"Holst"

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 31 januari 2023, 18:55

koroshiya skrev:
31 januari 2023, 18:49
Markus, denna Margit måste vara din kusin då? Lever hon? Det är en hel del skillnad i ålder också, så Lars måste ha varit 40 eller så när han blev far till dig?
Jag är yngste sonen till yngste sonen. Min farfar var född 1879,Pappa 1915 och jag 1960. Han var alltså 45 när jag föddes. Jag är yngsta kusinen och Margit var den äldste. Hon var en av få kusiner som inte talade svenska, ens lite grand, så hon fick stå ut med min rätt lagom bra tyska. Sista gången vi träffades, 1988, hjälpte hon mig att på ridskolan i Kleinflottbeck leta reda på en minnessten över Axel Holst. Vi hittade ingen och ingen där verkade känna till den så den finns eller fanns nog någon annan stans. Troligen vid den nu försvunna ridskolan i Hamburg.

Dessvärre är Margit död sedan två år.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 31 januari 2023, 19:21

Tänk att smoking nått till Europa så tidigt som 1939. Tydligen ägde pappa en smoking eftersom han tackar ja med vändande post. Paret Kjellberg känner jag inte till, men detta hände ju även 21 år innan jag blev till.

Onkel Jürgen, född 1912, lär ha gjort sin militärtjänst i Hamburg, som typ tornsvala. Jag vet att han före kriget förestod en bensinmack och troligen var denne tjänst tagen i beaktning när han ryckte in, så att han kunde fortsätta att ha koll på drivmedel och samtidigt göra militär nytta. Han var en rätt envis man som aldrig följde med på familjeträffar i Sverige eftersom han fann "Deutschland schön genug".

Faster Anna, pappas tvillingsyster, fick två av sina tre barn under kriget: 1938, 1942 och 1945. Den siste, Hans-Jörg, kallade hon sitt "Friedenskind". De två sista lär vara födda i skyddsrum under Hamburg. Faster Anna levde hela sitt liv i Altona-Grossflottbeck, på promenadavstånd från villan där hon växte upp. Hon dog 1993, 78 år gammal.

Pappa kände sig som den fattige kusinen från landet när han arbetade för familjen Hansson. Han umgicks aldrig med dem eller med sina kusiner Hansson. Jag tror att han kände att han satt där till nåds eftersom far (Carl G.) hade ordnat tjänsten till honom via ett brev till svågern Elof. Att pappas ekonomi var i olag var vid denna tid tyvärr ett normaltillstånd. Faster räddade honom mer än en gång. Enligt Mamma rann pengarna ur fickan på honom. Ändå förde han noggrann kassabok. Kanske var det minnena från den tyska hyperinflationen som gjorde att pengar skulle förbrukas i samma stund som de kom in, vad vet jag. Under min uppväxt var ekonomin god. Mamma höll ordning på min älskade far :)

Att kära faster Katarina kunde prata om kriget är inte så konstigt eftersom hon var skånska och bodde i Skåne, i en egen villa på föräldragården som nu drevs av henne lillebror Herrman. Sverige var ju inte påverkat (väl?) av censur och det är fritt att tycka vad man ville om kriget. Dock kan vi lära oss att de som gissar om framtiden oftast har fel. Jag tänker på det när vi här siar om kriget i Ukraina. Hennes brev skrevs den 28.9.39, alltså två dagar före Tyskland invasion av Polen och torde således nått Pappa efter densamma.

Pappa var en flitig dansare och träffade, långt senare, min mor på dansgolvet på den dansskola han hjälpte till på. Det var med dennes föreståndare, fru Annie Precht, född på 1800-talet, som Pappa deltog i det stora valskriget - och vann. Vad jag förstod så var det en tävling med flera deltävlingar på olika håll i landet. Tidningarna i Göteborg följde tävlingen och tills för kanske 20 år sedan fanns det mängder med tidningsklipp bevarade i familjen, med bilder på pappa dansandes vals. Han finns även på bild i "herrarnas kalender 1940", där han får visa bild på bra och dålig hållning i valsen. Denna tävling var Pappas 15 minutes of fame.

