J. Paasikivi i svenska media

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av sveahk » 20 juni 2022, 18:39

För en ovetande i utlandet - vem är svensken, överstelöjtnant Johan Paasikivi, som ofta medialt dyker upp som "expert" i frågor om framför allt Ukrainakriget? I uniform!

Vad kan man sätta för stämpel på hans uttalanden...trovärdiga? Tillhör han försvarsmakten?

undrar Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av Markus Holst » 20 juni 2022, 18:47

Är han överstelöjtnant får vi hoppas att han tillhör försvarsmakten. Dock är jag inte säker på att hans uttalanden är förankrade i firman.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av Femtiotrean » 20 juni 2022, 20:26


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av sveahk » 20 juni 2022, 22:22

Tack 53an för den finska artikeln, bakgrunden är klar. Och förnamnet är Joakim, inte Johan, sorry...

Men...att en representant inom den svenska försvarsmakten, i full uniform, får ge sin s.k. "expert"-mening i svensk press och TV angående ett pågående krig, ett politiskt yttrande som jag ser det...ja, det var för mig nytt!

Eller har jag missat något...?

Hans K

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av a81 » 20 juni 2022, 22:45

Har för mig att det förekommit även vid tidigare krig, alltså uniformerad officer som expert i TV.

Utöver Joakim Paasikivi brukar bl.a. följande experter kommentera Ukrainakriget:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Oscar_J ... igsvetare)
https://www.ui.se/om-ui/personal/hugo-von-essen/
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gudrun_Persson
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Martin_Kragh

Så det är inte så att försvarsmakten har något slags monopol på att kommentera kriget.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av Sarvi » 20 juni 2022, 23:02

Stellan Bojerud var väl i TV-rutan en del under Kuwaitkriget som expertkommentator, då som lärare på FHS, eller minns jag fel? Vågar inte säga om han var i uniform dock.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av Hans » 20 juni 2022, 23:14

Du minns rätt.

Uniform är jag inte säker på men jag tror.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av sveahk » 20 juni 2022, 23:42

a81 skrev:
20 juni 2022, 22:45

Så det är inte så att försvarsmakten har något slags monopol på att kommentera kriget.
Nja, då har jag uttryckt mig dåligt. Det gäller alltså inte om försvarsmakten har monopol eller inte att yttra sig offentligt.

Nej, min undran är: att en svensk soldat, en svensk officer överhuvud taget får ge sin syn på kriget, som nu Paasikivi, mer eller mindre dagligen i media?! Han representerar i mina ögon och öron fortfarande den svenska försvarsmakten, om så mer om han är i uniform!

Här i Schweiz, eller också Tyskland är det enligt min mening inte möjligt för militärpersonal i uniform, att i press och TV dagligen ge personliga, och, som jag menar automatiskt politiskt färgade kommentarer till krigsläget i Ukraina.

I tyska Soldatengesetzbuch, undertitel Politische Betätigungen(politisk verksamhet) står det bl.a.:
1) "Im Dienst darf sich der Soldat nicht zu Gunsten oder zu Ungunsten einer bestimmten politischen Richtung betätigen".
(I tjänsten får en soldat inte yttra sig (eller: vara verksam) för eller emot en bestämd politisk riktning)
"(4) Ein Soldat darf als Vorgesetzter seine Untergebenen nicht für oder gegen eine politische Meinung beeinflussen."
(En soldat får som överordnad inte påverka sina underordnade i en politisk åsikt, varken för eller emot.)
https://www.buzer.de/gesetz/2246/a31651.htm

Vad står det i den svenska krigsmaktens lagbok om detta?

Hans K

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av Sarvi » 21 juni 2022, 03:58

Den österrikiske Oberst Dr Markus Reisner från Theresianische Militärakademie har flugit förbi i flödet som uniformerad kommentator till Ukrainakriget, i tyskspråkiga Welt, tror jag det var. Om vi nu ska ta tyskspråkiga motsvarigheter.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av Femtiotrean » 21 juni 2022, 05:11

:roll:






Men som som jag förstod det var kärnfrågan var går gränsen mellan militärexpertis,och försvarspolitiska uttalanden och när en officer i svensk officer i aktiv tjänst och klädd i uniform överskrider den. '

Som jag ser det håller Dr Oberst sig till teknik, taktik och strategi,

Men der är klart att också han är en gubbe i uniform som blivit kändis :D


r


Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av Amund » 21 juni 2022, 07:19

sveahk skrev:
20 juni 2022, 18:39
Tillhör han försvarsmakten?
Nej skulle jag säga. Paasikivi verkar oavsett militär grad vara anställd på Försvarshögskolan vilken om jag förstår rätt sorterar under samma paraply som övriga högre lärosäten i landet och inte under Försvarsmakten. Antar att samma förhållande mellan råder inom Polisväsendet, dvs. att Polishögskolan formellt sett har lika lite med Polisen att göra som vilken annan högre utbildning som helst.

Har jag rätt borde det förhållandet tillåta honom att kommentera utifrån öppna källor tänker jag?

Du kan sånt här Sarvi? :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av Sarvi » 21 juni 2022, 09:05

En militär lärare på FHS är normalt sett en officer som är tjänstledig från FM. FHS är en myndighet under Utbildningsdepartementet och tillhör inte Försvarsmakten, och sorterar alltså inte heller under Försvarsdepartementet. Där skiljer sig Sverige t.ex. från Finland, där Försvarshögskolan lyder under Försvarsmakten.

Uniformsreglemente för FM gäller även vid FHS, vilket innebär att militär uniform ska bäras i tjänsten, och får bäras på fritiden. Uniform får dock inte bäras om man deltar i politisk demonstration, är frihetsberövad eller avstängd från arbetet.

Många har naturligtvis synpunkter på våra Public Service-företag och deras eventuella politiska och/eller subversiva agendor men jag tror inte medverkan i sändningar räknas som politisk demonstration. Ännu.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av sveahk » 21 juni 2022, 11:19

Tack alla för synpunkter och klarlägganden...något klokare nu!

Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av Amund » 21 juni 2022, 19:59

Ja tack Sarvi, visste väl att du kunde det här. Dessutom har du en otrolig förmåga att på ett enkelt sätt pedagogiskt tolka och förklara byråkratiska regler, lagar och myndighetspraxis. :)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5042
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: J. Paasikivi i svenska media

Inlägg av koroshiya » 22 juni 2022, 19:14

Svåra vapen mit doktor äggskalle :)

Han var bra.

Tycker också att Hellsten är bra.

Det är nog lätt att förstå varför Tyskland har de regler de har. De behövde utrota militarismen, och det tycker jag de har lyckats med.

Tittar vi på dagens omvärld känns det ur en synpunkt som att det också hade varit bättre för Sovjet att förlora i ett krig. Vad vi nu ser tycks vara 1938 igen.

Skriv svar