Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιουγκοσ

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιουγκοσ

Inlägg av Hans » 9 november 2021, 10:52

Jag har den signerad men kommer inte läsa då min grekiska är, ehrmm lätt begränsad. Det är en gåva till min grekiska polare som han får till lunch idag. Författaren hade slut på sina grekiska så jag fick beställa från Grekland, skickad till författaren och sedan hit.

Men Thomas Harder har en den del intressant på andra språk: https://thomasharder.dk/en/authorship

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιου

Inlägg av Markus Holst » 9 november 2021, 11:00

Jag har nog aldrig varit så nära att plocka bort en tråd utan att läsa den. Min första tanke var rysk spam men jag besinnade mig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιου

Inlägg av Hans » 9 november 2021, 11:14

Jag vet inte om Thomas är vapenägare men jag är, bra att du besinnade dig.

Thomas är väldigt hjälpsam och trevlig, trots att han är dansk.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιου

Inlägg av Markus Holst » 9 november 2021, 11:44

Skall vi tillåta olaga hot på Skalman?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιου

Inlägg av Hans » 9 november 2021, 11:47

Min kanon är laglig - så det kan ju inte vara olaga hot.

MVH

Hans

Thomas Harder
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 1 april 2021, 15:08
Ort: København K
Kontakt:

Re: Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιου

Inlägg av Thomas Harder » 9 november 2021, 16:12

Da Hans nu har været så elskværdig at bringe min bog på bane, vil jeg tillade mig at tilføje lidt mere materiale til brug for dem, der foretrækker engelsk frem for græsk: https://thomasharder.dk/da/node/240

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιου

Inlägg av Hans » 9 november 2021, 18:19

Min grekiske polare vart uppriktigt glad, han hade en morbroder som slogs med britterna. Han började berätta om morbrodern och jag bad honom skriva men han säger att han inte gillar att skriva. Skall fortsätta att tjata.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιου

Inlägg av koroshiya » 9 november 2021, 18:55

Krångliga bokstäver - och jag kan inte alla eftersom det finns olika versoner av dem.

Men det är Anders Lassens Polemos i Afrika, Gallien, Glassen och den sista kan jag inte beroende på det mystiska yet. För mig står det där något som Giouskos, men yet är förmodligen inte ytterligare ett s.

Det var visst ett g. Vad är det för ställe Giougkos - eller det är kanske inte allt ett områdesnamn?

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιου

Inlägg av adlercreutz » 9 november 2021, 22:23

Lite verkar ha fallit bort i trådrubriken, följer man länken hittar man texten

"Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιουγκοσλαβία, Ιταλία)"

Lite lättare att tyda ;)

Thomas Harder
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 1 april 2021, 15:08
Ort: København K
Kontakt:

Re: Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιου

Inlägg av Thomas Harder » 9 november 2021, 22:27

O Pólemos tou Andy - I istoría tou Danoú Anders Lassen, íroa tou V΄ Pankosmíou Polémou (Afrikí, Gallía, Elláda, Giounkoslavía, Italía) : Andys krig - Historien om danskeren Anders Lassen, en helt fra 2. verdenskrig (Afrika, Frankrig, Grækenland, Jugoslavien, Italien)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιου

Inlägg av koroshiya » 10 november 2021, 00:07

Aha, ja, då var det lättare att förstå.

Jag tror inte att jag kommer läsa på grekiska, men det är bra att öva på deras bokstäver

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιου

Inlägg av koroshiya » 10 november 2021, 00:08

adlercreutz skrev:
9 november 2021, 22:23
Lite verkar ha fallit bort i trådrubriken, följer man länken hittar man texten

"Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιουγκοσλαβία, Ιταλία)"

Lite lättare att tyda ;)
Det får man säga :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ο Πόλεμος του Andy - Η ιστορία του Δανού Anders Lassen, ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Αφρική, Γαλλία, Ελλάδα, Γιου

Inlägg av Hans » 10 november 2021, 08:27

Alla språk med konstiga bokstäver är jag på tok för lat att lära mig. Jag kan låta danska vara undantaget med sina æ m.m.

Danska, det kan var knepigt om du inte är utsatt för språket. Det skiljer kanske 50 ord mellan danska och svenska och framförallt uttalet. Jag har en polare som är kvartsdansk och lärde mig räkna på danska, ni vet treoghalvfems - de har tagit det värsta från både tyska och franska i sitt sätt att räkna. Det är därför det inte finns några berömda danska matematiker (lögn, tänk Bohr). Jag har faktiskt förklarat för några danskar hur deras räknesystem är uppbyggt - de hade inte tänkt på det då de var uppvuxna med det. Turligt nog hade jag en dansk brallis som jag hade regelbundna luncher med så jag reder mig hyfsat. Bara de inte kommer från Västerjylland - men det är tydligen svårt för danskar också. Barnen har danska kompisar och de blir generade av deras pappa som pratar skandinaviska, själva pratar de engelska. Jag har inga problem med att läsa på danska.

MVH

Hans
(jag har recyklat delar av ett gammalt inlägg)

Skriv svar