"Holst"

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: "Holst"

Inlägg av koroshiya » 30 mars 2023, 11:32

sveahk skrev:
30 mars 2023, 11:13
koroshiya skrev:
30 mars 2023, 11:03
Läser en bok med titeln Vargatider och som handlar om Tyskland 1945-55.

Den börjar bra och det verkar vara en bra översättning och inget hafsverk.
Som jag skrev här... viewtopic.php?f=21&t=49112&start=105
...en utmärkt analys av de tyska efterkrigsåren!

Hans K
Ha, där ser man.

Jag såg den av en slump och fattade inte vad den handlade om, men titeln var bra.

Minnet är kort :D

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 10 april 2023, 17:02

Passar den här bilden in i den här tråden? Ja, säg det...

Säljs nu på tyska eBay, skall enligt uppgift vara tagen i Dalby, Skåne och året är 1938 - alltså året då Markus far, Lars Holst, var i Sverige och gjorde svensk beredskapstjänst.
dalby.jpg

Så såg svensken ut på den tiden i det militära, utspisning står det på kortet...ja, tyckte den ger en fin förkrigstidsbild av Holst-grabbens tid i den svenska militären...!

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 10 april 2023, 19:11

En hel pluton i uniform m/37! Undra vilket förband som fått ut den? De bilder jag sett från pappa i lumpen kliver han runt i skogen i - m/ä! Det rådde stor brist på uniformer vid denna tid och man slet på det gamla.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 25 augusti 2023, 17:26

sveahk skrev:
16 januari 2023, 22:10
Markus Holst skrev:
16 januari 2023, 18:22
På något av dessa ställen fanns en minnessten över Axel.
Axel Holst.jpeg
https://statues.vanderkrogt.net/object. ... rd=demv009

?

Hans K
Inte varje år, men fortfarande tar jag bilen från Klockrike till Svedala, på semestern, om man som pensionär får säga det. I normalfall behövs bilen för det som vi behöver inhandla i Sverige, från OP A. och lakrits till annat stort och gott, denna gång var emellertid bilen lastad redan i Schweiz med svenskt, från böcker till skrot som det bara går att avyttra i hemlandet...inte för att det blir mycket penningar, en dålig idé, med den svenska kronan i botten mot de flesta andra valutor!

Normalt blir det tre övernattningar på hemvägen, i orter som jag aldrig eller sällan besökt - även denna gång...Suhl, Magdeburg och Sassnitz.

Och - innan Sassnitz, på Rügen hade jag ett par timmar - för en "detour"...till Putbus!
IMG_9334.jpeg

Putbus, med svensk historia, till exempel fursten Malte (jodå, han hette så!) som tog hand om regerandet både under den svenska tiden och efteråt, när preussarna tog över 1815.

Och där det ska finnas en minnesplakett (se ovan) med en svensk ryttare, chefens släkting, Axel Holst!

Det gällde bara att hitta den! Turistinfon var stängd, men någonstans i Putbus slottspark var den uppställd. Parken var emellertid stor, mycket stor. Äldre herre med hund tillfrågas, ja, någonstans har han sett något liknande, men var? Ytterligare en äldre herre med hund, annan sort, tillstöter, ja, någonstans har han sett en dylik, men var?

Jag lämnar äldre herre 1 och 2, och deras sniffande hundar i deras funderingar över vad man allt kan hitta här i slottsparken...

En dam till exempel...
IMG_9335.jpeg

...eller en stendös som flyttats till Putbus 1901 - väl en omöjlighet i dag, jag menar, att flytta på megalitiska gravstenar! - inmejslade är grabbarna från anno dazumal, Friedrich I, Wilhelm III, Bismarck, Moltke och Roon. För övrigt bortmejslade 1970 av DDR-regimen, och åter inmejslade efter "die Wende"...
IMG_9339.jpeg

Men Axel Holst då...var är han?

Jodå, han kommer, där har hänt saker! - Stay tuned!

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 25 augusti 2023, 19:25

Härlig Cliff hanger!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 27 augusti 2023, 16:16

Jodå, gömd bakom tre bastanta träd blev en låg mur synlig...och på andra sidan - minnestavlan...

