Nick Turse: Döda allt som rör sig

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av LasseMaja » 28 september 2014, 15:28

Säg Vietnamkriget så drar sig många kanske till minnes den amerikanska massakern på drygt 500 vietnamesiska bybor i Song My år 1968.

Det ska ha skrivits cirka 30 000 böcker om kriget i Vietnam som rasade mellan 1955 och 1975, men få böcker lär göra ett sådant avtryck som historikern och journalisten Nick Turses Döda allt som rör sig – det verkliga Vietnamkriget. Får man hoppas.

Med hjälp av nyupptäckta dokument ur militära arkiv och omfattande intervjuer med amerikanska veteraner och vietnamesiska civila visar han det som hände i Song My inte var något olycksfall i arbetet, som har varit den officiella amerikanska versionen ända sedan dess.

Tvärtom ingick systematiska mord och massakrer på civila i en medveten politik som beslutats högsta nivå i den amerikanska militärledningen. I de zoner där gerillan Viet Cong fått fotfäste betraktades alla civila som legitima måltavlor och behandlades därefter.

De flesta veteraner som tjänstgjorde i Vietnam och bevittnade eller deltog i dessa krigsförbrytelser har hållit tyst om detta och alla anklagelser har tillbakavisats av amerikanska myndigheter.

Efter Nick Turses bok kommer detta inte längre vara möjligt.

Boken framför övertygande bevisning och målar upp den ena skakande krigsförbrytelsen efter den andra, och visar hur amerikansk militär gjorde allt för att tysta ned och mörklägga. Vidare ger boken intressanta inblickar i hur unga män förvandlas till krigsförbrytare.

En bok lika jobbig som viktig att läsa.

Niclas Sennerteg
Får inte länken att funka, så jag kopierar texten av Nicklas Sennerteg.

Verkar vara intressant, byggt på nytt och omfattande källmaterial. Inköp gjort.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av sonderling » 28 september 2014, 20:06

Funderade på att skaffa boken när den kom ut i orginal då jag är intresserad av Vietnam-kriget men kollade upp honom först och...
http://en.wikipedia.org/wiki/Nick_Turse
....ja han verkar ha en viss agenda om jag säger så. :roll: (eller en smiley som gäspar hade varit bättre.)
Men förutom det så har jag vissa tvivel angående själva hantverket:
Kill Anything That Moves was criticized for downplaying the scope and importance of the contribution Vietnam veterans made to the antiwar effort in the United States. During the war, U.S. antiwar activists repeatedly pointed to atrocities that Turse claimed to have "discovered." Another criticism is that his book focuses on crimes by individual U.S. soldiers while ignoring policies such as the bombing of North Vietnam that killed tens of thousands of Vietnamese civilians.[3
Luktar det inte lite sensations journalistik?

Den ligger långt ner på prio listan men det är möjligt att jag kommer läsa den nån gång.

Sonderling

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 28 september 2014, 20:20

sonderling skrev:....ja han verkar ha en viss agenda om jag säger så.
Vilken är den agendan? (undrar)

Jag tänkte köpa boken, men har bara inte gjort det hittills ...

Enligt texter om boken skall det ha varit många massakrer utförda av amerikaner, men på den här listan är det bara my lai:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ma ... in_Vietnam
Fast det står ju också att listan är inkomplett.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av sonderling » 29 september 2014, 07:32

Tja agendan verkar vara att tala om för alla och en var hur "dumma" USA är, inte kanske att göra ett nyanserat reportage eller en historisk fakta bok om kriget i Vietnam.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av sonderling » 30 september 2014, 13:37

sonderling skrev:Tja agendan verkar vara att tala om för alla och en var hur "dumma" USA är, inte kanske att göra ett nyanserat reportage eller en historisk fakta bok om kriget i Vietnam.

Sonderling
De talade om boken på OBS idag: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=503

Sonderling

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av LasseMaja » 30 september 2014, 17:43

Inslaget i OBS upprepar väl i stort Sennerteg:s uppfattning. Boken är baserad på mycket brett material både från vittnesmål i Vietnam, från amerikanska veteraner samt från rotande i amerikanska krigsarkiv. Ingen spekulativ antiamerikanism.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av sonderling » 1 oktober 2014, 08:22

Sennertegs uppfattning?
Ja just ja i trådens start. var kom den ifrån. Länka gärna till urprungskällan.
Ingen spekulativ antiamerikanism.
Den brukar väl mest vara subjektiv. :) Det är som jag säger antiamerikansk propaganda är sällan lögn, men då man utelämnar annan fakta så blir bilden helt annan. Eller som jag hörde nån tyckare på Studio ett som sa ang. Irak, "målar man en tavla svart så blir den ju svart". :)
Men ja jag blir bara misstänksam det är allt, pga hans track rekord. Nu är jag inte lika påläst på Vietnam som på VK2 men det är detta påståendet som återkommer att det i princip skulle finnas en "fuehrer order" att döda civila i Vietnam som jag är skeptiskt mot. jag tror mer....äh, låt oss säga att jag pläderar för dråp när åklagaren menar att det är överlagt mord. :)

Men visst jag blir lite nyfiken på boken jag med, jag kanske flyttar upp den på prio listan.

