Bokrean 2022

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Bokrean 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 februari 2022, 21:43

Snart drar bokrean igång och man är intresserad av en bok, det är lite mindre än vad det bruka vara. Vad har ni hittat??? Anser att det är som vanligt och det krävs på känsla vilka böcker som är intressanta. Bra och dåliga bokreor är väl var o en att tycka.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Bokrean 2022

Inlägg av Patrik Öbrink » 12 februari 2022, 18:38

Akademibokhandeln har ett i mina ögon magert utbud i år (eller så har jag blivit kräsnare med åren). I historieväg hittar jag inget, men masar mig kanske ner och köper de två Lupin-deckarna. Ugglan har vi inte här, så den går bort.

Mitt främsta intresse är arkitektur och historisk bebyggelse och jag har hittat två reaböcker, den ena på Bokus och den andra på Adlibris. En om prästgårdar och en om medeltida kyrkoarkitektur på Gotland. Den sistnämnda kostar över 200 kr på rean, så man undrar vad den kostade från början.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bokrean 2022

Inlägg av sonderling » 13 februari 2022, 19:43

Håller med om att akademibokhandelns rea är lite mager. Och mycket hade jag ju redan köpt, typiskt nog. :?
Det mesta i år blir på nät bokhandeln sedan kollar jag nog upp slubet i den fysiska butiken.
Men denna bok hade jag på radarn och den ser jag fram emot:
Den stora fröstölden: Svält, Plundring och mord i växtförädlingens århundrade- Jens Nordqvist

Främlingar på tåg av Klas Åmark, den hade jag precis tänkt att läsa i år.

Bombmaffian av Malcolm Gladwell Hade jag tänkt köpa på engelska så den plockar jag upp.

Sen får vi se vad det blir. Ja en del skönlitteratur hade jag kolla upp, flera av typen postapokalyps/ dystopier, som Nattavaara.
Och lite fågelböcker (mitt nya intresse.)

Sedan fresker jag alltid övertala mig själv att det finns bibliotek!

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bokrean 2022

Inlägg av sonderling » 23 februari 2022, 06:24

Äh jag förköpte mig igen. Utöver de jag redan nämnt:

Winston Churchill : biografi över en gourmand
Operatören : skotten som satte punkt för världens mest berömda terroristjakt
Främlingar på tåg : Sverige och förintelsen
Kalla krigets övergivna platser : kärnvapenbunkrar, ubåtsbaser, robotsilor, flygfält och lyssnarstationer från världens hemligaste konflikt
"Vietnamkriget och de svenska diplomaterna 1954-1975" , Gunnar Åselius

Från Akademibokhandeln:
Görings hemliga spioner : nazisternas okända underrättelsetjänst
av Armin Fuhrer

Sundets röda nejlikor : hur svensk polis och Helsingörs syklubb räddade danska flyktingar under andra världskriget
av Conny Palmkvist

Plus diverse skönlitteratur...

Sonderling

Skriv svar