Bokrea 2003

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 10 februari 2003, 21:59

GERO skrev:
Henric Edwards skrev: I vilken katalog?

~Henric Edwards
I Bokias katalog sidan 24!

Tackar! Ska inhandlas. :-)



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 11 februari 2003, 08:49

Gitta sereny´s bok kan jag verkligen rekomendera. För er som vill försöka förstå hur förintelsen blev möjlig.

Själv funderar jag på följande böcker; Livet vid ett svart regemente, Josef Mengele Eldensbarn, Hitlersvasaller och rasimens ideologer.
Samt andra böcker som inte har med just historia att göra.

Jag ska inte försöka köpa så mycket med det säger jag varje år.

Undan stormen; Sverige under VK1, köpte jag på en rea för många år sedan den är med i år med. Det var intressant att läsa om denna bortglömda period som jag endast hört talas om från mormors skräck berättelser om hunger och elände.

Sonderling

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 februari 2003, 09:20

sonderling skrev:Själv funderar jag på följande böcker; [...] Hitlersvasaller och rasimens ideologer.
Det blir nog troligen samma böcker för mig. :)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 februari 2003, 10:01

Är det ingen som ska köpa Bosse Schöns "Svenskarna som stred för Hitler"(84kr)??? :wink:

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 februari 2003, 10:25

Anno skrev:Är det ingen som ska köpa Bosse Schöns "Svenskarna som stred för Hitler"(84kr)??? :wink:
Jag har den redan...och så bra är den inte så jag tänker skaffa ytterligare ett exemplar. :D

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 11 februari 2003, 11:31

Anno skrev:Är det ingen som ska köpa Bosse Schöns "Svenskarna som stred för Hitler"(84kr)??? :wink:

Jag är i ärlighetens namn inte tillräckligt intresserad för att införskaffa ett exemplar. Mitt ointresse gäller dock författaren, inte ämnet.



~Henric Edwards

P.F.A
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 februari 2003, 11:15
Ort: Luggude härad

Inlägg av P.F.A » 11 februari 2003, 13:25

Jag rekomenderar Shirers "Tredje rikets uppgång och fall", brukar finnas på rean.
I fallet Albert Speer är hans memoarer inte i närheten av Serney´s "Albert Speer och sanningen", vill minnas att det är en omskrivning av Spandau utkastet där författaren inte var världens piggaste.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 februari 2003, 13:29

P.F.A skrev:Jag rekomenderar Shirers "Tredje rikets uppgång och fall", brukar finnas på rean.
Men icke i år och den är tyvärr behäftad med en rad felaktigheter, vilket troligen beror på att Shirers källmaterial (speciellt till tiden då han inte fysiskt bodde i Tyskland/Österrike) var tämligen begränsat.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 11 februari 2003, 14:00

Vad det gäller Speer så fann jag faktiskt hans "Dagbok från Spandau" betydligt intressantare än de tidigare nämnda memoarerna. Den torde gå att hitta i pocketformat hos de flesta större återförsäljare.



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 11 februari 2003, 14:31

Henric Edwards skrev:Vad det gäller Speer så fann jag faktiskt hans "Dagbok från Spandau" betydligt intressantare än de tidigare nämnda memoarerna. Den torde gå att hitta i pocketformat hos de flesta större återförsäljare.
NU blev jag osäker vilken jag har läst. Vilken passar bäst in av det som jag refererade tidigare?

/Forsberg

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 11 februari 2003, 14:56

Mathias Forsberg skrev:
Henric Edwards skrev:Vad det gäller Speer så fann jag faktiskt hans "Dagbok från Spandau" betydligt intressantare än de tidigare nämnda memoarerna. Den torde gå att hitta i pocketformat hos de flesta större återförsäljare.
NU blev jag osäker vilken jag har läst. Vilken passar bäst in av det som jag refererade tidigare?

/Forsberg
Det låter onekligen som Dagbok från Spandau. Hans relation till Hitler är ett genomgående tema, men så är ju även fallet i hans memoarer.




~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 25 mars 2002, 22:04
Ort: Västra Frölunda!

t

Inlägg av Oskar R. » 11 februari 2003, 21:38

Är det ingen som ska köpa Bosse Schöns "Svenskarna som stred för Hitler"(84kr)???
Kanske det.Hos vilket ställe kostar den 84 då?

Har bara fått akedemibokhandelns katalog ännu.
Men från dom köper jag nog Albert Speers memoarer,Stalins hämd och Svenskarna som stred för Hitler.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: t

Inlägg av Martin Tunström » 12 februari 2003, 01:28

Oskar skrev:
Är det ingen som ska köpa Bosse Schöns "Svenskarna som stred för Hitler"(84kr)???

Kanske det. Hos vilket ställe kostar den 84 då?

"Svenskarna som stred för Hitler" på Bokia kostar 84kr, dom andra böckerna som "Albert Speers memoarer" kostar 84kr och "Stalins hämnd" kostar 98kr! Vad kostar dom på akedemibokhandeln? 8O

Här är prislistan på Bokia gällande ww2 böcker:
*Josef Mengele - Eldens barn, 65kr!
*Albert Speer memoarer, 85kr!
*Hitlers vasaller och sverige - Göring, Himmler och Ribbentrop, 98kr!
*Svenskarna som stred för Hitler, 84kr!
*Stalins hämnd, 98kr!
*Handbook of world war II, 99kr!
*Baltiska judar - fördrivna, förföljda, förintade, 75kr!

Ps. den 25 smäller det! :wink:

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 12 februari 2003, 17:03

Henric Edwards skrev:Vad det gäller Speer så fann jag faktiskt hans "Dagbok från Spandau" betydligt intressantare än de tidigare nämnda memoarerna. Den torde gå att hitta i pocketformat hos de flesta större återförsäljare.



~Henric Edwards
Speers memoarer = Tredje riket inifrån?

f.ö skulle jag gärna lägga vantarna på Speers "Slavstaten" (Sklavenstaat), men den finns väl varken i nyutgåva eller på rean antar jag.

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 12 februari 2003, 17:05

Patrik skrev:
P.F.A skrev:Jag rekomenderar Shirers "Tredje rikets uppgång och fall", brukar finnas på rean.
Men icke i år och den är tyvärr behäftad med en rad felaktigheter, vilket troligen beror på att Shirers källmaterial (speciellt till tiden då han inte fysiskt bodde i Tyskland/Österrike) var tämligen begränsat.

Dessutom är den ju inte direkt purfärsk. Vet någon om någon annan mer sentida författare har skrivit någon modern variant?

Skriv svar