Den ställdes väl upp någon gång efter Axel Holsts död, gissningsvis senare delen av 30-talet och minnade om tre ryttares död...

Därute står den, i kurorten Putbus, avlägset beläget i en slottspark på Rügens östra kust - överlevt har den, andra världskrigets rabalder, efterkrigets bildstormare, ryssar och östtyskars försök att sudda ut det förgångna, die Wende med nya härskare och andra idéer...park och minnesbild stod oantastade - tills - nu.
IMG_9336.jpeg
IMG_9337.jpeg

Politiskt motiverad? Eller någon försmådd ungdom, som fortfarande hade lite röd färg i sin sprayflaska? Texten pekar mer på det senare: "FELIX DER FETTSACK" (Felix Fetknoppen).

Frågan är vem som nu avlägsnar den röda texten (vilket väl inte är så svårt idag...?)? Kanske Deutsche Reitverband? Om det nu finns något i den stilen...Eller varför inte någon ur familjen Holst, som har vägen förbi :horse: , med Graffiti-avlägsnaren i högsta hugg?

Eller - kanske tavlan nu huggs bort, och hamnar på en av historiens oändligt många glömda soptippar?
Billigast så...?

Nutidshistoria av Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 27 augusti 2023, 16:55

Tack för den utvidgningen. Tavlan verkar ha sluppit nazistsymboler vilket väl är anledningen till att den fick vara kvar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Holst"

Inlägg av Hans » 27 augusti 2023, 17:21

Vad är det för material i tavlan, kanske någonting här för att få bort färgen: https://www.graffitiremovalinc.com/blog ... s%20method.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 27 augusti 2023, 21:17

Som sagt, det är troligtvis inte alltför svårt att få bort det mesta av den röda färgen från metallplattan. Hade jag haft mer tid...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vita bussarna

Inlägg av sveahk » 30 augusti 2023, 20:46

sveahk skrev:
19 februari 2023, 19:52
Tvivlar inte ett ögonblick på att det var en äventyrlig resa för farbror Gustaf att ta sig från Schweiz till Sverige år 1945, men...

Vita bussarna var mig veterligen aldrig i Schweiz.
Närmast var de i slutet av mars i KZ-lägren i Dachau, Mauthausen och Natzweiler.
https://www.rodakorset.se/globalassets/ ... tabuss.pdf

............

Hans K
Utanför Malmöhus Museum i just Malmö hittar vi en vit buss, en av bara fem som överlevt...
IMG_9396.jpeg

....dessutom den här överskådliga tavlan som visar deras vägar genom Tyskland under våren 1945
IMG_9398.jpeg
Hans K

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: "Holst"

Inlägg av cats » 4 september 2023, 16:59

image.jpg

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: "Holst"

Inlägg av cats » 4 september 2023, 17:02

image.jpg

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: "Holst"

Inlägg av cats » 4 september 2023, 17:03

En annan släkt Holst

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 4 september 2023, 18:49

cats skrev:
4 september 2023, 17:03
En annan släkt Holst
Roligt! Det finns nog många släkter som heter Holst betänkandes att det från början nog är ett namn på folk i allmänhet från Holstein, på det lokala plattyska språket uttalat och skrivet Holsten. I Skåne kallades jag just för Holsten.

Jag kan tänka mig att Holsten från början är plural dativ, den Holsten = holstarnas land. Folkgruppen lär någon gång i historien kallats för holseter, betydande ungefär "skogsbo". På plattyska betyder ju "holst" trä. (Var så god att skämta, Hans!) Mina förfäder dyker upp tidigast på gravstenar i nuvarande Schleswieg i slutet av 1400-talet, för 14 generationer sedan. När de lämnade skogarna i Holsten för att bli slättbönder vet vi alltså inte men vi vet när de senast gjorde det och vi vet vilken gård de bebodde. Den ligger med gräns mot Holstein i byn Koldenbüttel i dagens Schleswieg.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: "Holst"

Inlägg av Schwemppa » 5 september 2023, 09:59

Kunde inte låta bli. :)
Holst.JPG
Holst.JPG (118.76 KiB) Visad 687 gånger
(Jully Ramsay: Finska frälsesläkter intill stora ofreden)

Skriv svar