Att varje sommar åka till fädernesgården Komstadmölla i Skåne för att jaga var viktigt för Farfar. Som små följde såklart alla barnen med och förbättrade sin svenska med de skånska grannbarnen och drängarna på gården. Inne i huset pratade familjen Holst danska eller tyska, kanske även plattyska: De kom från Schleswieg både fadern och modern, och köpte gården med tillstånd från kungen Oskar II.

Ottie Holst var gift med Carl G. Holst och alltså pappas - mamma. Inte så konstigt att de håller kontakten.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: 1937 och 1938

Inlägg av Markus Holst » 31 januari 2023, 20:03

sveahk skrev:
24 januari 2023, 16:30
Edit 2: Bara ett par brev från 1937, där det viktigaste är att Anna gifter sig 3 januari 1938, och att systern skriver till Lars att Ängel på tyska Skrivs med E...
Såg denna notis först nu - och skrattade högt! Att pappa skriver på en så perfekt svenska men samtidigt gör stavfel på sitt modersmål är i sanning dråpligt.

Till saken hör att Pappa växte upp som tvåspråkig. Hans far Carl G.bonnapåg från Österlen, "hörde" bara barnen om de pratade svenska till honom och tilltalade dem bara på svenska. Dessutom besökte de som sagt fädernesgården på Österlen och umgicks med skåningar. Det har först i år slagit mig att det nog var skånska de lärde sig som små ...

Minnet av hur pinsamt och besvärligt det kändes att behöva prata svenska med sin far gjorde att mina syskon och jag inte fick lära oss tyska i hemmet. Ödets ironi gjorde att jag senare ägnade 10 år av mitt liv som svensk agent år tyska företag och alltså dagligen pratade tyska i telefon.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

1940

Inlägg av sveahk » 2 februari 2023, 16:18

Tack Markus för att du fyller i med "inside information" om familjen!

Och vi har nått 1940 - Hitlers kanske "bästa" år! Även i Holstbreven märks det...

Anna skriver och gratulerar sin tvillingbror i Sverige, skriver ..."posten går långsamt, telegram är inte tillåtna." - (men telegram tilläts, åtminstone vid den tiden). Brevet till Lars i januari 1940 blir eftersänt, han är i den svenska militären - Korpral (eller Furir?) Holst, 1 pluton, 5 kompani, I 16 - men just då inte Revingehed, nej, han befinner sig på Regementssjukhuset i Halmstad. Halsfluss.

I januari förlovar de sig, Majken Eriksson och Lars Holst...och 23 mars är de gifta.
Två månader senare förlovar sig också Gerlinde, Lars tyska flamma, med en Oberleutnant der Flak, Richard Weitbrecht. Men det håller bara till slutet av 1940...Hon arbetar f.ö. på hösten i Traunstein(Oberbayern) i en "Bessarabischer Kindergarten"...!? Hmmm?

Och, 16 mars 1940 skriver Lars syster igen:
Jürgen eller "Bautzi" som han tydligen kallas - Annas man - är redan tillbaka från det militära! En gammal fotskada har gjort sig till känna - alltså otjänlig för tysk Wehrdienst! Anna skriver..."men han har under sina tre veckor kasernliv magrat förskräckligt, det var nog ansträngande även om förplägnaden var mycket bra."

Vidare skriver hon..." gläder oss att Finland och Ryssland slutit fred."

I juli/augusti är Lars på tjänsteresa i Tyskland - för firman Elof Hansson kan man anta. Också farfar Carl Holst är i Sverige ett par veckor. Resandet mellan de två länderna gick tydligen utan större svårigheter...

