Historiskan

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Historiskan

Inlägg av Marcus » 20 april 2015, 10:28

En ny historietidning har nyligen lanserats: Historiskan och det ser ut att vara en intressant motvikt till den kraftiga slagsida mot Hitler-relaterad artiklar som dominerar så många andra tidskrifter. Inget ont om traditionell krigshistoria men det blir tröttsamt när en aspekt så totalt överskuggar all annan.
Det förefaller vara ett specialnummer av Allt om historia men jag hoppas på att denna får chansen att bli en återkommande publikation.

Bild

/Marcus

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Historiskan

Inlägg av tryggve » 20 april 2015, 12:57

Spännande! Tack för tipset.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Historiskan

Inlägg av sonderling » 22 april 2015, 21:50

Special nummer? Skulle den bara komma i ett nummer då?
Fick för mig att det skulle bli flera när jag hörde om den på P1.

Jag vill läsa om milicianas...

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Historiskan

Inlägg av B Hellqvist » 22 april 2015, 23:51

Av redaktörens inledande ord att döma, så hoppas de på att det ska bli en regelbunden utgivning av tidningen.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Historiskan

Inlägg av sonderling » 25 april 2015, 13:42

Köpte ett ex.
Innehåller ett uppslag om de kvinnor som var KZ-vakter också. Som Ilse Koch och Irma Grese.

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Historiskan

Inlägg av sveahk » 14 maj 2015, 22:48

Sitter här i flacka, soliga och allmänt härliga Skåne och har just inhandlat första numret av "Historiskan". En Allt om Historia special med undertiteln "Sveriges första kvinnohistoriska Tidning".

Efter att ha bläddrat igenom häftet och läst delar därav - Kvinnorna i spanska inbördeskriget, Rockens pionjärer, De bortglömda Vasadöttrarna... - kan man bara hoppas att det inte bara blir en special utan en någorlunda regelbunden utgåva

Engagerade och bra skrivna inslag om kvinnornas inslag i olika historiska sammanhang - bra sy- och sticknålar i den uppblåsta manligt dominerade världshistorien...!

Vilket för oss osökt till Skalmans otaliga medlemmar, de fåtaligt aktiva och de mer eller mindre osynliga men läsande åskådarna - hur många är av det fagra könet? En, två eller fler...?

Anyway - den kvinnliga touchen (om den överhuvud taget existerer...) vore inte fel på plats i vissa bidrag...
tycker
Hans K

Skriv svar