"Holst"

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: "Holst"

Inlägg av Amund » 2 mars 2023, 18:29

Markus Holst skrev:
2 mars 2023, 13:08
Släktingar eller vänner i Ostpreussen vet jag inte om och vad Anna har med flykten därifrån får jag inte ihop. Hon bodde ju i Altona-Grossflottbeck.
Som jag förstår det var dessa Flüchtlingstreck ett särskilt stort problem för Hamburg. De flesta osttyskar hamnade ju i den regionen och framförallt i Schleswig-Holstein. Jag tänker att problemet med flyktingarna och trångboddheten genomsyrar hela staden och dess befolkning.

Aus der Schweiz erreichen Hamburg Spenden für die notleidende Bevölkerung, wie z.B. Schuhe, Lebensmittel. Viele Flüchtlinge fürchteten, selbst für die Behandlungskosten für Krankheiten wie Geschlechtskrankheiten und TBC aufkommen zu müssen, die Finanzierung der Arztkosten war nicht geregelt und wurde unterschiedlich gehandhabt. Viele konnten aus den Krankenhäusern nicht entlassen werden, weil sie keine geeignete Bekleidung hatten. In dieser Situation wurden die Notunterkünfte in Hamburg statistisch erfasst, dazu gehörten auch die Wohnlauben, insg. 512000. Damit kam auch den Randgemeinden Hamburgs eine besondere Bedeutung zu.
In einem Auszug aus der Niederschrift über die Besprechung mit den Leitern der Sozialabteilung der Ortsämter und Ortsdienststellen am 26.4.47 heißt es: "Eine Feststellung des Wohnungsamtes hat ergeben, daß jeder 5. Hamburger in einer Notunterkunft (Behelfsheim, Wohnlaube, Bunker, Keller in Trümmern, Nissen-Hütte, Baracke usw.) wohnt, und daß auf den einzelnen Einwohner nur ca. 5,6 qm Wohnraum fällt."
Viele Menschen überlebten durch Schiebereien, Kohlenklau, Diebstahl - weil die Lebensmittelrationen nicht den Kalorienbedarf eines Erwachsenen decken konnten und die Bekleidung bei weitem nicht mehr ausreichte.

http://www.geschichtswerkstatt.lurup.de ... sjahre.htm

Ordet treck verkar inte ha funnits före 1944-45 i den tyska flyktingbetydelsen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 2 mars 2023, 18:49

AH! Så kan det såklart vara. Hon beskrev problemen med de ankommande östtyskarna! Detta stämmer med vad jag vet om farfars villa, där de behövde ställa stora utrymmen till förfogande för flyktingarna och bara behålla ett rum själva. Det var under dessa omständigheter de valde att flytta till Sverige och förklarar varför de inte fick med sig varken sängkläder eller matsilver; de var nog lika beslagtagna som huset. Troligen drabbades Anna, som också bodde i en större men inte lika stor villa av samma sak. Tack för det, Amund!

Det utbombade Hamburg måste ju haft väldigt svårt att svälja dessa flyktingmassor men det var nog inte lättare i andra städer som ju de flesta drabbats av liknande öde.

Faktiskt har det inte förrän idag slagit mig att det fanns så få ärvda saker från pappas föräldrahem hos oss i Partille. Det enda jag minns var en väggklocka i porslin som hängde i en gyllene kedja över pianot. Nu förstår jag varför.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 2 mars 2023, 19:00

Farfar fick sig ett kontor på Koksgatan i Stockholm och på något sätt kom en skrivmaskin och en räknesnurra med från Hamburg. Dessa två hade farfar i samband med operation Gomorrah fått sig tillsända från Elof Hansson i Göteborg när kontoret i Hamburg blev bombat.

Skrivmaskinen fanns kvar på kontoret, som flyttat till Malmö, när jag började arbeta på firman 1986, men stod undanställd trots att den ansågs lätt att skriva på. De något modernare Halda-maskinerna hade fått företräde. Räknesnurran hamnade emellertid på mitt skrivbord den gången och står fortfarande kvar där. Jag räknar på den nästan varje dag. Det är mycket roligare än en modern räknare.

Den står på det skrivbord som 1946 inköptes till kontoret på Koksgatan.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

1947 och 1948

Inlägg av sveahk » 5 mars 2023, 14:22

1947 och 48 hade det säkert varit spännande att få reda på Holstfamiljens vidare öden och äventyr, men tji, de flesta kuverten var tomma, så Markus...du kanske vet mer?

