–1914: Reflections on the Direction of Recent Research" av Volker Berghahn, och Mark Hewitsons "Germany and the Causes of the First World War". Den är bra - och ser just nu att Hewitson också skrivit "Germany and the modern world 1880-1914...som jag inte läst...

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Det kejserliga Tyskland

Inlägg av koroshiya » 10 september 2023, 16:56

Boken "Århundradets sommar" handlar om europeiskt kulturliv år 1913, men den tar också upp en del om vad folk tyckte om sina grannar.

Det är en intressant inblick i ett Europa som inte var, järn och blod, men själva Tyskland är absolut inte huvudfokus.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Det kejserliga Tyskland

Inlägg av Amund » 10 september 2023, 21:19

Några titlar jag själv inte läst men som refereras till i ekonomisk-historiska verk:
The Evolution of Modern Germany -William Dawson
The Rise and Fall of Germany's Colonial Empire, 1884-1918 - Mary Evelyn Townsend
Bread and Democracy in Germany -Alexander Gerschenkron
"A classic in its field, Bread and Democracy in Germany has been widely praised since its publication in 1943 for its account of German political and economic development. In his preface, Alexander Gerschenkron states: "The primary purpose of this study is to show, first, how, before 1914, the machinery of Junker protectionism is agriculture, coupled with the Junker philosophy... delayed the development of democratic institutions in Germany; and second, how the Junkers contrived to escape almost unscathed from the German revolution of 1918 and how this fact contributed to the constitutional weakness and subsequent disintegration of the Weimar Republic."

Emphasizing the importance of the problem of German agriculture in its relation to democratic reconstruction, Gerschenkron asserts that "the political attitude of farmers in several European countries had a decisive influence on the fate of European democracy. Nowhere is this more true than in Germany. The German farmers bear their full share of responsibility for the advent of fascism in that country."


I eget bibliotek:
Fransk-tyska kriget 1870-71 -Klaus-Jürgen Bremm
Handlar naturligtvis mest om kriget men ger en oväntad stark inblick i tiden och andan i Tyskland - en tid där VK1 är lika avlägset som Napoleonkrigen.

Tysklands historia -James Hawes
Lätt och lite väl mycket översikt och inte bara denna tidsperiod. Lyckas ändå väl lyfta fram hur det fragmenterade tyskspråkiga området transformeras till det moderna enade Tyskland.

Skriv svar