Das boot- Tv-serien

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Das boot- Tv-serien

Inlägg av sonderling » 8 oktober 2020, 08:26

Das Boot

https://www.svtplay.se/das-boot

Försökte hitta en tråd om denna tv-serie men antingen lyckades jag inte hitta den (Vilket inte är ovanligt) eller så har vi inte diskuterat den.
Säsong 2 går nu på Svt-play.
Tycker den är mycket bra och påkostad. Det märks att de lagt ner energi på att få både scenografi och dialog rätt tycker jag. ( I motsats till hafsverket "world on fire".)
Vet inte om den ska ses som en spin off på filmen eller bara en egen version. Serien utspelar sig 42-43 och det är ju inte bara ubåts scener utan även motståndsrörelsen och agenter i New York som får plats.

I förtexterna står det att den är baserad på två böcker av Lothar-Gunther Buchheim, das boot och die festung (tror jag det var) är det nån som vet om den senare översatts till svenska eller engelska? För jag antar att den handlar om Lorient som höll ut som fästning till maj 45. Den skulle vara intressant att läsa.

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Das boot- Tv-serien

Inlägg av mrsund » 8 oktober 2020, 10:02

En väldigt bra produktion och värdig efterföljare, kul att de utökat handlingen till fler länder och öden, det tror jag attraherar en större publik.
Ett extra plus att jazzsångerskan spelas av min svågers kompis flickvän :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Das boot- Tv-serien

Inlägg av sonderling » 8 oktober 2020, 11:10

mrsund skrev:
8 oktober 2020, 10:02
Ett extra plus att jazzsångerskan spelas av min svågers kompis flickvän :)
:o
Ja jag är impad!
Och jag gillar att i dessa NY scener så har man inte missa detta med ras-segreationen, vilket man faktiskt kan göra nuförtiden i nyproduktioner, det är inte självklart att hon ska gå och äta på restaurang med en vitman.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Das boot- Tv-serien

Inlägg av Hans » 8 oktober 2020, 12:43

Tack för tipset.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Das boot- Tv-serien

Inlägg av sonderling » 14 december 2023, 21:36

Nu går Das boot säsong 3 på SVT play. Jag gillar bihistorien med de två ungdomsbrottslingarna som har att välja mellan kastrering( sterilisering?) och KZ-läger eller flottan.
Har bara sett första avsnittet en så länge men det verkar lovande.

Sonderling

Skriv svar