Jürgen, Annas man, skriver i slutet av augusti till svågern i Sverige: " Nu kommer säkert för dig en nästan tvångsmässigt framgångsrik tid. Affärsförbindelserna mellan Tyskland och Sverige måste nu bli mer innerliga och livliga, och er bransch kommer säkert dra en våldsamt nytta av det. Din tvåspråkighet är så oändligt värdefull. Säkert kommer Du nu oftare till Tyskland..."

" Vi hoppas nu alla att kriget så snart som möjligt slutar, och det med ett grundligt engelskt nederlag. Det är säkert också för Sverige det bästa..."

Intressanta rader!
Markus Holst skrev:
31 januari 2023, 19:21
Onkel Jürgen, född 1912, lär ha gjort sin militärtjänst i Hamburg, som typ tornsvala. Jag vet att han före kriget förestod en bensinmack och troligen var denne tjänst tagen i beaktning när han ryckte in, så att han kunde fortsätta att ha koll på drivmedel och samtidigt göra militär nytta.
Direkt säger han än så länge inte vad hans arbete består av, men..." även om jag inte är vid fronten idag, så vill jag ändå sätta in min arbetsförmåga där det är bäst för det allmänna. Efter kriget blir allt i vilket fall som helst annorlunda fördelat och organiserat..."

För fullkomligheten: Så här såg ett brev till Lars ut, 1940...
IMG_7734.jpeg
Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 2 februari 2023, 16:49

Den dam pappa gifter sig med blev mor till min äldsta bror Peter, född 1942. Några är senare är de skilda och 1955 gifte pappa om sig med min mamma. På skoj sade pappa ibland att Majken var den han övade sig på ;)

Vilken branch pappa var i på Elof Hansson vet jag inte och på vad sätt kriget kunde gynna detta vet jag inte heller. under min tid arbetade Pappa med att handla med flytande kemikalier. Kanske gjorde han det även under kriget.

Att det verkar så lätt att ta sig till Danmark 1940 förvånar. Gick resan månne med tåg genom Danmark eller var Östersjön fortfarande fritt från minor? Jag föreställer mig att resorna gick med direkt sovvagn.

Att Faster önskade sig ett grundligt engelskt nederlag ser jag som en fingervisning om vad jag länge hävdat: Tyskarna kände inte till nazisterna avsikter! Även får vi komma ihåg att förlusten av de östra delarna av Tyskland efter första världskriget sved i folksjälen och mången trodde nog att nazisternas mål var att återta det gamla Tyskland. Vad som Sonderkommando under tiden gjorde i Polen är ju inte riktigt något som det skrevs om i tidningarna. Återigen an vi jämföra med livet i Ryssland idag och ryssarnas förståelde av kriget.

1940 var ju också Holocaust i sin linda och alltså föga känt bland allmänheten, speciellt som ju grymheterna i huvudsak skedde i ockuperade områden. Även om man nog anade, begrep ingen omfattningen av vad som skedde.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: "Holst"

Inlägg av Amund » 2 februari 2023, 17:03

Även jag vill tacka för denna fantastiskt intressanta tråd. Markus som delar sin släkthistoria och som i Sveakh:s skickliga händer ges ett intressant sammanhang. Tack även Koroshiya och Hans som bidrar.

Kan inte bidra med något men funderar kring Hamburg och Altona. Har många gånger läst om hur svag NSDAP var i Hamburg och kanske just särskilt i Altona med stor judisk och socialdemokratisk befolkning ? Men det har knappast betydelse för släkthistorien.

Ett litet påpekande:
Markus Holst skrev:
31 januari 2023, 19:21
Hennes brev skrevs den 28.9.39, alltså två dagar före Tyskland invasion av Polen och torde således nått Pappa efter densamma.