Vad jag har från 1947 är ett brev i januari från farfar Carl G. Holst till födelsedagsbarnet Peter där han skriver(på svenska): "...Framförallt önska vi, att Du nu måtte vara fullt återställd efter Ditt försök för någon tid sedan att ränna omkull en hel bil..."!
Och ja, Lars son, Peter hade strax innan jul haft en ovälkommen träff med en lastbil som förorsakade hjärnskakning och ett par dagar sjukhus!

Farfar skriver vidare: " Bemöda Dig i stället att vara en snäll liten gosse, som alltid lyder sina föräldrar och gör, som de önska. -"

Ska vi säga att den satsen andas väldigt mycket tidsanda?

1948 kommer, och det som jag luskat fram i det som har överlevt... Majken, Lars hustru har blivit opererad för en cysta, och är på sjukhus och sanatorium under en längre tid. Lilla Peter tas då om hand av farföräldrarna och också av broder Erik.

Dessutom...
IMG_8107.jpeg

Ett kompisbrev till Lars Holst från 938 Bergström (förnamn Ove?), som skriver från Läsesalen på Kungl. Bohusläns Regementes officiella papper november 1948. Innehållet, tja, något virrigt, bl.a. hur han lyckas smita från tjänsten genom simulerad sjukdom...det regnar ju...!

Mer intressant, åtminstone för mig, har svenska arméen fortfarande för varje regemente speciellt tryckta skrivpapper och kuvert? Äh, dum fråga, det skrivs väl knappast på papper i dagsläget...!?

Två kuvert(tomma) med stämpel SADF - Svenska Amatör Dans Förbundet - får den tydligen fortfarande dansante Lars.

Fyra kuvert(tomma) får Majken och Lars från en G. Henkenhaf, om jag läser rätt. Breven skickas från Popperstrasse 34, Mariendorf i Berlin. Mariendorf ligger i närheten av Tempelhof i Berlin, var alltså i den amerikanska zonen, men, som vi ser, är ett av breven frankerat med ett frimärke överstämplat "Sowjetische Besatzungszone"...?! Om det har något med Berlinblockaden att göra som började i juni 1948...?
IMG_8110.jpeg

Och vem var G. Henkenhaf?

forts

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 5 mars 2023, 14:42

Jag kan riktigt se hur Pappa darrade i hela kroppen av upprördhet när breven kom. Att sätta frimärken på tvären eller till och med, huvaligen, upp och ned störde pappas ordningssinne så mycket att det påverkade familjen hela dagen. Frimärken skall sitta i en jämn och fin rad och såklart rättvända. Allt annat är upprörande. Tack och lov är inte kuverten sprättade med fingret utan med en kniv så "såret" är jämt och fint. Annars hade dagen blivit ännu värre. Pappa behövde en vacker värld för att stå ut.

Tyvärr har jag inget att tillföra här. Att Peter försökte ränna omkull en lastbil var nytt för mig, och Majken har jag väldigt litet hört talas om ity hon ju var ett sedan länge avslutat kapitel när jag föddes.

Efter kriget sökte Pappa mängder med jobb. I alla brev stod "Ehuru född och uppvuxen i Hamburg har jag alltid varit svensk medborgare och pratar fyra språk". Det senare försvann i skuggan av misstaget att växa upp i Hamburg. Det är samma misstag som att idag födas i Bergsjön. Pappa fick inget nytt jobb, resignerade och blev kvar på Elof Hansson livet ut.

Emellertid måste det ha varit ungefär vid denna tid som Peter drabbades av kikhosta och fick bestående men med ett öra. Tidsandan sade att lågt lufttryck kunde avhjälpa det hela varpå peter, förmodligen i sin mors knä, fick några flygturer i öppet plan. O vad jag varit avundsjuk på det! Tyvärr halp det inte varpå Peter istället fick en "totaloperation", dvs. allt i innerörat plockades bort och ett dräneringshål skapades bakom örat. Sedan den dagen hörde Peter så klart inte på det örat och hade svårt med blåst och drag. Ofta var det bomull både i och runt örat. Där blev jag avundsjuk igen eftersom örat gjorde att Peter tjänstgjorde som skrivbiträde på Stockholms Stabskompani. Det avundsjuka var att han som soldat vid Livgardets dragononer fick bära ridstövlar till permissionsuniformen. Det hade nog jag också fått, om jag tjatat tillräckligt, men det gjorde jag inte.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Holst"

Inlägg av Hans » 5 mars 2023, 14:45

Under min tid i Hären har jag inget minne av förtryckta brev eller brevpapper. Däremot övades det med fältpost så på vissa övningar fick man fältpostbrev som man skickade och de kom oftast fram.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5043
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: 1947 och 1948

