Falklandskriget

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Falklandskriget

Inlägg av Pirre » 10 februari 2003, 20:03

Jag skulle vilja ha tips om litteratur angående Falklandskriget. Finns det något standardverket för ämnet?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 10 februari 2003, 22:15

Den brittiske flottbeflhavaren 'Sandy' Woodward har (spök)skrivit '100 days', vilken jag fann läsvärd.

Martin Middlebrook har skrivit 'the Falklands War 1982' Inte direkt ett av den författarens bättre verk enligt min mening. Torr.

En av de brittiska flygbefälhavarna ('Sharkey' Ward?) har skrivit en bok om luftkriget som visst skall vara bra, men som jag helt glömt vad den heter.

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 18 februari 2003, 19:43

Tack för tipsen! Jag har hittills lyckats få tag på "100 dagar". Är det någon som känner till källor som skildrar kriget från ett argentinskt perspektiv?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 20 februari 2003, 18:21

Jag har nu själv beställt 'Sharkey' Wards bok från Amazon.co.uk. Den har den föga fantasifulla titleln 'Sea Harrier over the Falklands'.

Kort referat kommer.

Tillägg:

Enligt Amazon så bör jag få böckerna i månadsskiftet Februari-Mars.
Senast redigerad av 1 Per Andersson, redigerad totalt 23 gånger.

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 23 februari 2003, 12:59

Per Andersson skrev:Jag har nu själv beställt 'Sharkey' Wards bok från Amazon.co.uk. Den har den föga fantasifulla titleln 'Sea Harrier over the Falklands'.

Kort referat kommer.
Det vore mycket intressant att få!

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 28 mars 2003, 20:50

För ett par evigheter sedan så utlovade jag ett referat av 'Sea Harrier over the Falklands'.

Jag läste boken för ett tag sedan, men har haft märkligt svårt att komma fram till vad jag tycker om den och varför.


Bokens författare var befälhavare över HMS Invincibles Sea Harriers, och boken ger därför en väldetaljerad bild av flygkriget sett från den brittiska sidan. Denna detaljrikedom inkluderar en hel del mindre kända detaljer, exempelvis det faktum at Vulcan-raiden mot Port Stanley inte var en engångsföreteeelse, utan istället något som upprepades ett antal gånger.

Vad som får mig att vara lite tveksam att rekommendera boken är något så luddigt som bokens 'vibbar'.
Av författarens ordval får jag intrycket at han i vissa frågor rörande kriget är en mycket förbittrad man, bitter på RN, bitter på FAA och bitter på hur kriget fördes, och han därför kanske inte är en helt trovärdig källa.

Bokens funktion är nog främst att vara ett komplement till mera allmänt hållna skildringar av kriget.

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 4 april 2003, 19:55

Tack Per för informationen!

All litteratur om kriget tycks endast vara skriven från ett brittiskt perspektiv (i alla fall den som är överkomlig och förståelig för mig).
Jag har dock äntligen lyckats få tag i "The history of the South Atlantic conflict - the War for the Malvinas" skriven av argentinaren Rubén O. Moro. Har du läst den? Jag har ännu inte gjort det, men av det lilla jag bläddrat verkar den tyvärr vara alltför bombastisk och partisk. Kul dock att jag äntligen fått tag på en källa skriven från den argentinska sidan.

Mvh,
Pirre

Skriv svar