Bör vara 28.8.39 i så fall?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 2 februari 2023, 17:21

I Hans text står mycket riktigt 29.8.1939, jag skrev fel.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 2 februari 2023, 17:37

Markus Holst skrev:
2 februari 2023, 16:49

Vilken branch pappa var i på Elof Hansson vet jag inte och på vad sätt kriget kunde gynna detta vet jag inte heller. under min tid arbetade Pappa med att handla med flytande kemikalier. Kanske gjorde han det även under kriget.
Gerlinde ber Lars i februari 1940 att han "bitte" skickar blå ull för en pullover till hennes man. "Denna färg har vi inte här längre..."
Markus Holst skrev:
2 februari 2023, 16:49

Att det verkar så lätt att ta sig till Danmark 1940 förvånar. Gick resan månne med tåg genom Danmark eller var Östersjön fortfarande fritt från minor? Jag föreställer mig att resorna gick med direkt sovvagn.
Det står ingenstans i breven - än så länge - att de åker över Danmark, och jag tror inte jag skrivit det heller. Fadern Carl, flög f.ö. till Sverige.
Markus Holst skrev:
2 februari 2023, 16:49

Att Faster önskade sig ett grundligt engelskt nederlag...
Som jag skrev - det var Annas man, Jürgen, som skrev det!

Jag arbetar ganska hårt med den här tråden, läser igenom den ett par gånger innan den klickas in...så jag hoppas naturligtvis att tråden också läses med noggranna ögon! Just saying...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 2 februari 2023, 17:47

Då ber jag dig uppriktigt om ursäkt :kramis: Jag fick för mig att det var min faster Anna, Jürgens hustru, som skrev.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: "Holst"

Inlägg av koroshiya » 2 februari 2023, 21:08

Markus Holst skrev:
2 februari 2023, 16:49
...
Att Faster önskade sig ett grundligt engelskt nederlag ser jag som en fingervisning om vad jag länge hävdat: Tyskarna kände inte till nazisterna avsikter! Även får vi komma ihåg att förlusten av de östra delarna av Tyskland efter första världskriget sved i folksjälen och mången trodde nog att nazisternas mål var att återta det gamla Tyskland. Vad som Sonderkommando under tiden gjorde i Polen är ju inte riktigt något som det skrevs om i tidningarna. Återigen an vi jämföra med livet i Ryssland idag och ryssarnas förståelde av kriget.

1940 var ju också Holocaust i sin linda och alltså föga känt bland allmänheten, speciellt som ju grymheterna i huvudsak skedde i ockuperade områden. Även om man nog anade, begrep ingen omfattningen av vad som skedde.
Det är inget konstigt alls; klart de allra flesta ger sitt stöd till det de tycker är deras eget land.

I slutet av Augusti måste också Hitlers bana ha nått sin middagshöjd, och han hade säkert stöd av många som inte var nazister.

Samtidigt fattade tyskarna snabbt vad som hände. Fredborg nämner ju att judarnas öde i öster är alltför väl känt. Det fanns också en tysk motrörelse. Under dessa år förstördes också gemenskapen mellan Tyskland och Österrike. Österrikarna fann att preussarna inte var som de, varför det blev problem mellan dem, vilket Fredborg också noterar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 2 februari 2023, 21:40

Vem är Fredborg? Berätta mer!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: "Holst"

Inlägg av koroshiya » 2 februari 2023, 21:58

Markus Holst skrev:
2 februari 2023, 21:40
Vem är Fredborg? Berätta mer!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arvid_Fredborg

Fredborg var på högerkanten, men inte nazist. Genom studier hade han fått sympatier för Habsburg. Han blev SVDs korrespondent i Berlin och har skrivit en mycket intressant bok om tiden där. Titeln är "Bakom Stålvallen".

Han beskriver vardagslivet och hur mördande tråkigt det kunde vara i Berlin, och för utländska journalister bland annat för att de inte kunde sköta sitt jobb. Tyskarna ville i princip att de bara skulle ta emot färdigtryckt info och skicka hem den. Något intressant kunde man knappast fråga om, och man fick inga bra svar, och censuren var sådan att det ändå inte gick att skriva något intressant, så jobbet blev som ett vuxendagis.