Inlägg av koroshiya » 5 mars 2023, 22:58

sveahk skrev:
5 mars 2023, 14:22
...
Ett kompisbrev till Lars Holst från 938 Bergström (förnamn Ove?), som skriver från Läsesalen på Kungl. Bohusläns Regementes officiella papper november 1948. Innehållet, tja, något virrigt, bl.a. hur han lyckas smita från tjänsten genom simulerad sjukdom...det regnar ju...!
...
Kan nog vara på bibban. När jag studerade där fanns det åtminstone ingen sådan sal. Bibban var också obemannad, men hade fullt med böcker från en tid då beväringarna läste.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 9 mars 2023, 10:57

Ytterligare två för 1948...
IMG_8109.jpeg

Ett julkort från en familj H. Kiesow, motiv Deutsche Kirche, även kallad Christinenkirche. En tysk kyrka i Göteborg först byggd under 30-åriga kriget, brann minst ett par gånger, sist uppbyggd på slutet av 1700-talet.

Gudstjänster fördes på tyska (fortfarande?)om jag förstått det rätt. Jag söker kommentarer om hur det var under kriget, särskilt då de sista åren med den kyrkan. Gudstjänster som vanligt? Hur reagerade den svenska befolkningen under och efter kriget? Protester? Hittar inget - någon som vet...?

Nästan samtidigt med julkortet kom också ett kontoutdrag till Lars från Postcheckamt Hamburg. Ett tillgodohavande på 8 RM 64 Pf är struket på grund av "icke anmälan". I kuvertet också ett brev till "Herrn" Lars Holst från Carl G Holst - högaktningsfullt. Ett affärsbrev för myndigheterna antar jag...därför den formella tonen...!?
IMG_8108.jpeg

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Holst"

Inlägg av Hans » 9 mars 2023, 11:47

Gothenburg på tyska? Förvånar mig. Var det tysk standard?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 9 mars 2023, 12:32

Åh, en tysk särskrivning från 1948! Brevet slutar "zu gestellt", borde väl vara "zugestellt"?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 9 mars 2023, 15:53

Frågar igen...

Apropå Deutsche Kirche i Göteborg...
sveahk skrev:
9 mars 2023, 10:57

Gudstjänster fördes tydligen på tyska (gör man det fortfarande?). Jag söker kommentarer om hur det var under kriget, särskilt då de sista krigsåren med den tyska kyrkan. Gudstjänster som vanligt? Hur reagerade den svenska befolkningen - då främst i Göteborg - under och strax efter kriget? Tyskfientliga protester? Hittar inget - någon som vet...?

Hans K

Någon göteborgare här...?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 9 mars 2023, 17:34

Jag försöker läsa på Wikipedia. Det finns fortfarande en icke-teritoriell församling knuten till kyrkan, där medlemskap kräver tysk anknytning men kyrkan har även funktion för en vanlig territoriell församling. Gudstjänster har i alla tider hållits på båda språk. Jag funderar på om jag varit med Pappa där på gudstjänst men minns inte. Enligt kriterierna har jag rätt till medlemskap ity jag är barn till en i Tyskland född person.

Mer än så får jag inte fram men eftersom tyska församlingen fanns även under kriget gissar jag att det även pågick tyska gudstjänster. Hatet mot allt tyskt kom ju inte förrän i krigets slutskede.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 9 mars 2023, 20:28

Jag han inte med i svängarna här utan får lite sent berätta en historia från 1946.

Inte bara föräldrarna utan även sonen Gustaf, som ju nu arbetade i firman, skulle ju flytta till Stockholm. Gustaf gillade äventyr och var inte rädd för speciellt mycket, så han tänkte ta bilen till Sverige. Detta stötte ju på problem.

Hans lilla Fiat stod uppallad utanför villan, tom på bensin, utan däck och utan batteri. motorolja verkar det ha funnits. Han berättade inte hur han bar sig åt, men mitt under ockupationen, när det var ont om allt, lyckades karismatiske Gustaf få fatt på fyra däck, på en dunk bensing och på ett 6-volts batteri.

Han satte sin bil i farbart skick och gav sig av upp mot Danmark. Jag gissar att han tog vägen över Jylland för det var nog inte tillräckligt minröjt för färjorna till Sverige. Till saken hör att det ju inte var fri rörlighet i Tyskland. Han stötte på brittisk vägspärr efter vägspärr. Vid varje station presenterade han sig under falskt namn, angav någon diplomat-titel och viftade lite hastigt med något papper - och slapp igenom allihopa.

