Misslyckade kuppen 1756

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Leif1985
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 december 2016, 08:46
Ort: Stockholm

Misslyckade kuppen 1756

Inlägg av Leif1985 » 1 december 2016, 09:11

God morgon Skalmaniter!
Detta är mitt första inlägg i detta forum, så ha gärna överseende men nybörjarmisstag.

Jag undrar om någon kan tipsa mig om litteratur rörande Lovisa Ulrika och hennes hovpartis misslyckade kupp 1756.

Det är märkligt hur lite litteratur det finns om denna underskattade historiska händelse.

Jag håller på att kolla upp en familjehistoria om en anfader till mig (enligt historien ska han/hans familj hamnat i onåd hos Gustav III men det stämmer inte kronologiskt) så då gick jag ännu ett steg tillbaka och då kommer man till kuppen 1756 som kronologiskt kan stämma).

Känns som att varje gång man söker på händelsen får man fram fler namn på folk som halshöggs, var inblandade och på landsflykt.
Jag söker allt all sorts litteratur om denna händelse. Google books har en del intressant men fortfarande skralt med information.

Min teori är att fadern till personen jag letar efter var med att iscensätta kuppen men flydde landet (Wrangel, Johan L. Hård, fler?). Personen jag letar efter kommer tillbaka till Sverige, påstår sig vara född 1751 (finns inga bevis) med falskt namn (Pehr Liebson) och bosätter sig ute i Bergslagen.

Stort tack på förhand!
/Leif

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Misslyckade kuppen 1756

Inlägg av Psilander » 9 december 2016, 10:53

Gardar Shalberg har skrivit en bok i ämnet.

Skriv svar