Hans uppfattning är väl ungefär att, nog för att man kan vara nationalist, men de här har blivit knäppa. Han beslutade sig också för att åka hem 1943 då det kom fler och fler signaler om att tyskarna inte tyckte om honom.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

1940

Inlägg av sveahk » 3 februari 2023, 15:48

Markus Holst skrev:
2 februari 2023, 17:47
Då ber jag dig uppriktigt om ursäkt :kramis: Jag fick för mig att det var min faster Anna, Jürgens hustru, som skrev.
Allt ok, Markus. Vi kör vidare...

Viktigt är som både Markus och koroshiya skriver att vi nu ska läsa Holst-breven i den tid de skrevs. Jürgen önskar sig "ett grundligt engelskt nederlag" - säkert en inte ovanlig önskan hos de flesta vid den tiden i Tyskland. Fred - och färdigt!

Vilket för oss till sista Holst-bidraget för år 1940. Ett som jag tycker mycket intressant brev.

Lars Holst har i december det året avbeställt sin prenumeration på Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning. Det brevet har vi inte, men jag har här framför mig svarsbrevet från Axel Forsmann, huvudägaren och ordförande i tidningens styrelse https://gamlagoteborg.se/2016/02/06/axel-forssman/ .

Tydligen har Lars Holst i sitt brev ställt tidningens "sanningskrav" i fråga - uppenbarligen också grunden för avbeställningen. Axel Forsmann svarar med ett personligt brev på hur han ser sanningen och sanningskravet i sin GHS-tidning. Ja, läs själva...
IMG_7737.jpeg

Ett ovanligt brev. Att en tidningsman och ägare i Forsmanns ställning ger sig mödan och personligen svarar på en enkel avbeställning är säkert inte daglig kost - inte bara hösten 1940!

I det sammanhanget tänker jag osökt på de listor som Gestapo ställde upp på trettiotalet för ett antal länder i Europa, listor med namn på s.k. "oönskade element", politiker, författare, journalister etc. Det fanns en för Sverige också där bl.a. GHS huvudredaktör Torgny Segerstedt dök upp. Knappast förvånansvärt!

När tyskarna marscherade in...skulle de alla "hämtas"...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 3 februari 2023, 16:39

GHS var ju med sin liberala hållning tidigt känd för att inte krypa för Tyskland. Att Pappa hade åsikter om det 1940, 25 år gammal, kan jag förlåta honom. Inget visste vi än om tyskarnas smutsiga hantverk och ännu smutsigare planer. Även får vi komma ihåg att kärlek till Tyskland inte behöver betyda kärlek till nazismen.

Samtidigt känns det väldigt likt pappa att avsluta en prenumeration under stort buller. När han blev arg flödade orden ur honom och arg var han säkert när han skrev brevet till tidningen. Tydligen var hans skrivkonst så pass flödande att det gjorde visst intryck hos GHS.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: "Holst"

Inlägg av koroshiya » 3 februari 2023, 17:45

Påminner mig om när jag var ung och delade ut tidningar för VTD.

(VTD är GPs distributionsbolag och har förstås expanderat så att de kan dela ut post och allt.)

Ibland fick vi reklam från GP, som de tyckte att man skulle dela ut till alla. En gång tryckte jag in en reklamgrej för tidningen, hos en som hette -tjinsky, i efternamn, även om stavningen inte är korrekt.

Det var en gammal man som verkade ha ett rabiat hat mot GP, och jag funderade om det inte möjligen kunde handla om GP under 2vk, något som hade levt kvar sedan 60 år eller så.

Det där med tidningar och vad de skriver kan få sina resultat.

(Som kuriosa, fast jag är något osäker, tror jag att sport var en stor anledning till att GP tog över från GHT. De skall ha haft dålig ekonomi och räddats av att flörta med fotbollstokar. Det kan ha handlat om GT, men som jag minns det var det GP.)

Skriv svar