Väl i Danmark andades han nog ut. Nu blevd et mörkt och började dessutom regna. Den lilla fiaten behövde egentligen ett 12-volts-batteri så med vindrutetorkarna på, och kanske värmefläkt, räckte batteriet inte till. Dån gör Gustaf en sådan där sak som bara han, och kanske några till, lyckas med: På Jylländska landsbygden väcker han en bonde och lyckas av denne låna ett 12-volts-batteri. Med detta kör han vidare genom natten och tar förmodligen färjan över stora Bält och lander efter ytterligare en färja i Helsingborg. Efter att ha fräschat upp sig går han till posten och postar det lånade batteriet tillbaka till Danmark och fortsätter färden till Stockholm med ett nyköpt batteri.

Så har jag fått historien berättad för mig. Hur han hittade bensin efter vägen för att klara resan vet jag inte, men jag kan tänka mig att Gustaf helt enkelt snackade till sig det.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

1949 och 1950

Inlägg av sveahk » 11 mars 2023, 16:11

Sista rundan! Åren 1949 och 1950! Av Holst-breven blir det mer och mer bara kuvert - utan innehåll. Men vi tar vad vi har...och kikar lite närmre på vad de har att säga om familjen och den tidens historia!

Carl G Holst skriver i maj 1949 och tackar sonen Lars för jaktinbjudan från Erik Carlsen, men..."bedes Du tacka nej för min del...har jag blivit för gammal för strapatsösa jakter med ännu mera krävande Nachspiel".

Två brev till Herr Lars Holst från en Anna Natt och Dag, en dam som tydligen arbetat tillsammans med Lars hos Elof Hansson - och nu, i juni 1949 lämnat firman/blivit utkickad, och flyttat till Nyköping.
Brevet börjar så här:
IMG_8120.jpeg

Hon skriver också om en chef, "WH" i Göteborg (Elof Hansson?), där hon bl.a. väljer ord som Gestapo...!

Ett Luftpostbrev från Hamburg seglar in i juni 1949, från en Dipl.Ing. Markus Hitzler som vi tittar lite närmre på:
Han skriver att han kom hem efter kriget utan fysiska men. Hemma i Hamburg hade de blivit totalt utbombade tre gånger, senast kort före krigsslutet. Inget blev kvar. Det visar sig dessutom vid hemkomsten att den "politiskt belastade" fadern satt en "förtroendeman" i spetsen för varvet som han äger - i stället för att ge den vidare till sonen...!

Och till slut, det enda brevet från 1950. Det kommer från en gammal god vän, Godwin, som dök upp ibland i breven från 30-talet i samband med Lars käresta Gerlinde.
IMG_8121.jpeg
IMG_8121.jpeg (24.82 KiB) Visad 648 gånger

Nu har Godwin kommit hem efter fyra och ett halvt år sovjetisk krigsfångenskap. Har satt djupa spår, han kommer hem, men känner sig inte välkommen - varför kom han hem och inte "de andra...?".

Hans hus - där också Lars tillbringat många "dagar och nätter" - är delvis förstört, alla mattor och möbler har försvunnit, trädgården full av "skit" från engelsmän och andra. Men för närvarande har han boning och mat gratis - "Die Heimkehrerfürsorge" betalar under de första 26 veckorna efter hemkomsten.

Godwin avslutar sitt långa brev - 12 sidor! - med "nya" filmer han sett, som..."Den Tredje Mannen" (1949), "De Röda Skorna" (1948), "Paradisets Barn" (1945) och "Ninotchka" (1939) med Greta Garbo. Ingrid Bergman har han aldrig sett, däremot Jean Marais i kostymfilmen "Ruy Blas" (1948).

And that's it folks! Det var ett frivilligt val från min sida att på detta sätt få Markus pappas historia någorlunda belyst. Men naturligtvis återstår en hel del frågetecken...

För vad stod egentligen i alla de breven som familjen Holst under årens lopp kastade i soptunnan?

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 11 mars 2023, 16:26

Jag blev alldeles kallsvettig. Du nämner Markus Hitzler! Honom har jag sökt och fick ett tag kontakt med några barn eller barnbarn på nätet.

Hitzler flyttade efter ett tag till Chile där han framlevde sina dagar. jag vet inte vad han arbetade med eller var i Chile, men jag vet att flera av barnen återvände till Tyskland och Hamburg. Det var där jag förnågra år sedan fick lite kontakt med familjen.

Pappa och Markus lekte som barn. Jag vet inte om de är lika gamla. Markus bodde i Kleinflottbeck, pappa i Grossflottbeck och Pappa minns deras vänskap i så ljuv dager att han döpte sin son efter mannen! Om du har brevet i behåll så skicka mig gärna en kopia av det!

Nu vill jag stort tacka Sveahk i denna nostalgiska vandring i min familjs och min egen historia. Det har rätat ut många frågetecken och jag har uppskattat det hela mycket.

Tack!

Skriv svar