Litteratur om Svensk historia kristi födelse till vikingatid

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Litteratur om Svensk historia kristi födelse till vikingatid

Inlägg av Robert Sköld » 23 februari 2003, 00:46

Hej alla.

Detta kanske inte är rätt forum för min fråga, men jag provar här först.
Är nyfiken på bra facklitteratur som rör Sveriges historia mellan kristi födelse och vikingatidens början. Ren generell litteratur eller litteratur med fokus på Bönder och bondeliv. Några tips Catshaman ? :)

Mvh

Kropotkin

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 23 februari 2003, 01:05

T ex Jordbrukets första femtusen år - 4000 f.Kr.–1000 e.Kr. av Stig Welinder, Ellen Anne Pedersen och Mats Widgren: http://www.nok.se/nok/titlar/27/34892-x.htm

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 25 februari 2003, 00:01

bonniers Den svenska historien I kanske?

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 25 februari 2003, 11:49

vart har catshaman tagit vägen förresten? gått under jorden? ute och reser? tröttnat på "personangreppen" på skalman.nu? bytt profession?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

The return of Catshaman?

Inlägg av Dan Koehl » 25 februari 2003, 19:42

barzam skrev:vart har catshaman tagit vägen förresten? gått under jorden? ute och reser? tröttnat på "personangreppen" på skalman.nu? bytt profession?
Han lät väldigt bister i sitt avskedsbrev. Jag har öppet sagt honom att man blir lite förvirrad att det han skriver ibland, något som han höll med om och accepterade, men personligen måste jag säga att han också tillförde färg och must till diskussionerna, och han har mycket entusiasm.

Strängarna blev långa och han blev irriterad när han ifrågasattes, men han utstrålade ockå generösitet i sin attityd. Jag beundrar någon som vid den åldern hänger på diskussionsforum och surfande söker svar på frågor som nån ställt för att hålla dialogen vid liv.

En annan sak att man får sovra, men det är rent allmänt sällan man ser källhänvisningar här. Jag tycker det ligger ett värde i att folk sticker ut hakan och prövar sine idéer och teser. Och det är lika värdefullt när de blir sågade på goda grunder. Detta är dynamik, man lär sig genom misstagen. Catshaman var aldrig rädd för att pröva sin tankar, byggde ingen borg kring sig. Fast han var rätt stingslig ibland.

Är jag den enda som saknar Catshaman? -Dan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: The return of Catshaman?

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 februari 2003, 19:59

Dan Koehl skrev: Jag beundrar någon som vid den åldern hänger på diskussionsforum och surfande söker svar på frågor som nån ställt för att hålla dialogen vid liv.
Hur gammal är han?

/Forsberg

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: The return of Catshaman?

Inlägg av Lindir » 25 februari 2003, 20:20

Mathias Forsberg skrev:Hur gammal är han?
Han är född strax före andra världskriget. Ni kan själva se (och höra!) hans presentation av sig själv här.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 26 februari 2003, 00:30

Okej för att jag inte är en aktiv debattör, men jag har ändå följt diskussionerna här en tid och även jag saknar hans inlägg. Finns inget sätt att få honom tillbaka?

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 26 februari 2003, 21:39

Catschaman håller mest till på Yahoo Groups där han också har ett eget litet forum: http://groups.yahoo.com/group/ancient_ideas/

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Re: Litteratur.....

Inlägg av Livdragon » 26 februari 2003, 21:46

Robert_Kropotkin skrev:Hej alla.

Detta kanske inte är rätt forum för min fråga, men jag provar här först.
Är nyfiken på bra facklitteratur som rör Sveriges historia mellan kristi födelse och vikingatidens början. Ren generell litteratur eller litteratur med fokus på Bönder och bondeliv. Några tips Catshaman ? :)

Mvh

Kropotkin
Allmänt: Åke Ohlmarks. Fonnordiskt lexikon, Vårt nordiska arv. Våra kungar, Svearna i saga och hävd mm mm. Se http://www.libris.kb.se/netacgi/brsgate ... &s16=&s17=

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 26 februari 2003, 22:01

Nej rekommendera inte Ohlmarks, han är inte tillförlitlig.

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 26 februari 2003, 22:04

barzam skrev:Nej rekommendera inte Ohlmarks, han är inte tillförlitlig.
På vad sätt är han inte tillförlitlig enligt din uppfattning?

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 26 februari 2003, 22:20

Jag läste inledningen till hans översättning av Wulfilas översättning av nya testamentet (arianska modellen) på gotiska häromdan. Den var helt åt skogen faktamässigt. Samma sak gäller hans inledning till den "poetiska" eddan, som dessutom är förskräckligt översatt. Sagan om ringen är ju ett annat exempel på hans klåperier.

Med en sådan produktion har jag svårt att kalla honom tillförlitlig. Självklart kan ju det verk du pratar om vara annorlunda (jag har inte läst det), men jag har den grundregeln att man ska ta Ohlmarks med en nypa salt...


__________________________
Jag kom på ett annat boktips (som titeln antyder är det inte den tidsperiod som eftersöks men det är ett väldigt bra referensverk): Kulturhistoriskt lexikon för nordisk medeltid från vikingatid till reformatid

http://websok.libris.kb.se/websearch/se ... SEARCH_DB=

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 26 februari 2003, 22:52

Personligen har jag den grundregeln att jag tar allt som jag läser med en nypa salt.

Beträffande Ohlmarks så har han onekligen en benägenhet att ta ut svängarna betänkligt. Å andra sidan skiljer han sig från vad Lindir brukar kalla "moderna forskare" såtillvida att dels är han spränglärd i de ämnen han behandlar, dels saknar han politiska syften med sin gärning. För att anknyta till ämnet på en annan tråd: Han tillhör en forskargeneration som återger verkligheten som man uppfattar den, inte som man vill att den ska framstå av ett eller annat politiskt/idéellt skäl.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 27 februari 2003, 09:02

var Ohlmarks verkligen spränglärd i de ämnen han behandlade? Själv är jag väldigt osäker (något man dock inte kan beskylla honom för var brist på entusiasm)

Skriv svar