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av tryggve » 1 oktober 2014, 11:32

Här hittade jag en recension som verkar matcha den i startinlägget.
http://www.bt.se/kulturnoje/bocker/det- ... 2606%29.gm

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av Davian » 1 oktober 2014, 17:49

sonderling skrev: jag tror mer....äh, låt oss säga att jag pläderar för dråp när åklagaren menar att det är överlagt mord. :)

Sonderling
Gäller det här också tex Stalin, Putin, Saddam Hussein, Castro, Ayatollorna osv? :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av sonderling » 1 oktober 2014, 17:57

Davian skrev:
sonderling skrev: jag tror mer....äh, låt oss säga att jag pläderar för dråp när åklagaren menar att det är överlagt mord. :)

Sonderling
Gäller det här också tex Stalin, Putin, Saddam Hussein, Castro, Ayatollorna osv? :)
Nej men de hör inte hit.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av Hans » 1 oktober 2014, 18:15

Jag roade mig att läsa de negativa recensionerna (på engelska) på Amazon. Sortera rätt och ta de utförliga som är sakliga. Jag kommer inte läsa den.

MVH

Hans

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av Varulv » 1 oktober 2014, 19:57

Har boken. Knapt mer enn en gjentagelse av kjente krigsovergrep og krigsforbrytelser paret med interessante enkeltepisoder som er derimot lite kjent, som stort sett angikk bare enkeltsjeler og et lite fåtall involverte. Det som er feilen med boken er at det har en suggerende språkføring ment for å plante et bestemt syn på leseren, der man vil vinklet om fokuset fra faktumet om de mange krigsforbrytelsene som en ufravikelig del av en nådeløs og brutal konflikt til et oppdiktet perspektiv om en villet krigføring der man autorisere systematiske krigsforbrytelser mot svakstilte. Boken er en blanding av hard fakta og villedende suggesjon.

Hadde Turse holdt seg innenfor saklige rammer og hentet inn betydelig ekspertise samt stått for et korrekt perspektiv på krigsforbrytelsene i forhold til de faktiske forholdene under Vietnamkrigen, kunne boken ha vært suverent langt bedre. De mange massakrene begått av sørkoreanske soldater som i 1960-årene var beryktet for venn og fiende, har ikke blitt utbedret så mye som disse begått av amerikanerne. Turse valgt å spekulere i hensikten om å påvise leseren når man tar i betraktning kunnskap om forfalskede rapporter om fiendtlig tap og overdrevet fokus på dreping som strategi, fremfor å være saklig.

Dermed blir ikke boken en beretning om grusomheter begått under krigen, men et forsøk på å bruke beretninger for egne agenda. Ikke et godt valg for historiepresentasjon. Leseren burde derimot kun ta inn hard fakta og ignorere alt annet når man leser denne boken.

De sivile tapene under "Rolling Thunder"-bombeoffensiven i 1965-68 var ikke et resultat av en villet strategi, men en voldsom bombeoffensiv med tusener og atter tusener av flyangrep hver uke - over 300,000 tokter og 864,000 tonn bomber var gjennomført i tre og et halvt år. (44 måneder, 4,000 siv/mil. drept hver måned ifølge CIA - 90,000, av disse 72,000 sivilister, minstetall ned i omtrent 52,000). Sivil tap oppsto dermed som en uønsket konsekvens av flyangrepene, spesielt i en tid da man ikke hadde presisjonsvåpen som i senere tid. En trenger bare å se på Syria for å realisere hvordan det hadde vært den gang.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av Hans » 1 oktober 2014, 20:24

Tack Varulv.

Din recension påminner en hel del om de jag läste.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av sonderling » 9 oktober 2014, 20:24

Ja Varulv du bekräftade mina misstankar.
Jag plockar nog upp boken när den kommer till bibblan, det kan alltid vara bra att ha läst den. Förutom, som sagt, ett stigande intresse för Vietnam-kriget men också för att man aldrig kan veta när nån trycker upp "fakta" i ansikten på en. Kan vara bra att veta vad de talar om då.

Sonderling

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Nick Turse: Döda allt som rör sig

Inlägg av LasseMaja » 14 oktober 2014, 19:28

Har fått boken. Den har nog den mest omfattande notapparat jag någonsin sett. Nittio sidor med noter och källhänvisningar imponerar. Självklart appellerar inte boken till de amerikafrälsta, men jag tror Sennerteg hade rätt om att den är läsvärd och avslöjande.

Skriv svar