En mycket intressant och efterfrågad tråd, har ofta själv brottats med frågeställningarna - tack Sveakh!
Vem vet hur det egentligen var..? Jag tror ändå det är bra att läsa all litteratur som ger behållning så länge det håller sig inom de historiska ramar som finns. Som någon skrev så handlar det alltid om trovärdighet. Om Röde Baronen flyger Stuka-bombare 1916 så vet man att boken är skit, men om han åt komissbröd med kaffesurrogat innan flygning skulle det mycket väl kunna vara sant.
Egentligen är alla intryck vi får av någonting subjektiva. Kanske vi matas med dagliga doser av intryck från något - intryck som formas till en uppfattning eller en subjektiv bild. Kanske är den rätt - kanske är den orättvis?
Vad gäller källor så innebär ju en ensam källa (eller kanske två källor) inte ett facit på ett historiskt skeende.
Jag har någon gång frågat mig varför just Julius Caesar kanske blev världens genom tiderna mest kände person? Han känns som ytterst framgångsrik och kompetent oavsett vad han tog sig för, men så är han ju själv också författare till det mesta skriftliga material som använts för att skildra hans eftermäle. Även om han tydligen var en stor språkbegåvning som utvecklade det latinska skriftspråket ur vulgärlatinet så är hans
Comentarii huvudkällan till vad vi vet om hans äventyr. Kanske Caesars roll i världshistorien är lika förvanskad som om enbart massmördaren Stalins memoarer utgjorde huvudkällan till vår tolkning av Sovjetunionens historia. Stalin skulle då framstå som oerhört ansvarsfull och kompetent på alla områden i eftervärldens ögon, till skillnad från de intrigerande pamparna i hans hov.
Slutligen vill jag jämföra historien skeenden med konsten. Det är något vi formar inom oss utifrån de intryck vi får! Det är sällan tabeller på eldrörshastigheter eller torpedproduktionssiffror som bygger och odlar den där historiska känslan, men däremot människors handlanden och tankar, och de är alltid svårare att publicera i verifierade tabellformer.
Avslutar med ett läsvärt boktips:
En officer och spion av Robert Harris. Om den historiska romanen skadade min historiesyn på något sätt så må det vara hänt i så fall.